DiGiCo Quantum 7 podczas streamu koncertu Gorillaz

maj 11, 2021 | DiGiCo, Systemy Profesjonalne

W grudniu Gorillaz powróciło na scenę z multimedialnym koncertem „Song Machine Live From Kong” streamowanym na żywo z Kong Studios w Londynie. Ponad milion widzów w więcej niż 120 krajach oglądało program za pośrednictwem platformy LIVENow, która pozwoliła zespołowi w nowatorski sposób połączyć animację z występem na żywo. Format ten niezwykle pasuje do największego wirtualnego zespołu muzycznego na świecie.

Za dźwięk odpowiedzialni byli długoletni realizatorzy zespołu – Dave’a Guerina na monitorach oraz Matt Butcher na FOHu. Na obu stanowiskach znalazło się DiGiCo Quantum 7, dostarczone przez firmę Entec Sound & Light. W 14-osobowym zespole Gorillaz znaleźli się Damon Albarn, wirtualny gitarzysta Noodle, basista Murdoc Niccals, perkusista Russel Hobbs, frontman 2D, a także wielu niezwykłych gości, w tym Lee John, Peter Hook, Kano, Slowthai, Slaves, Robert Smith, a muzycy tacy jak Beck, Fatoumata Diawara, Elton John, Jpegmafia czy Schoolboy Q połączyli się wirtualnie, dzięki oszałamiającym możliwościom mieszanki animacji i efektów rozszerzonej rzeczywistości.

Do obsługi show użyliśmy dwóch konsolet DiGiCo Quantum 7 – na FOHu i monitorze – a także SD11i do obsługi playbacków, trzech SD-RackówSD-MiNi Racka” – mówi Dan Scantlebury, kierownik działu dźwięku firmy Entec. „Teraz, dzięki konsoletom Quantum, mamy moc pozwalającą na pracę systemów monitorowych w częstotliwości próbkowania 96 kHz, zapewniając niższe opóźnienia i lepszą jakość dźwięku. Dodatkowo Dave Guerin stworzył aplikację na iPada, aby umożliwić członkom zespołu kontrolę własnych sub-miksów monitorowych za pomocą jego konsoli”. Guerin wyjaśnia: „Moja aplikacja na iPada wysyła polecenia OSC (Open Sound Control) do Quantum 7. Aplikacja ma zestaw suwaków, które sterują szynami AUX lub matrycami – każdy muzyk przypisany jest do konkretnego AUXa lub matryc. Ponieważ Quantum 7 pozwala na połączenie jednego urządzenia sterującego, napisałem również aplikację routera na iPada, która rozdziela te dane na więcej urządzeń”.

DiGiCo Quantum 7 Gorillaz

Matt Bucher, odpowiedzialny za miks wydarzenia, dodaje: „Jeśli masz do dyspozycji konsoletę z takimi możliwościami jak Quantum 7 to trzeba to wykorzystać! Dave osiągnął maksimum ilości wlotów i wylotów, ja byłem blisko. Konfiguracja była imponująca, a całość niesamowita. Gdy podczas nagrywania koncertu – na cztery różne urządzenia – patrzyłem na panel Audio I/O wszystkie kontrolki były podświetlone – użyliśmy każdego wejścia i wyjścia konsolety!„.

Miks live składał się ze 128 kanałów w częstotliwości próbkowania 96kHz oraz dodatkowych 48 kanałów ze „sceny C”. Druga pętla optyczna została podłączona do konsoli FOH, aby umożliwić nagranie 490 kanałów, potrzebnych do wirtualnego soundchecku oraz w celu ewentualnego miksu po koncercie, jeżeli zaszłaby taka potrzeba. „System nagrywania jest również przydatnym narzędziem, jeśli podczas występu usłyszymy coś nietypowego” – zauważa Butcher. „Jesteśmy w stanie zanotować na jakim torze znajduje się problem, a jeśli nie rozwiążemy go na miejscu, łatwiej będzie go znaleźć następnego dnia”.

Butcher wykorzystał DiGiCo Spice Rack z sześciopasmowym kompresorem Chilli 6, między innymi aby wyrównać dynamikę chóru. Jako największą różnicę pomiędzy streamingiem live, a koncertem z publicznością Butcher wskazał znacznie cichszą realizację na głośnikach frontowych.

Nie ma wątpliwości, że ekipa dźwiękowa Gorillaz maksymalnie wykorzystała dodatkową moc Quantum. „Najlepsze jest to, że to ten sam ekosystem DiGiCo” – dodaje Butcher. „Przechodzisz na dwukrotnie mocniejszą konsolę, której obsługi nie musisz uczyć się na nowo„.

„Song Machine Live From Kong” może stać się wzorem streamingu live, przy ograniczonych możliwościach występów z publicznością. „Myślę, że jest to realny format sztuki we współczesnych mediach„, dodaje Butcher. „Mam szczęście pracować z DiGiCo, z którym możliwa jest realizacja tak kompleksowego wydarzenia!„.

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Shure KSM – poznaj kolekcję mikrofonów studyjnych

Shure KSM – poznaj kolekcję mikrofonów studyjnych

Doświadcz niepowtarzalnego dźwięku dzięki kolekcji KSM Studio. Zaprojektowane, aby uchwycić brzmienie z niezrównaną czystością. Nasze mikrofony studyjne klasy premium mają kilka niesamowitych cech, które czynią je wyjątkowymi w porównaniu z wieloma innymi mikrofonami studyjnymi. Zapoznaj się z naszą ofertą mikrofonów KSM i zrób kolejny krok w kierunku osiągnięcia niezwykłego dźwięku.

Meyer Sound z prestiżowymi nagrodami Parnelli i TEC

Meyer Sound z prestiżowymi nagrodami Parnelli i TEC

Meyer Sound otrzymał dwie z najbardziej prestiżowych nagród branżowych podczas ceremonii zorganizowanych w ramach targów NAMM Show w Anaheim. Podczas ceremonii wręczenia nagród Parnelli w piątek, 3 czerwca, nowy wielkoformatowy liniowy zestaw głośnikowy PANTHER firmy Meyer Sound otrzymał nagrodę w kategorii „Indispensable Technology — Audio”. Następnego wieczoru, kompaktowy głośnik szerokopasmowy ULTRA-X20™ otrzymał nagrodę TEC w kategorii „Sound Reinforcement Loudspeakers”.

Shure przedstawia kapsułę KSM11

Shure przedstawia kapsułę KSM11

SHURE PRZEDSTAWIA KSM11: NAJNOWOCZEŚNIEJSZĄ BEZPRZEWODOWĄ KAPSUŁĘ MIKROFONOWĄ ZAPEWNIAJĄCĄ PRZEŁOMOWĄ CZYSTOŚĆ WOKALU. Zaprojektowana z myślą o najwyższej klasy występach wokalnych, kapsuła KSM11 rewolucjonizuje sposób miksowania koncertów na żywo.

Waves przedstawia SoundGrid V13

Waves przedstawia SoundGrid V13

Z przyjemnością informujemy o nowej wersji V13 wszystkich aplikacji Waves SoundGrid, w tym eMotion LV1 i SuperRack, a także o nowych aplikacjach do zdalnego sterowania: MyFOH i mRecall. Wszystkie aplikacje Waves SoundGrid są teraz kompatybilne z Windows 11 oraz z Apple M1 poprzez Rosettę.