Szkolenia DiGiCo dla studentów ADRiD w Warszawie

W lutym i marcu mieliśmy przyjemność zorganizować bezpłatne szkolenia dla studentów i pracowników Akademii Dziennikarstwa i Realizacji Dźwięku w Warszawie. Pierwsze spotkanie odbyło się 17 lutego i było pierwszym z cyklu czterech szkoleń, które miały na celu wprowadzenie studentów w tajniki pracy na zaawansowanych konsoletach dźwiękowych DiGiCo z serii Quantum, SD i S.

Prowadzącymi szkolenie byli doświadczeni inżynierowie dźwięku, Arek Wielgosik, Sebastian Zalewski oraz Robert Kondziela, którzy przekazali studentom wiedzę i umiejętności niezbędne do rozpoczęcia pracy na konsoletach DiGiCo. Ich wieloletnie doświadczenie w branży koncertowej i teatralnej sprawiło, że studenci mogli skorzystać z wiedzy, która wykracza daleko poza teorię nauczania.

Podczas pierwszego, wprowadzającego szkolenia, studenci mieli okazję zapoznać się z różnymi funkcjami, które są dostępne w konsoletach DiGiCo Quantum 225SD12. Prowadzący – Arek Wielgosik i Sebastian Zalewski omówili historię, podstawowe pojęcia i funkcje konsolet, a następnie pokazali, jak korzystać z ich interfejsu w celu uzyskania najlepszej jakości dźwięku i ergonomii pracy. Studenci nauczyli się również, jak konfigurować konsolety i zapisywać ustawienia, aby móc później łatwo odzyskać ustawienia dla konkretnych projektów. Omówiono również temat redundancji i zapasowych rozwiązań, które można stosować w przypadku awarii lub problemów z konsoletą. Oprócz teorii studenci mieli okazję poznać rozwiązania immersyjne Klang:technologies przy pomocy klang:kontroller oraz wtyczki Waves Audio.

Po teorii czas na praktykę

Po szkoleniu teoretycznym nadszedł czas na praktykę – kolejną częścią szkolenia DiGiCo było spotkanie przy ul. Mangalia 4 i warsztaty z Robertem Kondzielą oraz konsoletą DiGiCo Quantum 225. Podczas warsztatów, uczestnicy mieli okazję nauczyć się obsługi i konfiguracji konsolet od podstaw. Robert zaprezentował podstawowe funkcje i pojęcia związane z konsoletami dźwiękowymi, takie jak przetwarzanie sygnału, routing czy makra. Grupa chętnych studentów po kolei miała okazję poobcować z konsoletą sam na sam, zadać nurtujące pytania czy wypróbować umiejętności, które znają z obsługi innych konsolet cyfrowych.

Cały dzień warsztatów miał na celu przygotowanie studentów do pracy z konsoletami, a to wszystko miało zostać zweryfikowane podczas następnego spotkania, czyli…

Czas na soundcheck!

Żadna ilość szkoleń czy warsztatów nie przygotuje realizatora do pracy tak, jak pierwszy zrealizowany koncert. Dlatego wraz z pracownikami szkoły zorganizowaliśmy soundcheck z zespołem na żywo. Na scenie wystąpił zespół Kogo To Obchodzi, a studenci, pod czujnym okiem Arka Wielgosika i Sebastiana Zalewskiego mieli za zadanie opiąć i omikrofonować całą scenę, uruchomić i skonfigurować konsolety oraz zrealizować cały koncert.

Wszystkie sygnały ze sceny trafiały do konsolety DiGiCo S31 wyposażonej w kartę DMI-Madi-B, która dedykowana była do realizacji miksu monitorowego. Konsoleta działała w trybie MASTER i sterowała wzmocnieniem preampów w stage-racku DiGiCo D2-Rack, podłączonego do obu konsolet poprzez format Madi-BNC. Studenci, podzieleni na dwie grupy, słuchali i obserwowali jak wygląda komunikacja między dwoma konsoletami i ich realizatorami, a następnie mieli okazję przejść do realizacji miksu dla zespołu. Odsłuch dla muzyków podzielony był na cztery oddzielne miksy, które potem trafiały do systemów Shure PSM900. Studenci, kierowani przez Sebastiana Zalewskiego, zrealizowali miks zgodny z oczekiwaniami zespołu.

Sygnał z S31, po wstępnej konfiguracji, trafiał bezpośrednio do stanowiska FOH, nad którym pieczę sprawował Arek Wielgosik, kierując studentami podczas pracy z poznaną wcześniej Quantum 225. Konsoleta frontowa ustawiona jako SLAVE wykorzystywała funkcję GAIN TRACKING, co pozwalało automatycznie kompensować wszystkie zmiany wzmocnienia preampów realizowane przez konsoletę MON. Sygnały z szyn L, R oraz SUB  przekazywane były za pomocą MADI do urządzenia RME-AVB, gdzie format Madi, zmieniony na sygnał AVB, trafiał do procesora głośnikowego Meyer Sound Galaxy. Sygnał z procesora wysyłany był już bezpośrednio do systemu nagłośnieniowego – w tym wypadku była to para aktywnych systemów Meyer Sound Ultra X-40 w połączeniu z basami 750-LFC.

Ostatni dzień warsztatów

Dwa dni po soundchecku Robert Kondziela ponownie pojawił się w szkole, aby podsumować wszystkie dni szkolenia DiGiCo i odpowiedzieć na resztę pytań, które pojawiły się u studentów podczas realizacji koncertu. Tym samym cykl szkoleń w tym roku akademickim został zakończony.

Czterodniowe szkolenie z konsolet DiGiCo S31, Quantum 225 oraz SD12 na pewno było bardzo intensywnym i wartościowym doświadczeniem, ale pozwoliło studentom zapoznać się z różnymi funkcjami konsolet i konfiguracją nagłośnienia. Liczymy jednak, że każdy uczestnik poszerzył swoją wiedzę i umiejętności, które będzie mógł wykorzystać w przyszłej pracy w branży nagłośnieniowej.

Może Cię zainteresować:

Shure MV7+ – nowa wersja mikrofonu do podcastów

Shure MV7+ – nowa wersja mikrofonu do podcastów

Nowa wersja mikrofonudo podcastówMV7+Nowy mikrofon Shure mv7+ Firma Shure ogłosiła dziś ewolucję swojego hybrydowego mikrofonu dynamicznego XLR/USB, wprowadzając na rynek Shure MV7+ Podcast Microphone. Stanowi on znaczący krok naprzód w stosunku...

Meyer Sound Constellation – niezwykła instalacja w Szanghaju

Meyer Sound Constellation – niezwykła instalacja w Szanghaju

BOCOM NEW BUND 31 Performing Arts Center jako pierwsze oferuje system akustyczny Spacemap Go Immersive i Constellation firmy Meyer Sound w dużej sali widowiskowej. Wspaniały nowy dodatek do życia kulturalnego największego chińskiego miasta, Bank of...

Shure Designer 6 – nowa wersja oprogramowania do konfiguracji

Shure Designer 6 – nowa wersja oprogramowania do konfiguracji

Oprogramowanie Shure Designer 6.0 do konfiguracji systemu umożliwia integratorom i planistom systemów skonfigurowanie oraz wdrożenie zaawansowanych sieciowych systemów dźwięku. W skład tych systemów wchodzą mikrofony Microflex® Advance, interfejsy...