DiGiCo Quantum 7 podczas streamu koncertu Gorillaz

11-05-2021

DiGiCo Quantum 7 Gorillaz

W grudniu Gorillaz powróciło na scenę z multimedialnym koncertem “Song Machine Live From Kong” streamowanym na żywo z Kong Studios w Londynie. Ponad milion widzów w więcej niż 120 krajach oglądało program za pośrednictwem platformy LIVENow, która pozwoliła zespołowi w nowatorski sposób połączyć animację z występem na żywo. Format ten niezwykle pasuje do największego wirtualnego zespołu muzycznego na świecie.

Za dźwięk odpowiedzialni byli długoletni realizatorzy zespołu – Dave’a Guerina na monitorach oraz Matt Butcher na FOHu. Na obu stanowiskach znalazło się DiGiCo Quantum 7, dostarczone przez firmę Entec Sound & Light. W 14-osobowym zespole Gorillaz znaleźli się Damon Albarn, wirtualny gitarzysta Noodle, basista Murdoc Niccals, perkusista Russel Hobbs, frontman 2D, a także wielu niezwykłych gości, w tym Lee John, Peter Hook, Kano, Slowthai, Slaves, Robert Smith, a muzycy tacy jak Beck, Fatoumata Diawara, Elton John, Jpegmafia czy Schoolboy Q połączyli się wirtualnie, dzięki oszałamiającym możliwościom mieszanki animacji i efektów rozszerzonej rzeczywistości.

Do obsługi show użyliśmy dwóch konsolet DiGiCo Quantum 7 – na FOHu i monitorze – a także SD11i do obsługi playbacków, trzech SD-RackówSD-MiNi Racka” – mówi Dan Scantlebury, kierownik działu dźwięku firmy Entec. „Teraz, dzięki konsoletom Quantum, mamy moc pozwalającą na pracę systemów monitorowych w częstotliwości próbkowania 96 kHz, zapewniając niższe opóźnienia i lepszą jakość dźwięku. Dodatkowo Dave Guerin stworzył aplikację na iPada, aby umożliwić członkom zespołu kontrolę własnych sub-miksów monitorowych za pomocą jego konsoli”. Guerin wyjaśnia: „Moja aplikacja na iPada wysyła polecenia OSC (Open Sound Control) do Quantum 7. Aplikacja ma zestaw suwaków, które sterują szynami AUX lub matrycami – każdy muzyk przypisany jest do konkretnego AUXa lub matryc. Ponieważ Quantum 7 pozwala na połączenie jednego urządzenia sterującego, napisałem również aplikację routera na iPada, która rozdziela te dane na więcej urządzeń”.

DiGiCo Quantum 7 Gorillaz

Matt Bucher, odpowiedzialny za miks wydarzenia, dodaje: „Jeśli masz do dyspozycji konsoletę z takimi możliwościami jak Quantum 7 to trzeba to wykorzystać! Dave osiągnął maksimum ilości wlotów i wylotów, ja byłem blisko. Konfiguracja była imponująca, a całość niesamowita. Gdy podczas nagrywania koncertu – na cztery różne urządzenia – patrzyłem na panel Audio I/O wszystkie kontrolki były podświetlone – użyliśmy każdego wejścia i wyjścia konsolety!“.

Miks live składał się ze 128 kanałów w częstotliwości próbkowania 96kHz oraz dodatkowych 48 kanałów ze “sceny C”. Druga pętla optyczna została podłączona do konsoli FOH, aby umożliwić nagranie 490 kanałów, potrzebnych do wirtualnego soundchecku oraz w celu ewentualnego miksu po koncercie, jeżeli zaszłaby taka potrzeba. „System nagrywania jest również przydatnym narzędziem, jeśli podczas występu usłyszymy coś nietypowego” – zauważa Butcher. „Jesteśmy w stanie zanotować na jakim torze znajduje się problem, a jeśli nie rozwiążemy go na miejscu, łatwiej będzie go znaleźć następnego dnia”.

Butcher wykorzystał DiGiCo Spice Rack z sześciopasmowym kompresorem Chilli 6, między innymi aby wyrównać dynamikę chóru. Jako największą różnicę pomiędzy streamingiem live, a koncertem z publicznością Butcher wskazał znacznie cichszą realizację na głośnikach frontowych.

Nie ma wątpliwości, że ekipa dźwiękowa Gorillaz maksymalnie wykorzystała dodatkową moc Quantum. „Najlepsze jest to, że to ten sam ekosystem DiGiCo” – dodaje Butcher. „Przechodzisz na dwukrotnie mocniejszą konsolę, której obsługi nie musisz uczyć się na nowo“.

“Song Machine Live From Kong” może stać się wzorem streamingu live, przy ograniczonych możliwościach występów z publicznością. “Myślę, że jest to realny format sztuki we współczesnych mediach“, dodaje Butcher. “Mam szczęście pracować z DiGiCo, z którym możliwa jest realizacja tak kompleksowego wydarzenia!“.

Może Cię zainteresować:

Parnelli Awards – Najwyższe wyróżnienie branży Eventowej

Parnelli Awards – Najwyższe wyróżnienie branży Eventowej

Parnelli Awards zostały ustanowione w 2001 roku przez Patricka Stansfielda i Terry’ego Lowe’a, wydawcę magazynów FOH oraz PLSN. Początkowo było to skromne wydarzenie w jednej z restauracji w Południowej Kalifornii, podczas którego wręczono jedną nagrodę Lifetime...

Shure wprowadza innowacyjny system odsłuchu Axient Digital PSM

Shure wprowadza innowacyjny system odsłuchu Axient Digital PSM

Shure prezentuje najnowszy system odsłuchu dousznego Axient Digital PSM, który redefiniuje standardy w branży audio. Wprowadzając WMAS, system ten oferuje niezrównaną elastyczność i skalowalność, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla profesjonalnych realizatorów...