Dźwięk 3D w Teatrze Roma
Teatr Muzyczny Roma jest miejscem szczególnym zarówno na mapie Warszawy, jak i wśród polskich Teatrów Muzycznych. Jakość dźwięku, doznania widzów, światowe produkcje – to charakteryzuje warszawski Teatr od zawsze. Po wielu latach modernizacji nagłośnienia nadszedł moment na przełomowe decyzje. Decyzją, która była nowatorską, ale także przełomową w polskiej muzyce rozrywkowej jest niewątpliwie wprowadzenie technlogii dźwięku imersyjnego.
Na przełomie 2019 i 2020 roku w Teatrze Muzycznym Roma odbył się pierwszy w historii polskiej muzyki rozrywkowej koncert Andrzeja Piasecznego w technologii dźwięku przestrzennego dla widowni. W koncercie także wykorzystano technologię monitoringu personalnego kooperacji firm DiGiCo i Klang. Koncert w 3D to zupełnie inne odczucia jakich dotąd nie mogliśmy przeżyć. To także nowe narzędzie dla sound designerów, wprowadzające słuchacza w zupełnie nową rzeczywistość dźwięku. Można domniemać, że dźwięk immersyjny stanie się za kilka lat standardem i trudno nam już będzie słuchać koncertów w klasycznym stereo. Mamy także przykłady ze światowego rynku, że bilety na koncerty i spektakle immersyjne, w zamian za dużo lepsze doznania, mogą być po prostu droższe.
Decyzja związana w wyborem systemu nagłośnienia była długotrwałym procesem i przeprowadzonymi licznymi testami wielu różnych producentów sprzętu. Istotny był przede wszystkim bezkompromisowy efekt, który chciano uzyskać. Zdecydowano się na system nagłośnienia firmy Meyer Sound oraz konsolety DiGiCo w dość rozbudowanej specyfikacji.
Realizacja: www.infomusic.pl
Galeria:
Sprzęt wykorzystany w instalacji nagłośnienia:
- 39 x Meyer Sound LINA L-C-R line array,
- 4 x Meyer Sound 1100 LFC main subwoofer
- 2 x Meyer Sound VLFC infra subwoofer;
- 2 x Meyer Sound UPA1P infill loudspeaker;
- 8 x Meyer Sound UPM1P front fill loudspeaker;
- 4 x Meyer Sound MM4XPD zone fill loudspeaker;
- 8 x Meyer Sound MM4XP upper side booth fill loudspeaker;
- 4 x Meyer Sound UP4XP stage front monitor line loudspeaker;
- 4 x Meyer Sound UPA2P stage monitor side fill loudspeaker;
- 2 x Meyer Sound UPQ2P stage effect loudspeaker;
- 10 x Meyer Sound UPQ1P top surround loudspeaker;
- 16 x Meyer Sound UPJ1P middle surround loudspeaker;
- 20 x Meyer Sound UPM1P lower surround loudspeaker;
- 2 x Meyer Sound 900 LFC surround effect subwoofer;
- 3 x Meyer Sound UPM1P VIP booth surround loudspeaker;
- 4 x Meyer Sound Galaxy 816 processor;
- 3 x Meyer Sound MPS488Hp power unit;
- 1 x Meyer Sound D-Mitri DWTRX sound effect playback machine;
- 3 x Meyer Sound D-Mitri DCP Core Processor;
- 2 x Meyer Sound D-Mitri DCM2 Core Matrix;
- 2 x Meyer Sound D-Mitri DAO24 output module;
- 2 x Meyer Sound D-Mi- tri DAIO816 input/output module;
- 1 x Meyer Sound D-Mitri DDIO input/output module;
- 2 x Meyer Sound D-Mitri DGPIO general purpose I/O;
Konsolety i osprzęt:
- 2 x DiGiCo SD7T digital console;
- 1 x DiGiCo EX007 console expander;
- 4 x DiGiCo SD-Rack unit;
- 1 x DiGiCo OrangeBox unit (Optocore / DANTE);
- 2 x DiGiGrid MGB interface;
- 5 x Allen & Heath ME-U 10 port PoE monitor hub;
- 40 x Allen & Heath ME-1 personal mixer;
Mikrofony:
- Shure ULX-D digital wireless system (42-channels);
- 4 x Shure PSM900 in-ear monitoring system;
- 1 x Shure AXT600 RF scanner and management tool;
- 1 x WaveTool Platinum wireless microphone control and monitoring system
Pozostały osprzęt:
- 1 x DirectOut MADI.9648 SRC converter;
- 2 x Waves Server Extreme;
- 2 x Waves Server One;
- 4 x Waves ProShow plugins bundle;
- 1 x Optocore AutoRoute66 intelligent patchbay;
- 4 x Optocore X6R-FX I/O unit;
- 1 x Optocore DD4-MR-FX unit;
- 4 x Luminex GigaCore 10 Soundgrid switch
- 1 x Luminex Gigacire 14 AVB switch