Teatr Dramatyczny w Płocku stanowi jedną z najnowszych realizacji firmy Polsound i może pochwalić się nowoczesnym systemem dźwięku przestrzennego opartym na rozwiązaniach marki Meyer Sound, TiMax, Shure, DiGiCo oraz Waves.
Przewodnią ideą, która przyświecała autorom w trakcie tworzenia projektu nagłośnienia było to, ażeby każdy widz znajdujący się na sali słyszał dźwięk z taka samą jakością, z takim samym poziomem i z taką samą barwą. Do tego dodano rozbudowany system surround, spotykany w wielu teatrach za granicą, bez którego trudno wyobrazić sobie nowoczesny spektakl. Tak zaprojektowany system nagłośnienia pobudza kreatywność i pozwala tworzyć unikalne dla danego miejsca efekty, a ponadto jest przystosowany do organizacji różnych wydarzeń kulturalnych, nawet koncertów rockowych. Ta swoista uniwersalność była również kluczowym aspektem tworzenia projektu.
Duża Scena
System nagłośnienia głównego sceny dużej teatru składa się z następujących elementów:
- Kanał Lewy 9 x Meyer Sound LINA
- Kanał Prawy 9 x Meyer Sound LINA
- Kanał Centralny 1 x Meyer Sound UPQ-D1
- Subbas 4 x Meyer Sound 900 LFC
- Front Fill 6 x Meyer Sound MM-4XP
- In Fill 2 x Meyer Sound UPJ-1P
- dogłośnienia na balkonach 2 x Meyer Sound UP Junior
Na widowni zainstalowany jest system Surround składający się z 14 x Meyer Sound UP Junior sterowanych z procesora efektowego TiMax SoundHub. System nagłośnienia sterowany jest za pomocą 2 procesorów DSP Meyer Sound Galaxy 816.
W kabinie realizatora zainstalowana jest konsoleta Digico SD9 wyposażona w interface Optocore oraz Waves. Do dyspozycji realizatora jest pakiet wtyczek Waves Diamond.
Konsoleta połączona jest z rackami przyłączeniowymi na scenie za pomocą sieci światłowodowej Optocore z wykorzystaniem AutoRoutera Route66. Do dyspozycji realizatorów na scenie znajdują się 2 racki przyłączeniowe Digico SD-Rack z wyprowadzonymi złączami na panele przyłączeniowe znajdujące się po obydwu stronach sceny. Realizatorzy mają również możliwość podłączenia drugiej konsolety Digico SD9, SD11 lub jakiejkolwiek innej Digico (tzw. monitorowej) wyposażonej w interface Optocore na złączach OpticalCon Duo.
Z uwagi na umiejscowienie reżyserki w kabinie zastosowano 2 monitory odsłuchowe bliskiego pola Meyer Sound Amie, które zapewniają spójność brzmienia z systemem nagłośnieniowym zainstalowanym na widowni dużej sali teatru.
Na potrzeby przyjezdnych produkcji przewidziano przyłącza CAT5E, BNC 75 Ohm oraz analogowe umożliwiające podłączenie swoich urządzeń dźwiękowych do istniejącej infrastruktury dźwiękowej teatru. Przyłącza te zlokalizowane są po obydwu stronach sceny oraz na widowni. Podłączone do nich sygnały mogą zostać przełączone wg potrzeb w krosownicy znajdującej się w szafie sprzętowej.
System mikrofonów bezprzewodowych stanowi 20 kanałów Shure ULX-D z mikrofonami do ręki SM58/Beta58 oraz nagłownymi.
Systemy bezprzewodowe monitorowane są przez specjalistyczne oprogramowanie teatralne Wavetool Platinum służące do zarządzania oraz monitorowania stanu pracy wszystkich systemów bezprzewodowych z możliwością ich niezależnego odsłuchania.
Scena Kameralna
System nagłośnienia głównego małej sceny teatru składa się z następujących elementów:
- Kanał Lewy 1 x Meyer Sound UPQ-1P
- Kanał Prawy 1 x Meyer Sound UPQ-1P
- Subbas 2 x Meyer Sound 750 LFC
- In Fill 2 x Meyer Sound UPJ-1P
- Stage Monitor/Fill 2 x Meyer Sound UPJ-1P
Dodatkowo dookoła widowni zainstalowany jest system Surround składający się z 8 x Meyer Sound UPM1P.
System nagłośnienia sterowany jest za pomocą procesora DSP Meyer Sound Galaxy 816.
W kabinie realizatora zainstalowana jest konsoleta Digico SD9 wyposażona w interface Optocore oraz Waves. Do dyspozycji realizatora jest pakiet wtyczek Waves Diamond.
Konsoleta połączona jest z rackiem przyłączeniowym znajdującym się w szafie sprzętowej za pomocą sieci światłowodowej Optocore. Do dyspozycji realizatorów na scenie znajdują się panele przyłączeniowe z wyprowadzonymi złączami XLR, CAT5E, BNC 75Ohm, OptocalCon Duo po obydwu stronach sceny.
Kompleksową instalację na zlecenie firmy Polsound wykonała firma ODEO Andrzej Kawiak.
Tekst: Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Płocku / Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Płocku / Muzyka i Technologia