Stargardzkie Centrum Kultury

sty 13, 2021 | Realizacje

W Stargardzie, na ulicy Piłsudskiego, w latach 80. istniał areszt śledczy, ale obecnie w tym samym miejscu znajduje się uniwersalna scena Stargardzkiego Centrum Kultury. Po zakończeniu modernizacji w 2019 roku, Stargardzkie Centrum Kultury stało się jednym z najbardziej nowoczesnych obiektów tego typu w Polsce.

Drzwi wejściowe prowadzą prosto na widownię, która pomieścić może 400 osób, podzielonych między parter i balkon. Jacek Lenart, członek SARP i współautor projektów Filharmonii w Szczecinie oraz Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki w Toruniu, wspomina, że kiedy jeszcze jako architekt w państwowym biurze Miastoprojekt-Szczecin przygotowywał projekt przebudowy SCK, budynek ten był typowym PRL-owskim budynkiem, nie wyróżniającym się na tle ówczesnej zabudowy miasta. Jednak wiele się od tamtej pory zmieniło. W 2000 roku Stargardzkie Centrum Kultury otrzymało wyróżnienie Stowarzyszenia Architektów Polskich za swoją ciekawą architektoniczną bryłę i wartość użytkową. Ostateczna forma budynku nie jest jednak wynikiem jednego projektu. Na początku lat 80. podjęto decyzję o przebudowie i zmianie funkcji obiektu z więzienia na instytucję kultury, a do głównego korpusu dobudowano część, w której obecnie znajduje się duża scena SCK. Głównym celem było uzyskanie pogłosu typowego dla uniwersalnych sal w przedziale między 0,8s – 1,2s, co udało się osiągnąć. Prace budowlane kontynuowano od lat 90., a m.in. mała sala została przystosowana do projekcji filmowych poprzez obniżenie stropu i zejść, aby uzyskać więcej przestrzeni. Inne segmenty budynku, takie jak elewacja frontowa i przejścia komunikacyjne, również zostały unowocześnione. Na podglebiu powstała duża scena Stargardzkiego Centrum Kultury, którą możemy obecnie zobaczyć i usłyszeć.

Stargardzkie Centrum Kultury

Po zajęciu miejsca na widowni dużej sali, zwraca się uwagę na rozmiar sceny. Okno portalowe jest wysokie na ponad 6 metrów i szerokie na nieco mniej niż 10 metrów, a jego obrys podkreślają zainstalowane po bokach dwa grona firmy Meyer Sound LINA, składające się łącznie z 11 elementów aktywnych. Wysoko nad proscenium znajduje się nowy most oświetleniowy, a w niewielkiej odległości od mostu portalowego wiszą cztery subbasy, ustawione względem siebie w przeciwfazie. Projektowanie brakującego mostu oświetleniowego nad proscenium było wyzwaniem w projekcie modernizacyjnym systemu nagłośnienia, ale dzięki współpracy z projektantami firmy Polsound udało się znaleźć optymalne rozwiązanie, które zintegrowało ze sobą dźwięk i światło w tej części sceny – wyjaśnia Jarosław Krawczyk, kierownik techniczny SCK.

Specjalnie skonfigurowany system sub-niskotonowy, umieszczony centralnie nad sceną, pełni rolę wsparcia głównego systemu w zakresie niskich częstotliwości. Składa się on z czterech aktywnych elementów Meyer Sound 900-LFC. W przedniej części sceny znajdują się cztery głośniki front fill typu Meyer Sound UPM-1P, które współpracują z drugą linią czteroelementową pod balkonem. System uzupełniają osiem monitorów referencyjnych MJF-208, znanymi z festiwalu Montreaux Jazz Festival, oraz kompaktowe urządzenia typu point source ULTRA-X40, które dzięki zastosowaniu koncentrycznego przetwornika umożliwiają kontrolę zakresów średnich i wysokich. Całość sterowana jest za pomocą konsolety DiGiCo SD12, a system miksowania jest wyposażony w pełny upgrade Waves Soundgrid. Konsoleta ta współpracuje z D2-Rack i jest w pełni kompatybilna z mniejszą, przenośną konsolą DiGiCo S21, która pełni funkcję konsoli monitorowej.

Stargardzkie Centrum Kultury

Projektowanie systemu, który zapewniłby równomierne i kierunkowe pokrycie dźwiękiem na całej widowni, stanowiło wyzwanie – opowiada Krawczyk. Aby osiągnąć cel, konieczne było zapewnienie płaskiej charakterystyki fazowej dla szerokiego zakresu częstotliwości i dobrej separacji systemu na scenie. Przeprowadzono pomiary właściwości akustycznych sali, które przesłano do siedziby firmy Meyer Sound w Stanach Zjednoczonych. Tam amerykańscy inżynierowie opracowali rozwiązanie oparte na technologii LMBC, która umożliwia precyzyjny wybór fal o niskich częstotliwościach. Dzięki temu udało się osiągnąć równomierne i kierunkowe pokrycie dźwiękiem na całej widowni, nieprzekraczające 2-3 dB dla każdego miejsca.

W jednej z bocznych kieszeni przy scenie znajdują się drzwi wyjściowe prowadzące do przejścia komunikacyjnego, które oddziela różne części budynku. Korytarz posiada okna wychodzące na dziedziniec oraz ścianę z korytami kablowymi pod gzymsem. Dzięki zastosowaniu systemów z pasywnym chłodzeniem, SCK uniknęło konieczności wyprowadzania końcówek mocy poza obszar sceny, co mogłoby skutkować trudnościami z powodu układu pomieszczeń i dodatkowych kosztów. Aby przeprowadzić modernizację instalacji sygnałowej, trasy kablowe zostały poprowadzone przez przejścia komunikacyjne między blokami budynku. Prace zostały wykonane głównie w nocy lub w godzinach porannych, aby nie zakłócać działalności kina, a administracja SCK musiała zostać zreorganizowana.

Stargardzkie Centrum Kultury to trzykondygnacyjny budynek usytuowany w kwartale placu Wolności i ulic Wojska Polskiego, Mickiewicza i Piłsudskiego. Na parterze znajdują się lokale usługowe i Uniwersytet Trzeciego Wieku, a na pierwszym piętrze biura administracji oraz gabinet dyrektora SCK. Właśnie tam odbyły się pierwsze rozmowy z kierownikiem działu technicznego dotyczące potrzeb związanych z organizacją wydarzeń kulturalnych. Wtedy to omawiano różne rozwiązania, które mogłyby usprawnić pracę oraz podnieść jakość odbioru wydarzeń przez widzów. Jednakże wszystko to, o czym wówczas rozmawiano, wydawało się być niemożliwym do zrealizowania. Długi proces wyboru odpowiedniego systemu nagłośnieniowego dla Dużej sceny SCK przyniósł pozytywne rezultaty. Od momentu pierwszej prezentacji systemu Meyer Sound do jego finalnej realizacji minęły prawie dwa lata. W ciągu tego czasu Jarosław Krawczyk, dyrektor SCK, odwiedził wiele instytucji kulturalnych w Polsce, takich jak Opera na Zamku i Filharmonia w Szczecinie, Klub Wytwórnia w Łodzi, Teatr Roma, Teatr Muzyczny w Gdyni i Teatr Współczesny w Szczecinie, aby lepiej zrozumieć potrzeby nowoczesnej sceny. Wraz z kolegami z działu technicznego uczestniczyli również w prezentacjach innych producentów, aby dokładnie porównać efekty ich pracy. Ostatecznie na podstawie testów odsłuchowych i jakości proponowanych rozwiązań, postanowiono wybrać system Meyer Sound. 

Stargardzkie Centrum Kultury

Stargardzkie Centrum Kultury (SCK) jest wiodącą i jedyną instytucją w Stargardzie, która działa na tak dużą skalę. Jest również ważnym ośrodkiem kultury w województwie zachodniopomorskim i wkrótce może stać się znaczącym ośrodkiem kultury w całej Polsce. Jakość wydarzeń organizowanych przez SCK wpływa na poziom oferty kulturalnej w mieście. Dzięki zrównoważonemu rozwojowi centrum, który jest zgodny z planami inwestycyjnymi regionu, Stargard został uhonorowany tytułem stolicy Hanzy w 2026 roku. Według słów Andrzeja Kaszubskiego: “Stargard jest trzecim co do wielkości i jednym z najlepiej rozwijających się miast województwa zachodniopomorskiego. Miasto położone nad rzeką Iną, w odległości 36 km od Szczecina, 180 km od Berlina i 120 km od terminalu promowego w Świnoujściu. Stargard leży na pograniczu dwóch krain geograficznych: Niziny Szczecińskiej i Pojezierza Szczecińskiego, co wpływa na zróżnicowanie krajobrazów w najbliższej okolicy. W Stargardzie przebiega 15 południk długości geograficznej wschodniej, który stanowi główny południk środkowoeuropejskiej strefy czasowej. Miasto ma dużo atrakcji turystycznych i wypoczynkowych, z uwagi na wiele zabytków o wysokiej wartości estetycznej, które w połączeniu z naturalnymi urokami przyrody zostały włączone do Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego. Taki potencjał miasta stawia duże wyzwania przed Stargardzkim Centrum Kultury.”

Stargardzkie Centrum Kultury

Na podstawie tekstu: Tomasz Nowak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Paweł Daszkiewicz

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Gdański Teatr Wybrzeże jest jednym z najważniejszych i najbardziej uznanych ośrodków kulturalnych w Polsce, słynącym z dynamicznego podejścia do tworzenia spektakli. Według oficjalnej strony, Teatr prezentuje rocznie około pięciuset spektakli, w tym około 10 premier, a przyciąga prawie 100 tysięcy widzów. Wysoka jakość artystyczna spektakli potwierdzona jest przez dużą frekwencję, pozytywne recenzje krytyków oraz wiele nagród zdobytych na najważniejszych festiwalach teatralnych. Wymagania artystyczne i estetyczne stawiane przez spektakle są bardzo wysokie, co stanowi wyzwanie dla akustyków pracujących w Teatrze. Aby osiągnąć poziom, któremu odpowiadają spektakle, akustykom przydały się najnowocześniejsze rozwiązania. Dzięki tym rozwiązaniom można nie tylko zapewnić doskonałą jakość dźwięku, ale także dostosować system do różnych scenografii i wizji reżysera.

Rozwiązania AV w Klinice Profident w Kielcach

Rozwiązania AV w Klinice Profident w Kielcach

W kompleksie Profident przy ulicy Legnickiej w Kielcach znajduje się duża sala konferencyjna wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania. Ta przestrzeń została stworzona z myślą o dostarczaniu wysokiej jakości usług stomatologicznych oraz szkoleń, które są bardzo istotnym elementem działalności Profident. W sali znajduje się system mikrofonów sufitowych Shure CVO-W/C, który zapewnia doskonałą jakość dźwięku podczas nagrywania wideokonferencji. Na mównicy z kolei zamontowane zostały mikrofony Shure MX391/S, a wszystko obsługiwane jest za pomocą matryc Symetrix Prism.

Przestrzeń biurowa Dynatrace w Gdańsku

Przestrzeń biurowa Dynatrace w Gdańsku

Dynatrace jest jedną z największych firm informatycznych na świecie. Spółka notowana na amerykańskiej giełdzie zajmuje się tworzeniem oprogramowania opartego na AI oraz aplikacji do automatyzacji procesów. Centralnym punktem biura jest wyjątkowa kafeteria, która została przystosowana do organizacji wydarzeń, warsztatów oraz prezentacji. System nagłośnieniowy bazuje na rozwiązaniach marki Tannoy, a konkretnie na kolumnach OCV8, które zostały podwieszone na suficie. Każda z kolumn zasilana jest przy udziale wzmacniaczy lab.gruppen, znajdujący się na pokładzie protokół Dante wykorzystywany jest do odbierania sygnałów z matrycy Symetrix, natomiast do niej trafiają sygnały analogowe z bezprzewodowych systemów mikrofonowych Shure QLXD.

System dźwiękowy w Trefl S.A. w Gdyni

System dźwiękowy w Trefl S.A. w Gdyni

Firma Trefl S.A. to dynamicznie rozwijająca się firma rodzinna, która na rynku istnieje od 1985 roku. W 2019 roku powstała nowa siedziba firmy w Gdyni, przez co zrodziła się potrzeba na wyposażenie sal konferencyjnych oraz sali do badań focusowych w najnowszy sprzęt audiowizualny. Poza wyposażeniem sal w profesjonalne kamery PTZ, które pozwalają skupić się na temacie badań, jednym z najważniejszych punktów instalacji jest wyposażenie obu sal w mikrofony marki Shure. Projektem oraz instalacją kompleksowo zajęła się firma Eurotrend.

Instalacja Visionary Solutions na stadionie Cracovii

Instalacja Visionary Solutions na stadionie Cracovii

Znajdujący się w Krakowie Stadion Miejski im. Józefa Piłsudskiego jest siedzibą MKS Cracovia, jednego z najstarszych i najpopularniejszych polskich klubów piłkarskich. Cracovia to pięciokrotny mistrz Polski, a także zdobywca Pucharu Polski i Superpucharu Polski....

Akademia Teatralna w Warszawie

Akademia Teatralna w Warszawie

Akademia Teatralna wraz z należącym do niej Teatrem Collegium Nobilium mieści się w ścisłym Centrum Warszawy. W jej pobliżu znajdują się m.in. budynki rządowe, sąd, placówka dyplomatyczna, miejsca kultu oraz inne uczelnie i placówki dydaktyczne. Podstawowe założenia...