Teatr Wybrzeże w Gdańsku

mar 28, 2023 | Realizacje

Gdański Teatr Wybrzeże jest jednym z najważniejszych i najbardziej uznanych ośrodków kulturalnych w Polsce, słynącym z dynamicznego podejścia do tworzenia spektakli. Według oficjalnej strony, Teatr prezentuje rocznie około pięciuset spektakli, w tym około 10 premier, a przyciąga prawie 100 tysięcy widzów. Wysoka jakość artystyczna spektakli potwierdzona jest przez dużą frekwencję, pozytywne recenzje krytyków oraz wiele nagród zdobytych na najważniejszych festiwalach teatralnych. Wymagania artystyczne i estetyczne stawiane przez spektakle są bardzo wysokie, co stanowi wyzwanie dla akustyków pracujących w Teatrze. Aby osiągnąć poziom, któremu odpowiadają spektakle, akustykom przydały się najnowocześniejsze rozwiązania. Dzięki tym rozwiązaniom można nie tylko zapewnić doskonałą jakość dźwięku, ale także dostosować system do różnych scenografii i wizji reżysera.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku ma kilka scen, w tym Dużą Scenę, która jest obecnie poddawana gruntownej przebudowie, Scenę Kameralną w Sopocie – również w remoncie, Czarną Salę im. Stanisława Hebanowskiego, Scenę Letnią w Pruszczu Gdańskim oraz dwie sceny w budynku przy ul. Teatralnej w Gdańsku – Stara Apteka i Malarnia. W niniejszym tekście skupimy się na tych dwóch ostatnich scenach. Ze względu na charakter pracy w Starej Aptece i Malarni, system nagłośnieniowy musiał spełniać konkretne wymagania. Oprócz doskonałego przetwarzania dźwięku, równie istotna była jego elastyczność w zastosowaniu. “Potrzebowaliśmy uniwersalnego systemu, który można szybko przesunąć i dostosować do wymagań spektaklu” – mówi Marcin Raatz, realizator dźwięku w Teatrze Wybrzeże. “Nie chcieliśmy być ograniczeni przez tradycyjny podział na widownię i scenę z zamontowanym na stałe systemem, ponieważ nasz teatr nie zawsze działa w taki sposób. Czasami wystawiamy spektakle, podczas których widzowie siedzą na scenie, a aktorzy grają na widowni” – dodaje Raatz.

Ze względu na powyższe, postanowiono zastosować wiele źródeł dźwięku typu Point Source oferowanych przez firmę Meyer Sound. Rozwiązania tej marki są bardzo cenione przez użytkowników teatralnych na całym świecie i są obecne w najbardziej prestiżowych salach. “To naprawdę duży skok technologiczny dla naszego teatru i rozwiązanie wielu naszych dotychczasowych problemów” – komentuje Marek Mankiewicz, realizator pracujący na scenie Stara Apteka.

Do teatru w Gdańsku dostarczono szerokopasmowe zestawy UPJ-1P wyposażone w przetwornik średnio/niskotonowy o średnicy 10” i 3” driver kompresyjny umieszczony w obracalnej tubie o dyspersji 80° w poziomie i 50° w pionie. Ponadto, dostarczono dwudrożne zestawy głośnikowe UPQ-D1 oparte na 15” przetworniku niskotonowym i 4” przetworniku wysokotonowym. Ten model zapewnia propagację dźwięku 80° x 50°, co pozwala na równomierne i symetryczne pokrycie dźwiękiem szerokiej przestrzeni widowni oraz na zachowanie stosunkowo niskiej masy przy wyjątkowym stosunku mocy do gabarytów. System nagłośnieniowy obejmuje również zestawy ULTRA-X40, które bazują na dwóch skośnie zamontowanych przetwornikach 8” i 3” driverze z obracaną tubą o dyspersji 110° × 50°.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Subbasy Meyer Sound 900-LFC są odpowiedzialne za przetwarzanie najniższych częstotliwości na obu scenach. Posiadają one 18-calowy przetwornik, pracujący w zakresie częstotliwości od 31 Hz do 125 Hz. Wszystkie modele są aktywne, co oznacza, że każdy z nich posiada wbudowany wzmacniacz mocy oraz układy optymalizujące pracę. Są one również fabrycznie zestrojone, aby zapewnić maksymalną powtarzalność parametrów elektroakustycznych. Dzięki temu realizatorzy dźwięku mogą łatwo zaprojektować dowolne konfiguracje nagłośnieniowe zgodne z wymaganiami przedstawienia przy użyciu dedykowanego programu MAPP XT. Ponadto, zastosowany system elektroakustyczny oparty na aktywnych źródłach punktowych może być używany do kreowania popularnych w nowoczesnych inscenizacjach efektów przestrzennych, co podnosi atrakcyjność spektaklu dla widzów.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku słynie z nieszablonowego podejścia do realizacji spektakli, a to nie tylko dzięki umiejętnościom artystycznym, ale także dzięki bezkompromisowej konstrukcji mechanicznej zestawów głośnikowych Meyer Sound oraz ich odporności na wodę i inne niekorzystne warunki pracy. Każda z dostarczonych kolumn jest wykonana w technologii “waterproof” i posiada komplet wszystkich możliwych uchwytów, co daje szerokie możliwości instalacyjne. Zespół teatru chętnie korzysta z tych możliwości, co potwierdza Marek Mankiewicz, realizator teatralny: “To często pomijany aspekt, a dzięki różnorodnym uchwytom mamy wręcz nieograniczone możliwości montażu i dostosowania systemu do wizji reżysera i scenografii, co bardzo ułatwia nam pracę“. Na scenach Stara Apteka oraz Malarnia używane są konsole DiGiCo SD10-24, idealne do małych reżyserek i stanowisk o mniejszej powierzchni. Są to modele zaprojektowane specjalnie dla wymienionych scen, oferujące wyjątkową jakość dźwięku i funkcjonalność przy mniejszych gabarytach. Teatr dysponuje również większym modelem SD10, który został zakupiony z myślą o remontowanej Scenie Kameralnej w Sopocie. Do realizacji spektakli na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim oraz podczas spektakli wyjazdowych akustycy mają do dyspozycji najmniejszy model konsolety w ofercie angielskiego producenta, czyli SD11. Oferuje on między innymi 48 kanałów wejściowych i, podobnie jak większe modele, najwyższą jakość przetwarzania dźwięku 48/96 kHz. Wszystkie konsole zostały dostarczone w zestawie z serwerami Waves Extreme i Axis One oraz kompletem pluginów ProShow.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Bezprzewodowe systemy mikrofonowe są kluczowym elementem nowoczesnych inscenizacji teatralnych, bez których trudno sobie wyobrazić ich skuteczną realizację. Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Stara Apteka oraz Malarnia wykorzystują niezależne systemy Shure ULXD, oferujące łącznie 16 kanałów na każdej scenie. Wśród mikrofonów używanych w inscenizacjach znajdują się modele doręczne Shure SM58Beta58 oraz nagłowne mikrofony DPA, które są połączone z beltpackami ULXD. Aby zapewnić doskonałą jakość dźwięku i niezawodną transmisję radiową, aktorzy korzystają z sprawdzonych systemów odsłuchowych Shure PSM900 i PSM1000. Cały system nagłośnieniowy jest zintegrowany za pomocą światłowodowej sieci Optocore. Taki system zapewnia stabilność pracy oraz uniwersalność, pozwalając na podłączanie różnych urządzeń bez ograniczeń konfiguracyjnych.

Wszystkie sceny teatru, sale prób, foyer i pomieszczenia inspicjenta wyposażone są w liczne przyłącza, co pozwala na łatwe podłączanie sprzętu elektroakustycznego. System inspicjencki opiera się na cyfrowych rozwiązaniach firmy Clear-Com, która zapewnia niezawodną łączność między inspicjentem, aktorami, akustykami i ekipą techniczną. Interkomowe stacje bazowe są rozmieszczone w strategicznych miejscach, takich jak stanowisko inspicjenta, stanowiska realizatorów dźwięku, oświetlenia i garderoby. Beltpacki FS II-BP, które są wytrzymałe i wyposażone w baterie litowo-jonowe, umożliwiają łatwą i długotrwałą pracę. System interkomowy Clear-Com wyróżnia się nie tylko niezawodną łącznością i wysoką zrozumiałością mowy, ale także prostotą obsługi i swobodą konfiguracji, co ułatwia codzienną pracę.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie

Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie

Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie to wyjątkowe miejsce, które przyciąga uwagę nie tylko ze względu na swoją nowoczesną architekturę i wyposażenie, ale również ze względu na bogatą historię obiektu. Położone na skraju śródmieścia Lublina, w pobliżu Ogrodu Saskiego, Centrum Kongresowe oferuje wiele możliwości organizacji różnego rodzaju wydarzeń – od działalności dydaktycznej, konferencyjno-kongresowej, przez koncerty muzyczne lub występy kabaretowe po najróżniejsze imprezy okolicznościowe. Jednym z kluczowych elementów nowego wyposażenia jest światowej klasy system miksowania dźwięku oparty o rozwiązania marki DiGiCo – konsoleta Quantum 5 wraz z dedykowanym stagebox-em scenicznym SD-Rack. Konsolety DiGiCo serii Quantum znane są z bezkompromisowej jakości dźwięku, są także wybierane do realizacji najbardziej skomplikowanych i wymagających najwyższej jakości dźwięku wydarzeń, a to w połączeniu z zainstalowanym w Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie systemem nagłośnienia marki Meyer Sound LINA uzupełnionym w zakresie sub-niskotonowym o konstrukcje Meyer Sound 750-LFC, dało oczekiwany efekt w postaci równomiernego pokrycia całego audytorium Sali Kongresowej CKUP najwyższej jakości, selektywnym, punktualnym, naturalnym i szczegółowym dźwiękiem.

Rozwiązania AV w Klinice Profident w Kielcach

Rozwiązania AV w Klinice Profident w Kielcach

W kompleksie Profident przy ulicy Legnickiej w Kielcach znajduje się duża sala konferencyjna wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania. Ta przestrzeń została stworzona z myślą o dostarczaniu wysokiej jakości usług stomatologicznych oraz szkoleń, które są bardzo istotnym elementem działalności Profident. W sali znajduje się system mikrofonów sufitowych Shure CVO-W/C, który zapewnia doskonałą jakość dźwięku podczas nagrywania wideokonferencji. Na mównicy z kolei zamontowane zostały mikrofony Shure MX391/S, a wszystko obsługiwane jest za pomocą matryc Symetrix Prism.

Przestrzeń biurowa Dynatrace w Gdańsku

Przestrzeń biurowa Dynatrace w Gdańsku

Dynatrace jest jedną z największych firm informatycznych na świecie. Spółka notowana na amerykańskiej giełdzie zajmuje się tworzeniem oprogramowania opartego na AI oraz aplikacji do automatyzacji procesów. Centralnym punktem biura jest wyjątkowa kafeteria, która została przystosowana do organizacji wydarzeń, warsztatów oraz prezentacji. System nagłośnieniowy bazuje na rozwiązaniach marki Tannoy, a konkretnie na kolumnach OCV8, które zostały podwieszone na suficie. Każda z kolumn zasilana jest przy udziale wzmacniaczy lab.gruppen, znajdujący się na pokładzie protokół Dante wykorzystywany jest do odbierania sygnałów z matrycy Symetrix, natomiast do niej trafiają sygnały analogowe z bezprzewodowych systemów mikrofonowych Shure QLXD.

System dźwiękowy w Trefl S.A. w Gdyni

System dźwiękowy w Trefl S.A. w Gdyni

Firma Trefl S.A. to dynamicznie rozwijająca się firma rodzinna, która na rynku istnieje od 1985 roku. W 2019 roku powstała nowa siedziba firmy w Gdyni, przez co zrodziła się potrzeba na wyposażenie sal konferencyjnych oraz sali do badań focusowych w najnowszy sprzęt audiowizualny. Poza wyposażeniem sal w profesjonalne kamery PTZ, które pozwalają skupić się na temacie badań, jednym z najważniejszych punktów instalacji jest wyposażenie obu sal w mikrofony marki Shure. Projektem oraz instalacją kompleksowo zajęła się firma Eurotrend.

Instalacja Visionary Solutions na stadionie Cracovii

Instalacja Visionary Solutions na stadionie Cracovii

Znajdujący się w Krakowie Stadion Miejski im. Józefa Piłsudskiego jest siedzibą MKS Cracovia, jednego z najstarszych i najpopularniejszych polskich klubów piłkarskich. Cracovia to pięciokrotny mistrz Polski, a także zdobywca Pucharu Polski i Superpucharu Polski....

Akademia Teatralna w Warszawie

Akademia Teatralna w Warszawie

Akademia Teatralna wraz z należącym do niej Teatrem Collegium Nobilium mieści się w ścisłym Centrum Warszawy. W jej pobliżu znajdują się m.in. budynki rządowe, sąd, placówka dyplomatyczna, miejsca kultu oraz inne uczelnie i placówki dydaktyczne. Podstawowe założenia...