W grudniu Gorillaz powróciło na scenę z multimedialnym koncertem “Song Machine Live From Kong” streamowanym na żywo z Kong Studios w Londynie. Ponad milion widzów w więcej niż 120 krajach oglądało program za pośrednictwem platformy LIVENow, która pozwoliła zespołowi w nowatorski sposób połączyć animację z występem na żywo. Format ten niezwykle pasuje do największego wirtualnego zespołu muzycznego na świecie.
Za dźwięk odpowiedzialni byli długoletni realizatorzy zespołu – Dave’a Guerina na monitorach oraz Matt Butcher na FOHu. Na obu stanowiskach znalazło się DiGiCo Quantum 7, dostarczone przez firmę Entec Sound & Light. W 14-osobowym zespole Gorillaz znaleźli się Damon Albarn, wirtualny gitarzysta Noodle, basista Murdoc Niccals, perkusista Russel Hobbs, frontman 2D, a także wielu niezwykłych gości, w tym Lee John, Peter Hook, Kano, Slowthai, Slaves, Robert Smith, a muzycy tacy jak Beck, Fatoumata Diawara, Elton John, Jpegmafia czy Schoolboy Q połączyli się wirtualnie, dzięki oszałamiającym możliwościom mieszanki animacji i efektów rozszerzonej rzeczywistości.
„Do obsługi show użyliśmy dwóch konsolet DiGiCo Quantum 7 – na FOHu i monitorze – a także SD11i do obsługi playbacków, trzech SD-Racków i SD-MiNi Racka” – mówi Dan Scantlebury, kierownik działu dźwięku firmy Entec. „Teraz, dzięki konsoletom Quantum, mamy moc pozwalającą na pracę systemów monitorowych w częstotliwości próbkowania 96 kHz, zapewniając niższe opóźnienia i lepszą jakość dźwięku. Dodatkowo Dave Guerin stworzył aplikację na iPada, aby umożliwić członkom zespołu kontrolę własnych sub-miksów monitorowych za pomocą jego konsoli”. Guerin wyjaśnia: „Moja aplikacja na iPada wysyła polecenia OSC (Open Sound Control) do Quantum 7. Aplikacja ma zestaw suwaków, które sterują szynami AUX lub matrycami – każdy muzyk przypisany jest do konkretnego AUXa lub matryc. Ponieważ Quantum 7 pozwala na połączenie jednego urządzenia sterującego, napisałem również aplikację routera na iPada, która rozdziela te dane na więcej urządzeń”.
Matt Bucher, odpowiedzialny za miks wydarzenia, dodaje: „Jeśli masz do dyspozycji konsoletę z takimi możliwościami jak Quantum 7 to trzeba to wykorzystać! Dave osiągnął maksimum ilości wlotów i wylotów, ja byłem blisko. Konfiguracja była imponująca, a całość niesamowita. Gdy podczas nagrywania koncertu – na cztery różne urządzenia – patrzyłem na panel Audio I/O wszystkie kontrolki były podświetlone – użyliśmy każdego wejścia i wyjścia konsolety!“.
Miks live składał się ze 128 kanałów w częstotliwości próbkowania 96kHz oraz dodatkowych 48 kanałów ze “sceny C”. Druga pętla optyczna została podłączona do konsoli FOH, aby umożliwić nagranie 490 kanałów, potrzebnych do wirtualnego soundchecku oraz w celu ewentualnego miksu po koncercie, jeżeli zaszłaby taka potrzeba. „System nagrywania jest również przydatnym narzędziem, jeśli podczas występu usłyszymy coś nietypowego” – zauważa Butcher. „Jesteśmy w stanie zanotować na jakim torze znajduje się problem, a jeśli nie rozwiążemy go na miejscu, łatwiej będzie go znaleźć następnego dnia”.
Butcher wykorzystał DiGiCo Spice Rack z sześciopasmowym kompresorem Chilli 6, między innymi aby wyrównać dynamikę chóru. Jako największą różnicę pomiędzy streamingiem live, a koncertem z publicznością Butcher wskazał znacznie cichszą realizację na głośnikach frontowych.
Nie ma wątpliwości, że ekipa dźwiękowa Gorillaz maksymalnie wykorzystała dodatkową moc Quantum. „Najlepsze jest to, że to ten sam ekosystem DiGiCo” – dodaje Butcher. „Przechodzisz na dwukrotnie mocniejszą konsolę, której obsługi nie musisz uczyć się na nowo“.
“Song Machine Live From Kong” może stać się wzorem streamingu live, przy ograniczonych możliwościach występów z publicznością. “Myślę, że jest to realny format sztuki we współczesnych mediach“, dodaje Butcher. “Mam szczęście pracować z DiGiCo, z którym możliwa jest realizacja tak kompleksowego wydarzenia!“.