Przez dziesięciolecia koncerty Metalliki były znane z innowacji technicznych i artystycznych, a po raz kolejny zespół i jego wieloletni dyrektor kreatywny Dan Braun wyszli poza wszelkie schematy. Na każdym przystanku trasy będą odbywać się po dwa koncerty z całkowicie oddzielnymi setami dla każdego występu. Słynny “snake pit” został przeniesiony wewnątrz sceny o kształcie pierścienia, z czterema zestawami perkusyjnymi dla Larsa Ulricha, unoszonych na scenę w miarę potrzeby. Pole dźwiękowe zostało rozszerzone, aby zapewnić szerokie stereo gitar i perkusji w każdym miejscu siedzącym i stojącym na stadionie.
“Zawsze martwię się, czy wszystkie te nowe pomysły będą działać na tak dużą skalę” – przyznaje Braun – “ale mamy świetnych partnerów, na których możemy polegać, a jednym z nich jest Meyer Sound. Tak więc nigdy nie pozwalam, aby takie rzeczy jak praktyczność i logistyka hamowały proces twórczy“.
Braun przedstawił swój pomysł na dźwięk trasy bezpośrednio założycielom firmy, Johnowi i Helen Meyer, którzy podchwycili jego wizję i poprosili dyrektora ds. optymalizacji systemów, Boba McCarthy’ego, do zaprojektowania dźwięku na całą trasę.
“Powiedziałem Bobowi, że moim celem jest uzyskanie pełnego dźwięku w każdym punkcie, bez wzajemnego nakładania się, od dołu po siedzenia w najwyższym punkcie” – kontynuuje Braun. “Chcieliśmy, aby wszyscy słyszeli zespół tak, jakby korzystali z monitorów bliskiego pola i myślę, że udało nam się to osiągnąć lepiej niż kiedykolwiek wcześniej na koncercie“.
Za brzmienie Metalliki od strony FOH odpowiada Greg Price, weteran realizacji FOH znany z wieloletniej współpracy nie tylko z legendami hard rocka, Black Sabbath i Ozzym Osbournem, ale także z zespołami popowymi, w tym “The Glee Show on Tour”, Hannah Montana/Miley Cyrus i Chicago.
“Jesteśmy dopiero po kilku koncertach na trasie i jak dotąd jestem pod wielkim wrażeniem” – mówi Price. “I muszę powiedzieć, że nie sądzę, aby jakikolwiek inny producent nagłośnienia na świecie był w stanie sprostać temu, co próbujemy zrobić podczas tej trasy“.
Jeśli chodzi o ogromne zestawy PANTHER, Price opisuje je jako “system PA, który działa jak monitor referencyjny, jak Amie lub Bluehorn w studiu. W moim miksie słyszę rzeczy, o których zawsze wiedziałem, że tam są, ale brakowało im definicji. Teraz mam je przed oczami i mogę z nimi pracować“.
Gigantyczny system na trasie “M72 World Tour” jest rozmieszczony w trzech pierścieniach. Układy pierścienia zewnętrznego są zawieszone na ośmiu wieżach, z dwoma układami PANTHER na każdej wieży: 16 kolumn na układ na czterech długich wieżach i 13 kolumn na czterech krótkich wieżach. Na każdej wieży znajdują się również podwójne zawiesia po sześć elementów sterujących niskimi częstotliwościami 1100-LFC i jeden zestaw sześciu elementów sterujących bardzo niskimi częstotliwościami VLFC.
Wewnętrzny system, zawieszony na siatce nad sceną, ma osiem zawiesi po siedem głośników liniowych PANTHER, zapewniających pokrycie do 42 metrów od środka. Otwór w kształcie “pączka” w centrum sceny jest pokryty ośmioma skierowanymi do wewnątrz głośnikami UPQ-D2 o wąskim pokryciu, podczas gdy zewnętrzna strona pierścienia wykorzystuje 20 kompaktowych głośników ULTRA-X40 jako front fill. Subbasy są zasilane przez osiem zestawów 2x 1100-LFC rozmieszczonych wokół sceny.
Kolejną innowacją podczas “M72 World Tour” jest wykorzystanie narzędzia do projektowania i miksowania dźwięku przestrzennego Meyer Sound Spacemap Go w ograniczonym zakresie, ale z oszałamiającym efektem. W intro do utworu “One”, dudnienie i ryk czterosilnikowego zabytkowego bombowca okrąża stadion z przekonującym realizmem.
“Niektórzy ludzie na zewnątrz zastanawiali się, czy na stadionie latał prawdziwy samolot” – mówi Greg Price. “Ale Metallica jest zespołem stawiającym na prostotę i nie lubi sztuczek. Dźwięk przestrzenny dla Metalliki ma na celu wzmocnienie przekazu, pozostając wiernym występowi zespołu“.
“M72 World Tour” jest wspierany przez Clair Global, opierając się na niezwykłych zasobach logistycznych firmy i dogłębnej wiedzy specjalistycznej. “Pozdrawiamy Clair Global za ich ogromny wysiłek włożony w budowę systemów audio podczas M72” – mówi.
Światowa trasa koncertowa Metalliki “M72 World Tour” rozpoczęła się 27 kwietnia i jest zaplanowana na dwa europejskie i dwa północnoamerykańskie etapy, które zakończą się 29 września 2024 roku.