Wyposażenie sal konferencyjnych – Cz. 1 Mikrofony Konferencyjne

sty 27, 2022 | Integracje Audio-Video, Shure

Wyposażenie sal konferencyjnych – mikrofony konferencyjne

 

Spotkanie bez wideo może odbyć się bez problemu – spotkanie bez dźwięku zawsze będzie odwoływane. W rzeczywistości 81% osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w IT twierdzi, że dźwięk ma największy wpływ na jakość wirtualnych spotkań. Właściwy dźwięk jest łatwy do przeoczenia, ale słabego dźwięku nie da się zignorować. Wywołuje on zmęczenie, prowadzi do rozproszenia uwagi i zmniejsza koncentrację uczestników – wszystkie te czynniki zmniejszają produktywność i obniżają przychody firmy.

W tej serii wpisów na naszym blogu przyjrzymy się, w jaki sposób poszczególne elementy ekosystemu audio wpływają na jakość dźwięku.  Zadaniem systemu audio jest wyłapywanie głosów osób znajdujących się w pomieszczeniu w celu ich dalszej transmisji oraz odtwarzanie głosów osób znajdujących się w innym miejscu. Aby zrobić to dobrze, dźwięk musi być zarówno zrozumiały (co oznacza, że można bez problemu zrozumieć, co jest mówione), jak i naturalny (co oznacza, że ludzie brzmią jak oni sami, tak jak gdyby rozmawiali twarzą w twarz).  W tym wpisie omówimy działanie mikrofonu.

Mikrofon ma tylko jedno zadanie

Mikrofon konferencyjny jest pierwszym ogniwem w łańcuchu komponentów audio; jest punktem wyjścia dla wszystkiego, co dzieje się dalej. Mikrofon ma tylko jedno zadanie: przekształcić fale dźwiękowe krążące w powietrzu w sygnał audio, który może popłynąć przewodem i zostać przesłany, wzmocniony lub nagrany.  Jeśli mikrofon poda do sieci sygnał dźwiękowy o niskiej jakości, to taki właśnie sygnał pojawi się po drugiej stronie, a głośnik nie będzie miał innego wyjścia, jak tylko przetworzyć go z powrotem na dźwięk.  Jeśli dźwięk jest stłumiony, pusty lub zakłócony przez szumy, duża część tej winy leży po stronie mikrofonu.

Aby wygenerować sygnał audio, który jest tak czysty i wyraźny, jak to tylko możliwe, mikrofon musi wychwycić jak najwięcej głosu rozmówcy, a jak najmniej szumu otoczenia i pogłosu. Jednak w drodze do mikrofonu głos mówiącego musi przebrnąć przez akustyczne bagno składające się z szumu pomieszczenia (pochodzącego od takich elementów, jak otwory wentylacyjne, drgania budynku, odgłosy ulicy i ludzie) oraz pogłosu (spowodowanego odbiciami głosu od twardych powierzchni). Im dalej głos ma do przebycia, tym trudniejsze ma zadanie. 

W tej serii wpisów przyjrzymy się, w jaki sposób poszczególne elementy ekosystemu audio wpływają na jakość dźwięku.  Zadaniem systemu audio jest wyłapywanie głosów osób znajdujących się w pomieszczeniu w celu ich transmisji oraz odtwarzanie głosów osób znajdujących się w innym miejscu.  Aby zrobić to dobrze, dźwięk musi być zarówno zrozumiały (co oznacza, że można zrozumieć, co jest mówione), jak i naturalny (co oznacza, że ludzie brzmią jak oni sami, tak jak gdyby rozmawiali twarzą w twarz).  W części pierwszej omówimy rolę mikrofonu.

Wyposażenie sal konferencyjnych - mikrofony konferencyjne

Istnieją tylko trzy sposoby rozwiązania tego problemu. Pierwszy sposób to wyeliminowanie problemów z pomieszczeniem. Jeśli sprawimy, że pomieszczenie będzie ciche i bez refleksów, jak studio nagraniowe czy biblioteka, nie będzie tam prawie żadnego hałasu ani pogłosu, przez który głos musiałby się przedrzeć.  Ale miejsca, w których ludzie pracują lub spotykają się, często nie są tak dobrze przystosowane – wyposażenie sal konferencyjnych w wytłumienie jest zwyczajnie zbyt drogie, aby było powszechne.

Drugim sposobem jest przechwycenie głosu, zanim zacznie odbijać się od różnych powierzchni. Jest to proste i wyjątkowo skuteczne, ale oznacza, że mikrofon musi być umieszczony w odległości kilku centymetrów od ust mówiącego, tak jak w przypadku wokalisty na scenie. Jednak w codziennym środowisku pracy lub na uczelni, mikrofon musi być umieszczony co najmniej kilkadziesiąt centymetrów dalej na stole, a prawdopodobnie nawet jeszcze dalej – być może wisząc na ścianie lub suficie.

Trzeci sposób to mikrofon konferencyjny, który znacznie lepiej odróżnia mowę od szumu lub pogłosu. Aby odebrać wyraźną, zrozumiałą i naturalną mowę z odległości, potrzebujemy mikrofonu, który potrafi skierować praktycznie całą swoją czułość dokładnie na mówiącego, a bardzo niewiele na otaczający go hałas i pogłos. Jedynym tradycyjnym mikrofonem zdolnym do tego rodzaju działania jest mikrofon typu shotgun. Są one powszechnie stosowane w studiu telewizyjnym lub na planie filmowym, ale tuba wystająca ze ściany lub sufitu nie za bardzo pasuje do typowego środowiska pracy.

Mikrofony matrycowe, a wyposażenie sal konferencyjnych

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest mikrofon matrycowy. Niektóre mikrofony konferencyjne Shure łączą w sobie aż 100 miniaturowych mikrofonów w niskoprofilowej obudowie, która może być łatwo zamontowana na suficie, ścianie lub w stole. Charakterystyka kierunkowa takiego mikrofonu może być regulowana od bardzo wąskiej do szerokiej, aby pokryć pojedyncze miejsce przy stole lub całą salę konferencyjną.

Co najlepsze, mikrofon matrycowy może wykorzystywać wiele wirtualnych wiązek, aby przechwycić głos rozmówców w różnych obszarach pomieszczenia. Wychwycenie głosu jednej osoby na mównicy lub u szczytu stołu konferencyjnego może wymagać wąskiej wiązki; wychwycenie trzech lub czterech osób po jednej stronie stołu może wymagać średniej wiązki; a wychwycenie pytań od studentów w sali szkoleniowej może wymagać kilku szerokich wiązek. Mikrofony konferencyjne umożliwiają indywidualną regulację każdego z promieni, tak aby ogólna głośność mowy była jednakowa dla wszystkich osób w pomieszczeniu. 

Wyposażenie sal konferencyjnych

Mikrofon konferencyjny staje się jeszcze bardziej wszechstronny, gdy jest dostarczony razem z cyfrowym procesorem sygnału, który może dostarczyć miks audio, gotowy do przesłania do innych miejsc w ramach wideokonferencji.  W następnej części tej serii zajmiemy się tym, dlaczego DSP stało się tak ważną częścią ekosystemu audio.

 

Właściwy mikrofon wspiera każde urządzenie w ekosystemie audio

Poprzez zapewnienie solidnej bazy dźwiękowej, mikrofon pozwala każdemu urządzeniu znajdującemu się w dalszej części ekosystemu audio zrobić wszystko, co w jego mocy, aby poprawić jakość audio. Automatyczne miksery podejmują lepsze decyzje dotyczące aktywacji mikrofonu i płynniej dostosowują poziomy i lepiej eliminują echo. Przechwytywanie czystej, naturalnie zrozumiałej mowy, która nie jest skażona szumem pomieszczenia i pogłosem wydaje się proste, ale takie nie jest. Osiągnięcie jakości dźwięku, która wspiera swobodną komunikację i maksymalną produktywność – bez zmęczenia lub rozproszenia – wymaga mikrofonów, które mogą wydobyć możliwie najlepszy materiał, jednocześnie dostosowując się do pomieszczenia i osób w nim przebywających.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Jeżeli szukasz najlepszych rozwiązań audio dla Twojej firmy lub uczelni skontaktuj się z nami. Nasz zespół przedstawi Ci propozycję rozwiązania podnoszącą efektywność działania Twojego obecnego systemu wideokonferencji lub, we współpracy z naszymi partnerami, zaproponujemy kompletne wyposażenie sal konferencyjnych dla Twojej organizacji.

Jeżeli jesteś integratorem IT, wideokonferencji lub AV dowiedz się w jaki sposób nasze rozwiązania uzupełnią Twoją ofertę i w jaki sposób wspieramy naszych partnerów.

Z przyjemnością umówimy się z Tobą na krótką wideokonferencję podczas której przedstawimy nasze rozwiązania w praktyce.

ZADZWOŃ:

22 2041 100

NAPISZ:

biuro@polsound.pl

Mikrofony konferencyjne, o których pisaliśmy: Shure MXA910, Shure MXA710, Shure MXA310.

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Optimal Audio ogłasza aktualizację WebApp do wersji 1.1

Optimal Audio ogłasza aktualizację WebApp do wersji 1.1

Optimal Audio z dumą ogłasza wydanie aplikacji WebApp 1.1, zawierającej integrację z BluOS Control API, umożliwiającą sterowanie urządzeniami audio Bluesound Professional, wyposażonymi we wbudowany, podłączony do sieci streaming i kontrolę zarządzania muzyką w komercyjnych przestrzeniach audio. WebApp stanowi podstawę ekosystemu sterowników, wzmacniaczy i głośników, umożliwiając integratorowi skonfigurowanie całego systemu dla wielu stref w obiekcie, a użytkownikowi końcowemu udostępniając intuicyjny i prosty interfejs do sterowania systemem dźwiękowym.

Poznaj nowy system bezprzewodowy Shure GLX-D+

Poznaj nowy system bezprzewodowy Shure GLX-D+

Shure GLX-D+ Dual Band Digital Wireless to idealne rozwiązanie dla muzyków i prezenterów, którzy chcą korzystać z urządzeń bezprzewodowych z gwarancją niezawodności pracy i bez zbędnych komplikacji. Każdy aspekt jego działania jest zarządzany automatycznie i z całkowitą niezawodnością, co pozwala skupić się wyłącznie na występie. Dzięki nowej technologii Dual Band Wireless, GLX-D+ może działać zarówno w 2,4 jak i 5,8 GHz, ponad dwukrotnie zwiększając dostępną szerokość pasma, a także inteligentnie unikając zakłóceń zapewniając niezawodny, wolny od problemów dźwięk. Wyposażony w inteligentne ładowanie z czasem pracy do 12 godzin (ulepszone w stosunku do poprzedniej generacji GLX-D), dołączony akumulator litowo-jonowy może być ładowany na wiele sposobów i oferuje możliwość szybkiego ładowania.

Williams AV Pro Wi-Fi Receiver – pomoc dla niedosłyszących

Williams AV Pro Wi-Fi Receiver – pomoc dla niedosłyszących

Na targach ISE 2023 Williams AV planuje przedstawić najnowsze rozwiązanie – WAV PRO Wi-Fi Receiver – dedykowany odbiornik do wspomagania słuchu z wyświetlaczem 6,8″ full HD+, kompatybilny z Bluetooth® i oferujący do 40 godzin ciągłego strumienia dźwięku w normalnych warunkach użytkowania. Odbiornik WAV Pro Wi-Fi łączy się z każdym produktem Williams AV obsługującym WaveCAST i pozwala użytkownikom na połączenie przez Bluetooth® z ich własnymi słuchawkami czy aparatami słuchowymi. Odbiornik WAV Pro Wi-Fi jest jedynym bezprzewodowym urządzeniem Wi-Fi na rynku, które zostało przeznaczone wyłącznie do wspomagania słuchu.

Świąteczne propozycje od Shure

Świąteczne propozycje od Shure

Święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy wiele osób szuka odpowiednich prezentów dla swoich bliskich. Jeśli masz w swoim otoczeniu muzyków lub osoby zainteresowane nagrywaniem i produkcją muzyki, mikrofony i słuchawki Shure mogą być idealnym pomysłem na prezent. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi propozycjami.

Axient Digital AD3 i ADX5D – test Artura Zielonki

Axient Digital AD3 i ADX5D – test Artura Zielonki

Praca na planie filmowym czy telewizyjnym charakteryzuje się zmiennymi warunkami pracy, a systemy rejestracji dźwięku często dobiera się pod specyfikę danej realizacji. Raz pracuje się z tzw. „torby” innym razem z wózka dźwiękowego. Niezależnie od sposobu pracy większość realizatorów dźwięku wybiera elementy systemu, które są lekkie oraz mają możliwość zasilania bateryjnego. Z tego względu systemy z serii Shure Axient Digital były poza moim zainteresowaniem, do czasu wprowadzenia do oferty odbiornika mobilnego ADX5D. Od momentu pojawienia się pierwszych informacji w internecie na temat ADX5D, byłem zainteresowany tym produktem, a możliwość dokładnego przetestowania zestawu z nadajnikiem plug-on AD3 napełniła mnie radością. Zapraszamy do testu i recenzji Artura Zielonki.

Studyjny dźwięk w każdym pomieszczeniu

Studyjny dźwięk w każdym pomieszczeniu

Chcesz poprawić komunikację w swoim biurze, ale masz wątpliwości? Dowiedz się jak uzyskać najwyższej jakości dźwięk zapewniający czystość i klarowność rozmowy podczas wideokonferencji.