Wyposażenie sal konferencyjnych – Cz. 1 Mikrofony Konferencyjne

sty 27, 2022 | Integracje Audio-Video, Polecane, Shure, Slider

Wyposażenie sal konferencyjnych – mikrofony konferencyjne

 

Spotkanie bez wideo może odbyć się bez problemu – spotkanie bez dźwięku zawsze będzie odwoływane. W rzeczywistości 81% osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w IT twierdzi, że dźwięk ma największy wpływ na jakość wirtualnych spotkań. Właściwy dźwięk jest łatwy do przeoczenia, ale słabego dźwięku nie da się zignorować. Wywołuje on zmęczenie, prowadzi do rozproszenia uwagi i zmniejsza koncentrację uczestników – wszystkie te czynniki zmniejszają produktywność i obniżają przychody firmy.

W tej serii wpisów na naszym blogu przyjrzymy się, w jaki sposób poszczególne elementy ekosystemu audio wpływają na jakość dźwięku.  Zadaniem systemu audio jest wyłapywanie głosów osób znajdujących się w pomieszczeniu w celu ich dalszej transmisji oraz odtwarzanie głosów osób znajdujących się w innym miejscu. Aby zrobić to dobrze, dźwięk musi być zarówno zrozumiały (co oznacza, że można bez problemu zrozumieć, co jest mówione), jak i naturalny (co oznacza, że ludzie brzmią jak oni sami, tak jak gdyby rozmawiali twarzą w twarz).  W tym wpisie omówimy działanie mikrofonu.

Mikrofon ma tylko jedno zadanie

Mikrofon konferencyjny jest pierwszym ogniwem w łańcuchu komponentów audio; jest punktem wyjścia dla wszystkiego, co dzieje się dalej. Mikrofon ma tylko jedno zadanie: przekształcić fale dźwiękowe krążące w powietrzu w sygnał audio, który może popłynąć przewodem i zostać przesłany, wzmocniony lub nagrany.  Jeśli mikrofon poda do sieci sygnał dźwiękowy o niskiej jakości, to taki właśnie sygnał pojawi się po drugiej stronie, a głośnik nie będzie miał innego wyjścia, jak tylko przetworzyć go z powrotem na dźwięk.  Jeśli dźwięk jest stłumiony, pusty lub zakłócony przez szumy, duża część tej winy leży po stronie mikrofonu.

Aby wygenerować sygnał audio, który jest tak czysty i wyraźny, jak to tylko możliwe, mikrofon musi wychwycić jak najwięcej głosu rozmówcy, a jak najmniej szumu otoczenia i pogłosu. Jednak w drodze do mikrofonu głos mówiącego musi przebrnąć przez akustyczne bagno składające się z szumu pomieszczenia (pochodzącego od takich elementów, jak otwory wentylacyjne, drgania budynku, odgłosy ulicy i ludzie) oraz pogłosu (spowodowanego odbiciami głosu od twardych powierzchni). Im dalej głos ma do przebycia, tym trudniejsze ma zadanie. 

W tej serii wpisów przyjrzymy się, w jaki sposób poszczególne elementy ekosystemu audio wpływają na jakość dźwięku.  Zadaniem systemu audio jest wyłapywanie głosów osób znajdujących się w pomieszczeniu w celu ich transmisji oraz odtwarzanie głosów osób znajdujących się w innym miejscu.  Aby zrobić to dobrze, dźwięk musi być zarówno zrozumiały (co oznacza, że można zrozumieć, co jest mówione), jak i naturalny (co oznacza, że ludzie brzmią jak oni sami, tak jak gdyby rozmawiali twarzą w twarz).  W części pierwszej omówimy rolę mikrofonu.

Wyposażenie sal konferencyjnych - mikrofony konferencyjne

Istnieją tylko trzy sposoby rozwiązania tego problemu. Pierwszy sposób to wyeliminowanie problemów z pomieszczeniem. Jeśli sprawimy, że pomieszczenie będzie ciche i bez refleksów, jak studio nagraniowe czy biblioteka, nie będzie tam prawie żadnego hałasu ani pogłosu, przez który głos musiałby się przedrzeć.  Ale miejsca, w których ludzie pracują lub spotykają się, często nie są tak dobrze przystosowane – wyposażenie sal konferencyjnych w wytłumienie jest zwyczajnie zbyt drogie, aby było powszechne.

Drugim sposobem jest przechwycenie głosu, zanim zacznie odbijać się od różnych powierzchni. Jest to proste i wyjątkowo skuteczne, ale oznacza, że mikrofon musi być umieszczony w odległości kilku centymetrów od ust mówiącego, tak jak w przypadku wokalisty na scenie. Jednak w codziennym środowisku pracy lub na uczelni, mikrofon musi być umieszczony co najmniej kilkadziesiąt centymetrów dalej na stole, a prawdopodobnie nawet jeszcze dalej – być może wisząc na ścianie lub suficie.

Trzeci sposób to mikrofon konferencyjny, który znacznie lepiej odróżnia mowę od szumu lub pogłosu. Aby odebrać wyraźną, zrozumiałą i naturalną mowę z odległości, potrzebujemy mikrofonu, który potrafi skierować praktycznie całą swoją czułość dokładnie na mówiącego, a bardzo niewiele na otaczający go hałas i pogłos. Jedynym tradycyjnym mikrofonem zdolnym do tego rodzaju działania jest mikrofon typu shotgun. Są one powszechnie stosowane w studiu telewizyjnym lub na planie filmowym, ale tuba wystająca ze ściany lub sufitu nie za bardzo pasuje do typowego środowiska pracy.

Mikrofony matrycowe, a wyposażenie sal konferencyjnych

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest mikrofon matrycowy. Niektóre mikrofony konferencyjne Shure łączą w sobie aż 100 miniaturowych mikrofonów w niskoprofilowej obudowie, która może być łatwo zamontowana na suficie, ścianie lub w stole. Charakterystyka kierunkowa takiego mikrofonu może być regulowana od bardzo wąskiej do szerokiej, aby pokryć pojedyncze miejsce przy stole lub całą salę konferencyjną.

Co najlepsze, mikrofon matrycowy może wykorzystywać wiele wirtualnych wiązek, aby przechwycić głos rozmówców w różnych obszarach pomieszczenia. Wychwycenie głosu jednej osoby na mównicy lub u szczytu stołu konferencyjnego może wymagać wąskiej wiązki; wychwycenie trzech lub czterech osób po jednej stronie stołu może wymagać średniej wiązki; a wychwycenie pytań od studentów w sali szkoleniowej może wymagać kilku szerokich wiązek. Mikrofony konferencyjne umożliwiają indywidualną regulację każdego z promieni, tak aby ogólna głośność mowy była jednakowa dla wszystkich osób w pomieszczeniu. 

Wyposażenie sal konferencyjnych

Mikrofon konferencyjny staje się jeszcze bardziej wszechstronny, gdy jest dostarczony razem z cyfrowym procesorem sygnału, który może dostarczyć miks audio, gotowy do przesłania do innych miejsc w ramach wideokonferencji.  W następnej części tej serii zajmiemy się tym, dlaczego DSP stało się tak ważną częścią ekosystemu audio.

 

Właściwy mikrofon wspiera każde urządzenie w ekosystemie audio

Poprzez zapewnienie solidnej bazy dźwiękowej, mikrofon pozwala każdemu urządzeniu znajdującemu się w dalszej części ekosystemu audio zrobić wszystko, co w jego mocy, aby poprawić jakość audio. Automatyczne miksery podejmują lepsze decyzje dotyczące aktywacji mikrofonu i płynniej dostosowują poziomy i lepiej eliminują echo. Przechwytywanie czystej, naturalnie zrozumiałej mowy, która nie jest skażona szumem pomieszczenia i pogłosem wydaje się proste, ale takie nie jest. Osiągnięcie jakości dźwięku, która wspiera swobodną komunikację i maksymalną produktywność – bez zmęczenia lub rozproszenia – wymaga mikrofonów, które mogą wydobyć możliwie najlepszy materiał, jednocześnie dostosowując się do pomieszczenia i osób w nim przebywających.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Jeżeli szukasz najlepszych rozwiązań audio dla Twojej firmy lub uczelni skontaktuj się z nami. Nasz zespół przedstawi Ci propozycję rozwiązania podnoszącą efektywność działania Twojego obecnego systemu wideokonferencji lub, we współpracy z naszymi partnerami, zaproponujemy kompletne wyposażenie sal konferencyjnych dla Twojej organizacji.

Jeżeli jesteś integratorem IT, wideokonferencji lub AV dowiedz się w jaki sposób nasze rozwiązania uzupełnią Twoją ofertę i w jaki sposób wspieramy naszych partnerów.

Z przyjemnością umówimy się z Tobą na krótką wideokonferencję podczas której przedstawimy nasze rozwiązania w praktyce.

ZADZWOŃ:

22 2041 100

NAPISZ:

biuro@polsound.pl

Mikrofony konferencyjne, o których pisaliśmy: Shure MXA910, Shure MXA710, Shure MXA310.

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Shure KSM – poznaj kolekcję mikrofonów studyjnych

Shure KSM – poznaj kolekcję mikrofonów studyjnych

Doświadcz niepowtarzalnego dźwięku dzięki kolekcji KSM Studio. Zaprojektowane, aby uchwycić brzmienie z niezrównaną czystością. Nasze mikrofony studyjne klasy premium mają kilka niesamowitych cech, które czynią je wyjątkowymi w porównaniu z wieloma innymi mikrofonami studyjnymi. Zapoznaj się z naszą ofertą mikrofonów KSM i zrób kolejny krok w kierunku osiągnięcia niezwykłego dźwięku.

Meyer Sound z prestiżowymi nagrodami Parnelli i TEC

Meyer Sound z prestiżowymi nagrodami Parnelli i TEC

Meyer Sound otrzymał dwie z najbardziej prestiżowych nagród branżowych podczas ceremonii zorganizowanych w ramach targów NAMM Show w Anaheim. Podczas ceremonii wręczenia nagród Parnelli w piątek, 3 czerwca, nowy wielkoformatowy liniowy zestaw głośnikowy PANTHER firmy Meyer Sound otrzymał nagrodę w kategorii „Indispensable Technology — Audio”. Następnego wieczoru, kompaktowy głośnik szerokopasmowy ULTRA-X20™ otrzymał nagrodę TEC w kategorii „Sound Reinforcement Loudspeakers”.

Nowa strona marki Optimal Audio

Nowa strona marki Optimal Audio

Z przyjemnością pragniemy zaprosić wszystkich do odwiedzenia nowej, polskiej strony internetowej nowej marki w naszej dystrybucji – Optimal Audio.

Shure przedstawia kapsułę KSM11

Shure przedstawia kapsułę KSM11

SHURE PRZEDSTAWIA KSM11: NAJNOWOCZEŚNIEJSZĄ BEZPRZEWODOWĄ KAPSUŁĘ MIKROFONOWĄ ZAPEWNIAJĄCĄ PRZEŁOMOWĄ CZYSTOŚĆ WOKALU. Zaprojektowana z myślą o najwyższej klasy występach wokalnych, kapsuła KSM11 rewolucjonizuje sposób miksowania koncertów na żywo.

Audio Engineering Society przyjęło AES75-2022 jako nowy standard pomiarowy

Audio Engineering Society przyjęło AES75-2022 jako nowy standard pomiarowy

Audio Engineering Society ogłosiło przyjęcie i publikację standardu AES75-2022, „Standard AES dla akustyki – Pomiar maksymalnego liniowego poziomu dźwięku głośnika za pomocą hałasu”. Nowy standard powstał z potrzeby praktycznej i spójnej procedury określania wydajności głośników. AES75 jest wynikiem szeroko zakrojonych prac grupy zadaniowej SC-04-03-A Komitetu Normalizacyjnego AES, której współprzewodniczą Merlijn van Veen (starszy specjalista ds. wsparcia technicznego i edukacji w Meyer Sound) i Roger Schwenke (starszy naukowiec i lider innowacji w Meyer Sound).