W Teatrze Muzycznym w Gdyni mamy do dyspozycji 40 kanałów mikrofonów bezprzewodowych Shure z serii ULX-D pracujących w technologii cyfrowej i co więcej – pracujących w paśmie, które nie jest podatne na zakłócenia ze strony już działającego w Polsce LTE. Mikrofony Shure ULXD mogą pracować znacznie bardziej efektywnie w ograniczonym pasmie radiowym, niż systemy analogowe, co ma szczególne znaczenie w coraz bardziej kurczącej się przestrzeni radiowej zajmowanej przez usługi telekomunikacyjne. Odbiorniki mikrofonów połączone są w sieci cyfrowej transmisji dźwięku Dante, co daje możliwość wykorzystania pełnego zakresu dynamiki systemów bezprzewodowych ULX-D (130db). Systemy cyfrowe mają bardzo dużą dynamikę, co przekłada się na możliwość uzyskania bardzo naturalnego dźwięku, praktycznie bez szumów.
W Teatrze używane są w większości systemy z nadajnikami paskowymi ULXD1 i mikrofonami nagłownymi Countryman, oraz DPA d:fine z serii Core. Oprócz tego, realizatorzy w teatrze mają do dyspozycji 8 mikrofonów doręcznych z kapsułami pojemnościowymi KSM9. W skład systemu wchodzą 4-kanałowe odbiorniki ULXD4Q. Czas pracy na akumulatorach wynosi do 11 godzin.
W obecnie realizowanej produkcji pod tytułem “Chłopi” na scenie gra 49 postaci, gdzie używamy 40 nadajników SHURE ULX-D, a 9 osób wymienia się nadajnikami z innymi.
Shure AXT 600 używany jest jako analizator widma radiowego, który pokazuje dokładnie to, co „wisi” w powietrzu, jakie są potencjalne źródła zakłóceń naszych mikrofonów.
10 poczwórnych odbiorników ULXD4Q podłączone zostało w sieci cyfrowej transmisji dźwięku Dante w trybie redundantnym, wykorzystującym standardowo wbudowane dwa porty Ethernetowe Dante w odbiornikach. Dzięki temu jesteśmy zabezpieczeni przed potencjalną awarią jednego z kabli lub switcha.
Wykorzystywane są też bezprzewodowe monitory odsłuchowe (IEM), a dokładniej – 12 kanałów SHURE PSM1000. Zakupione zostały na potrzeby produkcji Notre Dame de Paris. Każdy z aktorów występujących na scenie miał do dyspozycji odbiornik wraz ze słuchawkami dousznymi SHURE serii SE535. Odbiorniki pracują razem z akumulatorami Li-Ion SHURE SB900A, z czasem pracy około 6 godzin.
Każdy spektakl wymaga trochę innych ustawień, czy to poziomów wzmocnienia na odbiornikach, czy nazwisk/postaci grających w danej sztuce, czasami wykorzystywane są nadajniki do podłączenia instrumentów bądź innych sygnałów, które wymagane są w danej sztuce. Te wszystkie parametry przywoływane są z projektów zapisanych w programie Shure WWB6, by moc odtworzyć spektakl z możliwie takimi samymi ustawieniami jak podczas premiery. Poźniej szybka analiza pasma radiowego dzięki analizatorowi widma Shure AXT600, przypisanie częstotliwości do każdego nadajnika i można zacząć bezproblemową pracę.
Zestawienie sprzętu:
- Odbiorniki poczwórne Shure ULXD4QE – 10szt
- Nadajniki przypinane (bodypack) Shure ULXD1 – 40 szt
- Anteny szerokopasmowe, dookólne Shure UA860-SWB – 2 szt
- Nadajniki doręczne z kapsułami pojemnościowymi Shure ULXD2/KSM9 – 8 szt
- Spectrum Manager Shure AXT 600 -1 szt
- Dystrybutory antenowe Shure UA844+SWB/LC-E – 2szt
- Ładowarki do akumulatorów Li-Ion Shure SBC 200/SBC200E
- Akumulatory Li-Ion Shure SB900A – 48 szt
- System bezprzewodowych monitorów odsłuchowych Shure PSM 1000 -12 kanałów oraz łączniki antenowe 2 x Shure PA421 oraz antena kierunkowa Shure PA805