Tegoroczny festiwal, odbywający się od 29 czerwca do 6 lipca, zaprezentował 200 występów na siedmiu scenach – wszystkie obsługiwane wyłącznie przez systemy dźwiękowe Meyer Sound. Występy obejmowały zarówno największe gwiazdy, takie jak Foo Fighters, Doja Cat, 21 Savage, SZA i Skrillex, jak i wschodzących artystów z całego świata.
Roskilde to wydarzenie na ogromną skalę – przez tydzień festiwal przekształca się w czwarte co do wielkości miasto Danii i raj dla ponad 130 000 miłośników muzyki. Wydarzenie łączy sztukę, kulturę i aktywizm, oferując ponad 100 wydarzeń inspirujących do działań w kwestiach od praw człowieka po zmianę klimatu. Do tej pory, organizacja non-profit Roskilde Festival Charity Society przekazała ponad 59 milionów dolarów na cele społeczne na całym świecie.
Dla Meyer Sound te wartości czynią Festiwal Roskilde idealnym partnerem w misji podnoszenia jakości festiwalowych doświadczeń. „Udział w tym festiwalu jest wyjątkowy, ponieważ dzielimy tę samą wizję” – mówi Helen Meyer, starsza wiceprezes Meyer Sound – „Wierzymy w zrównoważone produkty, w oddawanie czegoś naszej publiczności, w dążenie do doskonałości, w robienie rzeczy lepiej i inaczej, a także w nieustanne doskonalenie się.”
Już siódmy rok z rzędu, partnerstwo Roskilde i Meyer Sound ma na celu pobudzenie rozwoju innowacji w dźwięku na dużą skalę, a ta ciągła współpraca skupia się na badaniach naukowych i inicjatywach edukacyjnych, które kulminują się potem na festiwalowych scenach, będących zarówno pokazem najnowocześniejszych osiągnięć dźwiękowych, jak i praktycznym laboratorium.
„Wprowadzenie do gry producenta daje bezpośredni dostęp do działu badawczo-rozwojowego i wsparcia technicznego firmy” – mówi Lars Liliengren, szef produkcji Festiwalu Roskilde – „Możliwość spojrzenia na całość festiwalu z wiedzą potrzebną do zaprojektowania idealnego systemu była kluczową korzyścią, którą zyskaliśmy dzięki temu partnerstwu. W takiej sytuacji zawsze uczysz się czegoś nowego o sobie i swoim projekcie, ponieważ partner wnosi inne, świeże spojrzenie.”
„Jesteśmy bardzo wdzięczni za otwartość tego festiwalu” – mówi Katharine Murphy Khulusi, dyrektor ds. rozwoju głośników w Meyer Sound – „Przyjeżdżamy tutaj z inżynierami, naukowcami i możemy przeprowadzać eksperymenty, szukać nowych rozwiązań problemów i nieustannie przesuwać granice techniki.”
Festiwal Roskilde 2024 był obsługiwany przez ponad 750 głośników Meyer Sound, dostarczonych przez duńskiego integratora Victory Event, Stage & Tour ApS. Na olbrzymiej scenie Orange rozmieszczono 276 głośników. Kręgosłupem systemu było 78 dużych głośników liniowych PANTHER, wspieranych przez kompaktowe głośniki liniowe LEOPARD i ULTRA-X40. Aż 54 elementy kontroli niskich częstotliwości 1100-LFC i 24 sztuki 900-LFC dostarczały głęboką energię basu. Jako opóźnienia służyły 63 głośniki PANTHER i 29 głośników 1100-LFC.
„Jakość dźwięku głośników PANTHER była świetna” – mówi Migui Maloles, który miksował FOH dla Doja Cat na scenie Orange – „Uwielbiam je. Szerokość stereo była niesamowita, a jednocześnie naprawdę przyjemna. Świetnie się bawiłem, miksując na tym systemie, bo dobrze pasował do muzyki hip-hop/rock/pop Doja Cat. Jej muzyka wymaga dużo ‘uderzenia’ w dolnym paśmie, ale system Meyer nie miał problemów z odtworzeniem tego, co podawało mu nasze źródło dźwięku.”
Systemy PANTHER zasilały również sceny Arena, Apollo i Avalon; systemy Meyer Sound LEOPARD, LINA i LYON wspierały sceny Gaia, Gloria i EOS. „Byłem pod wielkim wrażeniem PANTHER” – zgadza się Jade Payne, inżynierka FOH dla Khruangbin, która miksowała zespół na scenie Arena – „Było naprawdę łatwo z biegu zacząć pracę. Przyjechaliśmy około 4 godziny przed występem i od razu zauważyłam, jak równomierne było dolne pasmo w miksie. PANTHER rządzi!”
Na festiwalu Roskilde 2024 po raz pierwszy zagrały elementy kontroli niskich częstotliwości Meyer Sound 2100-LFC, które zostały rozmieszczone obok PANTHER na scenach Arena, Apollo i Avalon. „PANTHER i 2100-LFC są stworzone dla siebie” – mówi Murphy Khulusi – „Jesteśmy naprawdę podekscytowani, mogąc zobaczyć, jak te dwa elementy współpracują na festiwalu o takiej wielkości i skali.”
Max Jacomb, inżynier FOH dla Better Lovers, miksując na scenie Gaia z systemem LEOPARD, 900-LFC i 1100-LFC, miał okazję doświadczyć 2100-LFC podczas festiwalu i ma same dobre rzeczy do powiedzenia: „2100-LFC to muzykalny sub; to nie tylko mnóstwo informacji w najniższym paśmie, które uderzają przykrywając wszystko” – komentuje – „Głośnik odzwierciedla dokładnie to, co dzieje się na scenie, i to jest właśnie to, o co nam wszystkim chodzi: żeby rzeczy były głośniejsze, ale także prawdziwe.”
Festiwal Roskilde, rozciągający się na tak ogromnej powierzchni, stwarza wyzwania dźwiękowe, w tym zarządzanie przenikaniem dźwięku pomiędzy siedmioma scenami. Największym problemem akustycznym jest namiot Arena – ogromna konstrukcja o wymiarach 84×80 metrów, z FOH zlokalizowanym na samym końcu namiotu.
„Kluczem jest tam skierowanie dźwięku w dół” – wyjaśnia Bob McCarthy, dyrektor ds. optymalizacji systemów w Meyer Sound, który prowadził projektowanie i strojenie systemów festiwalowych we współpracy z personelem Roskilde – „Pofałdowany kształt namiotu i twarda plastikowa powierzchnia dodają złożoności akustycznej. Daje to namiotowi pogłos, co może być fajne, ale trzeba też okiełznać potwora, którym są odbicia. Pracowaliśmy nad nowymi rozwiązaniami, które wdrożyliśmy w tym roku, między innymi dodając kilka daszków nad główną linią głośników.”
Instalacja materiałów pochłaniających dźwięk rozpraszała fale poprzeczne i tłumiła odbicia w FOH, podczas gdy strategiczne ustawienie głośników zapewniało równomierne pokrycie aż do końca namiotu przed przejściem do opóźnień na zewnątrz. „To miejsce mieści 17 000 ludzi, ale na zewnątrz namiotu będzie 10 lub 15 000 ludzi” – mówi McCarthy, który projektuje systemy Roskilde za pomocą narzędzia do projektowania i przewidywania systemów MAPP 3D – „Niskie częstotliwości mają naprawdę długie przedłużenie z powodu namiotu; wychodzisz na zewnątrz i niskie częstotliwości brzmią słabo, ponieważ nagle znajdujesz się w środowisku bez pogłosu. Więc dodaliśmy subwoofer do każdego opóźnienia, aby brzmiało to na zewnątrz pełnozakresowo.”
„Zawsze jestem szczęśliwy, gdy przyjeżdżam na festiwal i widzę Meyer Sound, ponieważ jest godny zaufania” – mówi Jacomb – „Wiem, czego się spodziewać, wiem, że będę miał świetny miks na nim; wszystko się pięknie układa.” Ta doskonała jakość dźwięku spełnia oczekiwania artystów, inżynierów oraz entuzjastycznych fanów.
W 2025 roku, Festiwal Roskilde zainauguruje nową, większą wersję sceny Orange z ulepszoną nośnością, aby pomieścić bardziej złożone produkcje sceniczne i większe systemy dźwiękowe. „Od 2018 roku, Festiwal Roskilde i Meyer Sound nieustannie podnoszą jakość dźwięku dla publiczności na tym festiwalu. Bardzo czekam na to, co zrobimy w 2025 roku” – mówi Liliengren – „Jesteśmy jak rodzina. Stoję na ramionach gigantów, którzy rozpoczęli festiwal w ’71 roku, i pochodzą z tego samego miejsca co Helen i John oraz słynne Lato Miłości. To wszystko jest wciąż częścią nas.”
CEO Meyer Sound, John Meyer, ujmuje to w prostych słowach: „Cała idea polega na tym, aby po imprezie ludzie czuli, że warto było przyjść. I myślę, że Roskilde osiąga ten cel bardzo skutecznie.”