Teatr Muzyczny w Poznaniu

maj 12, 2020 | DiGiCo, Realizacje

Działający od ponad 50 lat, renomowany Teatr Muzyczny w Poznaniu, w zachodniej Polsce, ma na swoim koncie wiele znakomitych spektakli, z których wiele zostało napisanych specjalnie dla tego teatru i stało się sławnymi produkcjami wystawianymi w całym kraju. To wyjątkowe miejsce, mieszczące ok. 400 widzów, szczyci się wysokimi walorami produkcyjnymi. W związku z tym, że w teatrze pojawiło się nowe, głośne przedstawienie, w porę podjęto decyzję o modernizacji wysłużonej konsolety DiGiCo SD5 na model dedykowany do pracy w teatrze – SD7T.

Teatr muzyczny w Poznaniu DiGiCo

“IRENA” to sztuka, która opowiada historię Ireny Sendlerowej, która w czasie II wojny światowej uratowała przed zagładą ponad 2000 żydowskich dzieci. Angielskojęzyczne libretto zostało napisane przez urodzonego w Polsce, amerykańskiego dziennikarza Piotra Piwowarczyka oraz amerykańską reżyserkę Mary Skinner. Reżyserią zajął się Brian Kite, dziekan School of Theater, Film and Television na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, a w produkcję zaangażowana jest również doświadczona broadwayowska choreografka Dana Solimando. Partytura skomponowana została przez laureata nagrody Grammy, Włodka Pawlika, podczas gdy laureat Grammy, Mark Campbell, skomponował piosenki.

W związku z tak prestiżową premierą konieczne było stworzenie odpowiedniej infrastruktury technicznej, dlatego zdecydowaliśmy się zainwestować w nową konsoletę DiGiCO” – wyjaśnia inżynier dźwięku teatru, Agata Dankowska. “Teatr od lat używa SD5 i dwóch SD Racków, a kiedy cztery lata temu dołączyłam do zespołu, była to miłość od pierwszego wejrzenia! To bardzo intuicyjne konsolety w obsłudze, są bezkonkurencyjne pod względem jakości dźwięku, a możliwości konfiguracji są nieograniczone, więc ograniczeniem jest tylko moja wyobraźnia! Elastyczna natura DiGiCo jest bardzo przydatna w środowisku teatralnym, ponieważ pomaga obsłudze pracować w szybko zmieniających się warunkach. Jako że specjalizujemy się w spektaklach muzycznym, SD7T zapewnia nam jeszcze bardziej dopasowane opcje.

Główną zaletą SD7T jest większa ilość faderów w centralnym panelu i większa widoczność, dzięki czemu mogę wypełnić górny panel grupami kontrolnymi dla orkiestry, a dolny dla wszystkich pozostałych kanałów” – wyjaśnia Dankowska. “Uwielbiam oprogramowanie T, różnica dla nas jest ogromna! Mogę wprowadzać zmiany w locie podczas prób, co oszczędza mnóstwo czasu podczas przygotowań do nowych spektakli. Opcje skrótów są niesamowite – uwielbiam okno kanałów cue, ponieważ mogę skopiować dokładny parametr i umieścić go w zupełnie innym cue, a później zaznaczyć wszystkie i edytować parametry kanałów w panelu cue. Bardzo pomocna jest również opcja ‘Players’, gdzie możemy ustawić EQ, kompresję i aux sends, aby stworzyć osobiste wysyłki do monitorów.”

Agata Dankowska po raz pierwszy zetknęła się z teatrem podczas studiów na kierunku inżynieria dźwięku. Po ukończeniu studiów zaproponowano jej pracę w pełnym wymiarze godzin, u boku kierownika ds. systemów, Krzysztofa Polesińskiego. Od tego czasu zespół dźwiękowy powiększył się do czterech osób, aby sprostać zwiększonemu programowi teatru po pandemii Covid. Ramy czasowe każdego przedstawienia to zazwyczaj dwa tygodnie, na które składają się: załadunek, budowa scenografii, instalacja orkiestry i sprzętu AV, próby, cztero- lub pięciodniowe przedstawienie, a następnie rozbiórka i załadunek.

Jest gorączkowo, ale lubię tę częstotliwość, bo dzięki temu nigdy nie mogę się znudzić jakimś spektaklem, a każda produkcja ma zupełnie inną aranżację i wyzwania” – komentuje Dankowska.

W 2025 roku planowany jest remont zabytkowego budynku Teatru Muzycznego, polegający na rozbudowie obiektu o dwie sale, mieszczące 1200 i 300 widzów, salę bankietową na 200 osób oraz studio nagrań.

“Dzięki temu będzie to największy teatr muzyczny w Polsce, a nowy SD7T będzie doskonale obsługiwał odnowioną salę na FOH” – podsumowuje Dankowska. “DiGiCo z wtyczkami Waves to najwyższa jakość dźwięku, jaką mogę sobie wyobrazić. Jest tak wiele funkcji do odkrycia, każdego dnia czuję, że odkrywam coś nowego. Wsparcie DiGiCo jest doskonałe, możesz zadzwonić do nich w każdej chwili, a oni odpowiedzą i pomogą. Naprawdę doceniam aktualizacje oprogramowania i za każdym razem zaskakują mnie nowymi funkcjami. Kocham swoją pracę i każdego ranka budzę się z uśmiechem na twarzy myśląc o pójściu do pracy.”

Teatr muzyczny w Poznaniu DiGiCo

Oprócz DiGiCo SD7-T w teatrze znajdują się również:

Zobacz też inne wpisy w tej kategorii

Oprogramowanie teatralne w DiGiCo Quantum 338

Oprogramowanie teatralne w DiGiCo Quantum 338

DiGiCo prezentuje najnowsze oprogramowanie do konsolet z serii Quantum – Quantum338. Nowe oprogramowanie sprawia, że Quantum338 staje się idealną propozycją dla stacjonarnych i objazdowych produkcji teatralnych.

Audiotonix staje się bardziej wszechstronny dzięki przejęciu Slate Digital

Audiotonix staje się bardziej wszechstronny dzięki przejęciu Slate Digital

Audiotonix ogłosił przejęcie Slate Digital, jednego z wiodących na świecie twórców wtyczek programowych do tworzenia i produkcji dźwięku. Z portfolio marek, które obejmuje Allen & Heath, Calrec, DiGiCo, DiGiGrid, Group One Limited, KLANG:technologies, Solid State Logic i Sound Devices, ta transakcja jeszcze bardziej wzmacnia znaczącą obecność grupy na profesjonalnych rynkach tworzenia i produkcji dźwięku.

DiGiCo wprowadza model SD12T dla teatrów

DiGiCo wprowadza model SD12T dla teatrów

Oprogramowanie teatralne DiGiCo dla serii konsolet Quantum i SD sprawiło, że jest to najczęściej wybierane narzędzie przez realizatorów dźwięku teatralnego na West Endzie i Broadwayu. Teraz DiGiCo proponuje oprogramowanie „T” dla konsolety SD12, która znalazła wielkie uznanie na rynku koncertowym do audytorium teatrów na całym świecie.