Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie

Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie to wyjątkowe miejsce, które przyciąga uwagę nie tylko ze względu na swoją nowoczesną architekturę i wyposażenie, ale również ze względu na bogatą historię obiektu. Położone na skraju śródmieścia Lublina, w pobliżu Ogrodu Saskiego, Centrum Kongresowe oferuje wiele możliwości organizacji różnego rodzaju wydarzeń – od działalności dydaktycznej, konferencyjno-kongresowej, przez koncerty muzyczne lub występy kabaretowe po najróżniejsze imprezy okolicznościowe.

Sala główna Centrum Kongresowego może pomieścić ok. 600 osób w układzie teatralnym, a dzięki swojej konstrukcji pozwala na łatwe dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb organizatorów. Wyposażona jest w nowoczesne nagłośnienie oraz oświetlenie sceny, co pozwala na organizację wydarzeń na najwyższym poziomie.

Jednym z kluczowych elementów nowego wyposażenia jest światowej klasy system miksowania dźwięku oparty o rozwiązania marki DiGiCo – konsoleta Quantum 5 wraz z dedykowanym stagebox-em scenicznym SD-Rack. Urządzenie to posiada aż 56 analogowych kanałów wejściowych oraz 48 analogowych kanałów wyjściowych, co pozwala na swobodną obsługę nawet bardzo dużych eventów. Dodatkowo, DiGiCo Quantum 5 w duecie z SD-Rackiem, który wyposażony jest w 8 cyfrowych kanałów wyjściowych w formacie AES/EBU, pozwalają na realizację najwyższej jakości dźwięku.

System miksowania dźwięku został połączony z przetwornikiem AD/DA za pomocą światłowodowego protokołu transmisji cyfrowych sygnałów fonicznych Optocore. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest połączenie w jednym “loopie” do 5 konsolet i 14 urządzeń I/O oraz transmisja do 504 kanałów audio z częstotliwością próbkowania do 96 kHz. Każda z konsolet może pracować w obrębie dwóch “loop-ów”, co jest rozwiązaniem nadmiarowym, pozwalającym użytkownikowi tych systemów patrzeć ze spokojem w przyszłość.

Konsolety DiGiCo serii Quantum znane są z bezkompromisowej jakości dźwięku, są także wybierane do realizacji najbardziej skomplikowanych i wymagających najwyższej jakości dźwięku wydarzeń, a to w połączeniu z zainstalowanym w Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie systemem nagłośnienia marki Meyer Sound LINA uzupełnionym w zakresie sub-niskotonowym o konstrukcje Meyer Sound 750-LFC, dało oczekiwany efekt w postaci równomiernego pokrycia całego audytorium Sali Kongresowej CKUP najwyższej jakości, selektywnym, punktualnym, naturalnym i szczegółowym dźwiękiem.

Oczywistym wyborem użytkownika systemu zainstalowanego w CKUP było uzupełnienie go o cyfrowe mikrofonowe systemy bezprzewodowe SHURE ULX-D (12 kanałów), bezprzewodowe systemy odsłuchowe IEM PSM 1000 (8 torów stereo) oraz klasyczne, sceniczne systemy odsłuchowe marki Meyer Sound MJF-208 (6 x wedge) oraz Meyer Sound ULTRA X-20 (Side-Fill).

Projekt, który udało częściowo zrealizować w 2022 r. nazywał się “Profesjonalizacja Centrum Kongresowego w Lublinie“, ciężko zatem wyobrazić sobie profesjonalizację sali widowiskowej Centrum bez najwyższej klasy sprzętu do realizacji dźwięku i światła. Przyznam szczerze, że w początkowej fazie moja wyobraźnia nie sięgała ani do systemu Meyer Sound, ani do konsolety DiGiCo SD5 z silnikiem Quantum. Z założenia przyjmowałem system liniowy i dobrą, riderową konsoletę. Przygotowanie projektu okupione było szeregiem konsultacji z ludźmi z branży czy odsłuchiwaniem systemów i konsolet. Chcąc zwiększyć portfolio Centrum o wydarzenia najwyższej klasy wybór padł na konsoletę, która sprawdzi się pod ręką najbardziej wymagającego realizatora. Czas pokazał, że również realizatorzy Centrum, w tym ja osobiście, z coraz większą radością obsługujemy wszelkie wydarzenia na DiGiCo, rezygnując całkowicie z innych, dotychczasowych rozwiązań.

Osobiście jestem jeszcze nadal w fazie odkrywania konsolety, ale każde nowe odkrycie daje mi nie tylko satysfakcję, ale również radość. Mimo tego, że zawsze uważałem, iż to nie konsoleta daje brzmienie wydarzeniu, ale realizator, jego wiedza na temat harmonii i wyobraźnia, to konsoleta może w tym pomóc. Oprócz samych zachwytów na temat jakości i nowoczesności konsolety, bardzo często wśród głównych atutów wymienia się mniejszą ilość włożonej pracy w przygotowanie wydarzenia w porównaniu do innych obiektów i znajdujących się tam systemów.

Dopełnieniem instalacji jest system nagłośnieniowy Meyer Sound. Sam układ liniowy to rewolucja. Jestem starej daty, kiedyś głośniki, by oddać moc musiały mieć odpowiednią średnicę i potężne zwrotnice, musiały też swoje ważyć. Dziś z dość małych kolumn dostajemy pełne pasmo niesamowitego dźwięku. Aby można było określić ten system to powiedziałbym, że jest po prostu wdzięczny. Mając obiekt przez który przewija się mnóstwo realizatorów korzystam też z ich opinii, a te są w samych superlatywach. Nie raz zdarza mi się, abstrahując od codziennych obowiązków, korzystać z obiektu tylko po to by na tym systemie posłuchać muzyki. Dla przyjemności.

Zbigniew Wierzchowski

Zbigniew Wierzchowski

Realizator CKUP w Lublinie

Lista sprzętu Centrum Kongresowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie:

System miksowania dźwięku:

  1 x DiGiCo Quantum 5
  1 x DiGiCo SD-Rack 56in/48out/8AESout

System nagłośnienia głównego:

  2 x (7 x Meyer Sound LINA) pracujące w układzie LR
  2 x (3 x Meyer Sound 750-LFC) pracujące w układzie LR
  5 x Meyer Sound UP-4slim pracujące jako dogłośnienie pierwszych rzędów widowni (Front Fill)
  1 x Meyer Sound Galaxy 816 – procesor zarządzający systemem nagłośnienia

System odsłuchowy:

  4 x Meyer Sound ULTRA X-20 funkcjonujące jako Side Fill
  6 x Meyer Sound MJF 208 pracujące jako mobilne, sceniczne odsłuch podłogowe (wedge)

System odsłuchu osobistego typu IEM:

  4 x SHURE PSM1000 P10TE podwójny nadajnik systemu IEM
  8 x SHURE PSM1000 P10RE odbiornik system IEM
10 x SHURE SE 535 CL słuchawki douszne systemu IEM
  2 x SHURE PA 421B sumator antenowy systemu IEM
  2 x SHURE PA805 SWB antena kierunkowa systemu IEM

System mikrofonów bezprzewodowych:

  3 x SHURE ULXD4QE czterokanałowy odbiornik cyfrowego systemu mikrofonowego
12 x SHURE UXD2/SM58 nadajnik bezprzewodowy typu „do ręki” cyfrowego systemu mikrofonowego z kapsułą dynamiczną SHURE SM58
  2 x SHURE ULXD2/KSM9 nadajnik bezprzewodowy typu „do ręki” cyfrowego systemu mikrofonowego z kapsułą pojemnościową SHURE KSM9
12 x SHURE ULXD1+TH53T/O-NC nadajnik bezprzewodowy typu „bodypack” cyfrowego systemu mikrofonowego w komplecie z mikrofonem nagłownym SHURE TwinPlex
  2 x SHURE ULXD8+ MX415RLPDF/C nadajnik bezprzewodowy typu „baza stołowa” w komplecie z mikrofonem SHURE MX415RLPDF/C

Może Cię zainteresować:

Szkolenie z koordynacji częstotliwości systemów bezprzewodowych

Szkolenie z koordynacji częstotliwości systemów bezprzewodowych

Szkolenie z praktycznej koordynacji częstotliwości radiowych dla systemów bezprzewodowych Shure Zapraszamy na praktyczne szkolenie z koordynacji częstotliwości radiowych dla profesjonalnych systemów mikrofonów bezprzewodowych. Przedstawimy podstawy technologii...

Shure MV7+ – nowa wersja mikrofonu do podcastów

Shure MV7+ – nowa wersja mikrofonu do podcastów

Nowa wersja mikrofonudo podcastówMV7+Nowy mikrofon Shure mv7+ Firma Shure ogłosiła dziś ewolucję swojego hybrydowego mikrofonu dynamicznego XLR/USB, wprowadzając na rynek Shure MV7+ Podcast Microphone. Stanowi on znaczący krok naprzód w stosunku...

Meyer Sound Constellation – niezwykła instalacja w Szanghaju

Meyer Sound Constellation – niezwykła instalacja w Szanghaju

BOCOM NEW BUND 31 Performing Arts Center jako pierwsze oferuje system akustyczny Spacemap Go Immersive i Constellation firmy Meyer Sound w dużej sali widowiskowej. Wspaniały nowy dodatek do życia kulturalnego największego chińskiego miasta, Bank of...