Muzyka ma kluczowe znaczenie dla życia i twórczości ikony rocka Nicka Cave’a. Aby mieć pewność, że to co stworzył zostanie odtworzone z odpowiednią jakością i subtelnością, na potrzeby nowej wystawy prezentującej jego twórczą podróż, organizatorzy wystawy zaprosili do współpracy duńskiego integratora AV Stouenborg, który zaprojektował system oparty o aktywne, sterowane systemy głośników firmy Meyer Sound.
Wystawa zatytułowana „Stranger than Kindness”, opóźniona z powodu pandemii, zadebiutowała w czerwcu ubiegłego roku w Black Diamond, dobudowanej, nowoczesnej części muzeum Królewskiej Biblioteki Duńskiej w Kopenhadze.
Znaczenie dźwięku zostało podkreślone przez bezpośrednie zaangażowanie Cave, wraz z jego wieloletnim kolegą z zespołu i współpracownikiem Warrenem Ellisem, którzy wspólnie wymyślili i nagrywali pejzaże dźwiękowe na wystawę. Na czele zespołu wystawienniczego, z ramienia muzeum Black Diamond, stała projektantka Christina Back.
Chcieliśmy uzyskać wciągające wrażenia. Chcieliśmy, aby ludzie byli wolni w przestrzeni, bez słuchawek, i mieli wszystkie zmysły – nawet małe włoski na karku – dostrojone do tego, co ich otacza.
Ekspozycja zajmuje osiem pomieszczeń w podziemiach Black Diamond, w siedmiu z nich znajdują się instalacje dźwiękowe.
W każdej sali mamy główny system nagłośnieniowy, który odtwarza główną muzyczną atmosferę. Dodatkowo umieściliśmy małe głośniki, aby rozproszyć atmosferę lub połączyć odtwarzane dźwięki z obrazami lub przedmiotami w sali.
Wybór głośników był istotną kwestią, ponieważ koncepcja wymagała odpowiedniej mocy i jakości, w połączeniu z kontrolą emisji, która zapobiegałaby przenikaniu dźwięku do sąsiednich przestrzeni.
Na bardzo wczesnym etapie wybrałem głośniki Meyer Sound.Wiedziałem, że dźwięk będzie bardzo ważną częścią wystawy, więc chciałem mieć pewność, że Nick Cave i Warren Ellis będą mieli pełną swobodę, aby ich brzmienie było dokładnie takie, jak chcieli. Wiedziałem, że mogę to osiągnąć dzięki głośnikom Meyer Sound.
W sumie w siedmiu salach jest rozmieszczonych 29 pełnozakresowych, aktywnych zestawów głośnikowych Meyer Sound, z dwoma kompaktowymi subwooferami MM-10, które w razie potrzeby wzmacniają najniższy zakres odtwarzanych częstotliwości. Zastosowano pięć różnych szerokopasmowych modeli, skalowanych w celu uzyskania szeregu efektów, od maksymalnego “uderzenia” (ULTRA-X40), równowagi między mocą i elastycznością rozmieszczania (UPM-1XP, UP-4XP i UP 4slim), po dyskretne rozmieszczenie w celu uzyskania precyzyjnego obrazowania źródła, np.określonego instrumentu lub efektu (MM-4XP).
Wystawa jako całość wykorzystuje 32 dyskretne kanały audio odtwarzane z MacBooka Pro i kontrolowane przez oprogramowanie QLab 4. Wiele programów dźwiękowych jest odtwarzanych w wydłużonych pętlach, więc kontent dźwiękowy wystawy zmienia się w zależności od pory dnia.
Tekst artykułu: Meyer Sound
Tłumaczenie: Info Music
Zdjęcia: Anders Sune Berg