10 rzeczy, których możesz nie wiedzieć o Shure SM58

lip 31, 2020 | Elektronika Użytkowa, Systemy Profesjonalne

Świętuj z nami powstanie Shure SM58!

W tym roku wraz z Shure świętujemy kolejną rocznicę powstania najpopularniejszego na świecie mikrofonu Shure SM58. Wszyscy jego użytkownicy wiedzą, że ten solidny i niezawodny mikrofon brzmi świetnie, ale wielu może nie znać niektórych fascynujących historii i technicznych faktów z nim związanych. Zapraszamy do lektury!

#1 „SM” W NAZWIE MIKROFONU SM58 POCHODZI OD SŁÓW „STUDIO MICROPHONE”

Mikrofony Shure były stałym elementem rynku systemów nagłośnieniowych przez prawie trzy dekady, aż na początku lat sześćdziesiątych kierownictwo Shure dostrzegło potencjał wzrostu na rynkach radiowych i telewizyjnych. Doprowadziło to do opracowania serii mikrofonów z serii SM. SM57 (1965) oraz SM58 (1966) były oparte na popularnym mikrofonie Unidyne® III 545 (1959) używanym w systemach nagłośnieniowych. Nowe modele SM były przeznaczone do zastosowań w studiach emisyjnych. Zrezygnowano w nich z przełącznika włącz/wyłącz i wprowadzono ciemnoszare antyrefleksyjne wykończenie.

Shure SM58 Stonehenge

#2 SM58 PRAWIE ZOSTAŁ WYCOFANY W 1970 ROKU.

Jeden z konkurentów firmy Shure był tak mocno zakorzeniony na rynku studiów nadawczych, że stacje radiowe i telewizyjne nie wykazały zainteresowania nowymi mikrofonami Shure z serii SM. Sprzedaż była powolna i przygotowywano plany wycofania SM58 i SM57 ze sprzedaży. Ostatnią deską ratunku okazało się zasugerowanie przedstawienia mikrofonów SM inżynierom dźwięku w Las Vegas przez krajowego menadżera sprzedaży Shure. Mikrofony okazały się hitem w Vegas, a artyści zaczęli wykorzystywać te modele podczas występów na żywo. Reszta to już historia.

 #3 DODAJ KULISTĄ SIATKĘ OCHRONNĄ DO SM57 I MASZ SM58.

Oba modele są oparte na konstrukcji wkładki mikrofonowej Unidyne III stworzonej przez inżyniera firmy Shure, Erniego Seelera pod koniec lat pięćdziesiątych. Podstawową różnicą między SM57 i SM58 jest budowa siatki ochronnej. SM58 został zaprojektowany do zastosowań wokalnych, a jego siatka ochronna działa jako skuteczny pop-filtr. SM57 jest przede wszystkim mikrofonem instrumentalnym, w przypadku których preferowany jest mniejszy rozmiar siatki, a pop-filtr nie jest tak wymagany.

#4 MOŻESZ PODKRĘCIĆ GO DO 11. MOŻE NAWET 12.

Jaki poziom ciśnienia akustycznego (SPL) może obsłużyć SM58? W którym momencie dźwięk ulegnie zniekształcaniu? Odpowiedź brzmi: jest to poziom o wiele powyżej granicy bezpiecznej dla uszu, bo między 150 a 180 decybelami, czyli bliski poziomowi hałasu towarzyszącego startowi promu kosmicznego. Dobrze zaprojektowany mikrofon dynamiczny, taki jak SM58, w normalnych warunkach nie powinien osiągnąć punktu zniekształcenia dźwięku.

Shure SM58

#5 BRAK GRAWITACJI NIE JEST WYZWANIEM DLA SM58.

W wywiadzie wideo z The New York Times w kwietniu 2011 roku, przewodowy SM58 unosi się i jest dzielony między sześcioma astronautami na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dźwięk w nagraniu brzmiał wspaniale, a niecodzienne środowisko dało możliwość przeprowadzenia testu, którego nawet inżynierowie Shure nie mogliby wykonać na Ziemi: sprawdzenie działania mikrofonu SM58 w stanie nieważkości.

Shure SM58

#6 ERNIE SEELER, CZŁOWIEK STOJĄCY ZA ROZWOJEM SM58, NIE LUBIŁ ROCK AND ROLLA.

To całkiem zabawne, że spokojny człowiek preferujący muzykę klasyczną wynalazł mikrofon, który stał się synonimem rock and rolla i przyciągnął uwagę artystów pokroju The Who i The Rolling Stones. Zaskoczony popularnością mikrofonu SM58 na scenie rockowej, Ernie Seeler powiedział: “Uwielbiam muzykę klasyczną, a co do rock and rolla- nie traktuję go zbyt poważnie”.

5G LTE SHURE ULX-D

#7 SM58 ZOSTAŁ STWORZONY DO PRACY NA SCENIE. W ZASADZIE JEST NIEZNISZCZALNY.

Model SM58 został poddany torturom w serii filmów Shure Mike, w których testowany mikrofon został wyrzucony z helikoptera, zanurzony w kuflu Guinnessa, postrzelony ze strzelby, przejechany przez autobus wycieczkowy, wrzucony do Pacyfiku, grillowany obok parówek oraz posłużył jako krążek dla hokeistów z drużyny Chicago Wolves. W latach sześćdziesiątych Ernie Seeler testował wkładkę mikrofonową Unidyne III przez zrzucanie, gotowanie, zamrażanie oraz zanurzanie jej w wodzie. 50 lat później produkty Shure nadal cechują się niezawodną trwałością dzięki standardom Shure Quality Assurance.

 

#8 KAPSUŁA SM58 STALE JEST NUMEREM JEDEN W SYSTEMACH BEZPRZEWODOWYCH SHURE.

Obecnie dostępnych jest czternaście kapsuł mikrofonowych do bezprzewodowych systemów mikrofonowych Shure, począwszy od przystępnego cenowo modelu PGA58, a na nowym KSM8 skończywszy. Ze względy na duże zainteresowanie wkładka mikrofonowa SM58 jest dostępna w każdej z jedenastu linii bezprzewodowych Shure.

5G LTE SHURE ULX-D

#9 WEWNĘTRZNY PROJEKT AKUSTYCZNY SM58 MOŻE ODNOSIĆ SIĘ DO KONSTRUKCJI MODELU MIKROFONU UNIDYNE MODEL 55, WPROWADZONEGO W 1939 ROKU.

Wszystkie jednokierunkowe mikrofony kardioidalne Shure wykorzystują sieć akustyczną Uniphase, którą inżynier Ben Bauer zaczął opracowywać w 1937 roku i wykorzystał w mikrofonie Unidyne Model 55 (1939). Ernie Seeler rozwinął tę technologię w latach 50., projektując mikrofon typu „end-address” (z wkładką umieszczoną na końcu korpusu mikrofonu i w jego osi) Unidyne III z pneumatycznym układem antywstrząsowym. SM58 posiada wkładkę mikrofonową z modelu Unidyne III.

#10 RÓŻNI ARTYŚCI NADALI TEMU MIKROFONOWI STATUS IKONY.

Mikrofon SM58 jest ulubionym mikrofonem takich artystów jak Roger Daltrey, Paul McCartney, Henry Rollins, Patti Smith, Alice Cooper, Buddy Guy, Cheap Trick, G. Love, Martina McBride, Megadeth oraz niezliczonych innych muzyków. W rzeczywistości trudno byłoby podać przykład wielkiego artysty, który nie używał SM58 na pewnym etapie swojej kariery.

 

Podsumowując:

Shure SM58 stał się wzorcem profesjonalnego mikrofonu wokalowego, doskonałego w budowie, funkcjonalności i ogólnym odbiorze. Liczni muzycy pozostają mu wierni przez swoją całą karierę. Ludzie wszędzie tworzą muzykę, a niemal od samego początku, gdy zaczęła być ona wzmacniana, mikrofon SM58 jest „tym, do czego śpiewasz”. Jeśli jakikolwiek produkt uzyskał kiedyś tytuł „światowego standardu branżowego”, to należy on do SM58.

JEŚLI POSIADASZ WIĘCEJ PYTAŃ
NA TEMAT MIKROFONU SHURE SM58

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

22 2041 100
biuro@polsound.pl

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Axient Digital AD3 i ADX5D – test Artura Zielonki

Axient Digital AD3 i ADX5D – test Artura Zielonki

Praca na planie filmowym czy telewizyjnym charakteryzuje się zmiennymi warunkami pracy, a systemy rejestracji dźwięku często dobiera się pod specyfikę danej realizacji. Raz pracuje się z tzw. „torby” innym razem z wózka dźwiękowego. Niezależnie od sposobu pracy większość realizatorów dźwięku wybiera elementy systemu, które są lekkie oraz mają możliwość zasilania bateryjnego. Z tego względu systemy z serii Shure Axient Digital były poza moim zainteresowaniem, do czasu wprowadzenia do oferty odbiornika mobilnego ADX5D. Od momentu pojawienia się pierwszych informacji w internecie na temat ADX5D, byłem zainteresowany tym produktem, a możliwość dokładnego przetestowania zestawu z nadajnikiem plug-on AD3 napełniła mnie radością. Zapraszamy do testu i recenzji Artura Zielonki.

Studyjny dźwięk w każdym pomieszczeniu

Studyjny dźwięk w każdym pomieszczeniu

Chcesz poprawić komunikację w swoim biurze, ale masz wątpliwości? Dowiedz się jak uzyskać najwyższej jakości dźwięk zapewniający czystość i klarowność rozmowy podczas wideokonferencji.

Soundedit 22 – Relacja i podsumowanie wydarzenia

Soundedit 22 – Relacja i podsumowanie wydarzenia

Festiwal SoundEdit 2022 za nami! To były dla nas bardzo pracowite, ale jednocześnie inspirujące 3 dni. Dziękujemy wszystkim, który odwiedzili naszą przestrzeń prezentacyjną i zechcieli podzielić się z nami swoimi pytaniami i pomysłami.

Oprogramowanie teatralne w DiGiCo Quantum 338

Oprogramowanie teatralne w DiGiCo Quantum 338

DiGiCo prezentuje najnowsze oprogramowanie do konsolet z serii Quantum – Quantum338. Nowe oprogramowanie sprawia, że Quantum338 staje się idealną propozycją dla stacjonarnych i objazdowych produkcji teatralnych.

Nowy manager częstotliwości Shure AD600

Nowy manager częstotliwości Shure AD600

Shure zaprezentował następcę cenionego AXT600 Axient Spectrum Manager, nowy AD600 Axient Digital Spectrum Manager. AD600 jest potężnym narzędziem nowej generacji do planowania i zarządzania koordynacją częstotliwości w najbardziej wymagających profesjonalnych aplikacjach audio.

Audiotonix staje się bardziej wszechstronny dzięki przejęciu Slate Digital

Audiotonix staje się bardziej wszechstronny dzięki przejęciu Slate Digital

Audiotonix ogłosił przejęcie Slate Digital, jednego z wiodących na świecie twórców wtyczek programowych do tworzenia i produkcji dźwięku. Z portfolio marek, które obejmuje Allen & Heath, Calrec, DiGiCo, DiGiGrid, Group One Limited, KLANG:technologies, Solid State Logic i Sound Devices, ta transakcja jeszcze bardziej wzmacnia znaczącą obecność grupy na profesjonalnych rynkach tworzenia i produkcji dźwięku.