• Optimod 6300

    Trzy procesory w jednym

    Opis

    • Bezkompromisowy łańcuch przetwarzania sygnału dla transmisji cyfrowej i mediów
    • Studyjny AGC (z ograniczaniem szczytowym dla zabezpieczania STL)
    • Procesor słuchawkowy dla redaktorów prowadzących.

     Orban 6300 jest wysokiej jakości, wielofunkcyjnym procesorem audio stereo dla radia cyfrowego, cyfrowej telewizji, netcastu, zabezpieczania łączy STL, zabezpieczania łączy satelitarnych oraz dla cyfrowego masteringu. Ze swoim pasmem 20 kHz, 6300 jest następcą popularnego procesora Orban OPTIMOD-DAB 6200, oferując jednak ulepszone algorytmy przetwarzania, jak również większą wszechstronność.
    Nowa technologia Orban PreCode™ manipuluje kilkoma aspektami audio w celu zminimalizowania zjawisk spowodowanych kodekami o niskiej przepływności, zapewniając spójną głośność i fakturę dźwięku pomiędzy różnymi źródłami. Istnieje kilka programów fabrycznych dopasowanych specjalnie do kodeków o małej przepływności.

    W zastosowaniach dla dźwięku towarzyszącego obrazowi, wbudowany w 6300 algorytm CBS Loudness Controller™ zapobiega zmianom głośności pomiędzy poszczególnymi źródłami, zapewniając spójność i zwiększając zadowolenie odbiorców. Poczynając od oprogramowania V2, 6300 również udostępnia miernik głośności CBS Loudness Meter i obsługuje metadane Dialnorm Dolby Digital®, co powoduje, że jest doskonały dla przetwarzania subkanałów ATSC wówczas, gdy procesor Orban 8585 Optimod-Surround przetwarza kanał główny – algorytm przetwarzania w 6300 jest teraz identyczny z algorytmem w 8585 2.0.

    Dzięki wszechstronnemu kierowaniu sygnału 6300 może być używany jako studyjny regulator AGC, procesor dla cyfrowego radia, cyfrowej telewizji i netcastu, jak również jako procesor słuchawkowy o małym opóźnieniu dla redaktora prowadzącego. Każde z jego trzech wyjść (analogowe stereo x1; cyfrowe AES2 x2) może wysyłać jeden z następujących sygnałów:

    • Poszerzanie stereo, korekcja i AGC bez ograniczania ze wstępnym śledzeniem
    • Poszerzanie stereo, korekcja i AGC z ograniczaniem
    • Poszerzanie stereo, korekcja i przetwarzanie wielopasmowe (dwu- i pięciopasmowe wraz z AGC) bez ograniczania
    • Poszerzanie stereo, korekcja i przetwarzanie wielopasmowe (dwu- i pięciopasmowe wraz z AGC) z ograniczaniem

    Typowe zastosowanie:

    • 6300 zastępuje AGC w procesorze Optimod przy nadajniku i zapewnia zabezpieczające ograniczanie dla łącza STL. Wyjście cyfrowe #1 wysyła ograniczony szczytowo sygnał z AGC do wysterowania STL. AGC jest wyłączony w procesorze Optimod przy nadajniku.
    • AGC w 6300 wykorzystuje tę samą dwupasmową, bramkowaną okienkowo matrycową technologię, co AGC w procesorach Orban Optimod 2300, 5300, 8300, 8382, 8400, 8500, 9300 i 9400. Z tego powodu może dokładnie zastąpić AGC w tych urządzeniach i może pomóc obsłużyć wszystkie cyfrowe połączenia w obiekcie. Ponieważ AGC w 6300 jest bardziej zaawansowany, niż AGC w procesorach Optimod 2200, 8200 i 9200, to 6300 może poprawić działanie tych starszych produktów zastępując ich AGC.
      A co więcej, ponieważ 6300 obsługuje programy, które mogą być zdalnie wywoływane, to może być synchronizowany automatycznie z programami antenowymi procesora Optimod przy nadajniku Optimod, z chwilą ich zmiany w ramach rozkładu dnia.
      Przetwarzanie wielopasmowe w 6300 jest takie samo, jak zastosowane w torze procesora Optimod-Surround 8585 2.0 i brzmi identycznie. Oprócz tego jest podobne do przetwarzania używanego w torze cyfrowego radia procesora Optimod-FM 8500, a AGC w 6300 i 8500 są z założenia identyczne. Dla ułatwienia dopasowania brzmienia w 8585, 8400 bądź 8500, 6300 udostępnia programy o takich samych nazwach, jak w tamtych procesorach. Jeśli korzystasz z programu fabrycznego w 8400 bądź 8500 po stronie nadajnika, to możesz wywołać program o takiej samej nazwie w 6300, co jest gwarancją, że brzmienie pozostanie takie samo, jak w przypadku użycia 8400 bądź 8500 z własnym AGC.
    • Wyjście cyfrowe #2 wysyła ograniczony szczytowo, przetworzony wielopasmowo sygnał dla wysterowania kodera netcastu (w rodzaju Orban Opticodec-PC), nadajnika radia cyfrowego, lub nadajnika cyfrowej telewizji.
    • Wyjście analogowe wysyła przetworzony wielopasmowo sygnał o małym opóźnieniu (~5 ms) bez ograniczania szczytowego dla wysterowania słuchawek prowadzącego program w studio. Jest to szczególnie użyteczne na stanowiskach HD Radio™, kiedy to wysterowanie słuchawek sygnałem antenowym nie jest możliwe z powodu opóźnienia.
    • Dwa niezależne ograniczniki ze śledzeniem wstępnym w 6300's mogą być przełączane na pracę z płaską charakterystyką, lub z krzywą preemfazy 50µ­s bądź 75µ­s w celu zabezpieczenia toru sygnału z preemfazą, w rodzaju typowego analogowego łącza mikrofalowego STL.
    • Ponieważ technologia ograniczania ze wstępnym śledzeniem użyta w 6300 pracuje optymalnie dla kanałów transmisyjnych z płaską charakterystyką (jak większość kanałów cyfrowych), to 6300 nie jest w stanie zapewnić przetwarzania głośności dla kanałów radiowych z preemfazą. Dla tych zastosowań należy używać jednego z procesorów Orban Optimod-FM. Dla telewizji analogowej z nośną fonii FM użyć należy procesora Optimod-TV 8382.
      Poczynając od oprogramowania V2, procesor 6300 zawiera programy dla telewizji analogowej stosującej dla nośnej fonii FM z preemfazą 50µs lub 75µs. Pozwala to na nabycie 6300 dla analogowego nadajnika TV i kontynuację jego używania po przestawieniu się na transmisję cyfrową.

  • Optimod-PC 1101

    Z założenia Optimod-PC 1101 został opracowany dla profesjonalistów.

    Opis

    • Windows Audio dla profesjonalnych nadawców, zwykłych i Netcastu.
    • Najbardziej uniwersalna profesjonalna karta audio z właściwościami, jakich daremnie można szukać gdzie indziej.
    • Przekazuje słuchaczom możliwie najwięcej doznań.
    • Chroni przed skargami słuchaczy na zmiany głośności i niespójność programu.
    • Teraz są to dwie karty dźwiękowe w jednej, plus jeszcze więcej...

    Posiada wbudowane przetwarzanie sygnału o jakości nadawczej, które jest odpowiednie zarówno dla transmisji na żywo, jak i dla programowania na życzenie. Trzy wbudowane w tę kartę układy scalone DSP Freescale DSP56367 zapewniają słuchaczowi głośne, spójne brzmienie wykonując poszerzanie stereo, automatyczną regulację wzmocnienia (AGC), korekcję, wielopasmową regulację wzmocnienia, kontrolę poziomu szczytowego, oraz kontrolę subiektywnej głośności. A co więcej, karta Optimod-PC jest wyposażona w symetryczne wejścia oraz wyjścia analogowe, które mogą pracować z profesjonalnym poziomem odniesienia +4dBu eliminując przydźwięki i zakłócenia.

    Optimod-PC jest dostępny w dwóch wersjach, 1101 dla szyny PCI, jak również 1101e dla szyny PCIe (PCI Express). Sterownik audio Optimod-PC's pozwala na jego obecność w systemie operacyjnym komputera jako dwóch standardowych urządzeń audio. Pozwala to tym nadawcom netcastu, którzy chcą zmienić wybraną zawartość (jak choćby reklamy w programach utworzonych pierwotnie dla zwykłych nadawców radiowych), na wykonanie tego za pomocą jednej tylko karty dźwiękowej.

    Przetwarzanie audio Optimod-PC jest odpowiednie dla wszystkich cyfrowych kanałów i mediów transmisyjnych. Kształtując odpowiednio sygnał audio, zwiększa konkurencyjność w nadawaniu netcastu, HD Radio® (zarówno w cyfrowym kanale pierwotnym, jak i multicastu), DAB, DRM i innych dedykowanych serwisów cyfrowego radia, FMExtra™ oraz innych cyfrowych podnośnych, pomaga przy masteringu, produkcji audio i przy innych zastosowaniach. A dodatkowo programy zorientowane na wideo wykorzystują wbudowany CBS Loudness Controller™, powodując, że Optimod-PC jest propozycją nie do przebicia dla dźwięku towarzyszącego mono lub stereo, włącznie z HDTV, telewizją cyfrową DVB-x oraz netcastingu audio/wideo.

    Choć pierwotnym zastosowaniem są media o płaskiej charakterystyce, to Optimod-PC zapewnia również ograniczanie preemfazy dla dwóch charakterystyk preemfazy, 50 µs i 75 µs. Pozwala to na zabezpieczanie łączy satelitarnych z preemfazą i podobnych kanałów, tam, gdzie jest potrzebne zabezpieczenie, czy niewielkie przetwarzanie sygnału; jest to również idealne dla użycia do sterowanie ze studia przy pomocy AGC procesora Optimod umieszczonego przy nadajniku.

    Bez przetwarzania Optimod-PC, audio może zabrzmieć głucho, cienko i niespójnie w dowolnej tego kombinacji. Wielopasmowe przetwarzanie w Optimod-PC's automatycznie ustawia poziom i koryguje sygnał wejściowy zgodnie ze standardami rynkowymi, jakich oczekują masowi odbiorcy. Pomaga ono również przezwyciężyć zakłócenia tła akustycznego przy słuchaniu w pojazdach.

    Od dziesięcioleci nadawcy wiedzą, że takie wygładzone, starannie wyprodukowane brzmienie przyciąga uwagę słuchaczy, a Orban od dawna jest przecież dostawcą numer jeden samodzielnych emisyjnych urządzeń przetwarzających dla profesjonalnych nadawców na całym świecie. Dla komercyjnych nadawców wydanie ponad 10000 USD na wykreowanie ich brzmienia za pomocą procesora Optimod nie jest problemem! Przetwarzanie audio pozwala przecież na stworzenie środowiska, bądź nastroju audio. A renoma nadawcy zależy przecież od liczebności rzeszy słuchaczy; nadawcy wiedzą dobrze, że kompromisowe przetwarzanie audio jest błędem.

    Profesjonalni nadawcy radiowi nigdy nawet nie próbują wchodzić na antenę bez przetwarzania audio. Wiedzą, że jest to bardzo ważny aspekt swojego programu. A starannie obrobiona zawartość jest tym, co przyciąga słuchaczy i nie pozwala im odejść gdzie indziej. Od roku 1975 algorytmy Optimod zdominowały światowy rynek profesjonalnego przetwarzania dźwięku dla radia i telewizji i oczywiście są stale od tego momentu udoskonalane. OPTIMOD-PC pozwala na włożenie tej technologii do komputera.

    Istnieje wiele urządzeń regulujących wzmocnienie/szczyty sygnału, jak również wiele oprogramowania, wykonującego przetwarzanie dynamiki. Wiele z tych narzędzi zostało opracowanych dla potrzeb studia nagraniowego, jako urządzenia efektowe, czy też do przetwarzania poszczególnych mikrofonów lub ścieżek instrumentalnych. Manipulatory tych narzędzi wymagają starannego ustawiania dla określonego przetwarzanego materiału – nie są to procesory typu „ustaw i zapomnij”. A co więcej, większość z nich nie przetwarza zmiksowanego materiału bez powodowania słyszalnych efektów ubocznych, szczególnie w przypadku materiałów skrajnie zróżnicowanych pod względem poziomu.

    Idealny emisyjny procesor audio powinien być „widoczny, ale niesłyszalny” Algorytmy przetwarzające Optimod jednocześnie pilnują wzmocnienia i szczytów sygnału zarówno pod względami artystycznymi i muzycznymi, jak i pod kątem zachowania naturalności, dając wrażenie, że przetwarzanie nie miało miejsca. A co więcej, algorytmy Optimod w inteligentny sposób adaptują się do wejściowego materiału dźwiękowego. Jeśli już OPTIMOD-PC zostanie dostrojony do faktury dźwiękowej wymaganej dla formatu nadawania radiowego, lub netcastowego (co jest znacząco ułatwione dzięki wielu specyficznych dla formatów programom w OPTIMOD-PC), to będzie dostarczać znakomitej jednorodności, niezależnie od poziomu i faktury pierwotnego materiału emisyjnego. Automatyczna regulacja wzmocnienia i korekcja OPTIMOD-PC dają spójne brzmienie, natomiast precyzyjna regulacja szczytów maksymalizuje głośność. Zbyt buczące basy są łagodzone, z kolei słaby, cienko brzmiący bas jest wzmacniany, a wysokie częstotliwości są zawsze obecne i jednorodne pod względem poziomu.
    Dzięki Optimod-PC nadawca netcastu, który chciałby zmaksymalizować rzeszę swoich odbiorców, nie będzie musiał tego robić za pomocą wtyczek programowych, które zużywają moc obliczeniową CPU, czy nie nadających się do tego celu studyjnych wtyczek nagraniowych. Optimod-PC oferuje w karcie komputerowej pełne przetwarzanie Optimod o jakości nadawczej, jako alternatywę do samodzielnych konwencjonalnych urządzeń. Dzięki ścisłej integracji z komputerem PC, Optimod-PC udostępnia więcej możliwości, niż jakikolwiek samodzielny procesor. Zawiera on również dwa cyfrowe wejścia z możliwością dodawania niesynchronicznych źródeł, dwa wyjścia cyfrowe, jak również emulację karty dźwiękowej, pozwalającą na komunikację Optimod-PC poprzez system operacyjny z aplikacjami pracującymi na komputerze.

    Dla zapewnienia optymalnego brzmienia, głośności i kontroli szczytów, należy przetworzyć cyfrowo internetowy sygnał audio jeszcze przed jego zakodowaniem. Odpowiednie przetwarzanie wstępne ma wiele wspólnego z przetwarzaniem dokonywanym dla DAB, HD Radio™, masteringu CD, czy cyfrowego satelity.

    Netcasting profesjonalnej klasy wymaga przetwarzania audio podobnego do nadawania FM (chociaż istnieje tu kilka ważnych różnic w ograniczaniu szczytów, z powodu różnych charakterystyk w kanale FM z preemfazą i w percepcyjnie kodowanym kanale netcastu). Słuchacze zasługują na otrzymanie najlepszej możliwej jakości i spójności, jakiej można dostarczyć. A dobre przetwarzanie audio to jedna z ważniejszych rzeczy, jakie oddzielają amatorów od zawodowców.

    Konwencjonalne procesory audio dla AM, FM, czy dźwięku telewizyjnego, używające preemfazy/deemfazy oraz obcinających ograniczników szczytowych, nie pracują dobrze z percepcyjnymi koderami audio – jak choćby koder potokowy Orban Opticodec-PC® MPEG-4 AAC/HE-AACv2. Ograniczanie preemfazy/deemfazy w tych procesorach niepotrzebnie ogranicza zapas poziomu dla wysokich częstotliwości. A co więcej, ich obcinające ograniczniki tworzą zniekształcenia składników wysokoczęstotliwościowych, których percepcyjne nie zakodują. Żadne z tych urządzeń nie posiada ponadto tak pełnego zestawu funkcji audio i sterujących, jakie znajdują się w Optimod-PC.

    Obcinanie szczytów brzmi źle zwłaszcza w kanałach cyfrowych bez kompresji, ponieważ te kanały nie używają preemfazy/deemfazy dla zredukowania słyszalnych zniekształceń. Zamiast obcinania szczytów OPTIMOD-PC wykorzystuje ograniczanie ze śledzeniem wstępnym dla zabezpieczenia kanału przed przesterowaniem szczytów.

    Technologia Orban PreCode™ manipuluje kilkoma aspektami audio w celu zminimalizowania efektów spowodowanych kodekami o niskiej przepływności, przez co zapewnia spójną głośność i fakturę dźwięku pomiędzy różnymi źródłami. PreCode zawiera specjalne algorytmy, które śledzą spektralne rozłożenie energii. Pozwala to na poprawę działania niektórych koderów poprzez redukcję przetwarzania powodującego niekorzystne efekty, nawet wówczas, gdy materiał dźwiękowy był już wstępnie przetworzony przez procesy inne niż Optimod. Istnieje kilka programów fabrycznych dopasowanych specjalnie do kodeków o małej przepływności.

    W przeciwieństwie do niektórych procesorów wstępnych, które powodują słyszalne skutki, PreCode nie niszczy i nie pogarsza energetyczności i żywości muzyki. Zamiast tego PreCode zachowuje równowagę artystyczną pomiędzy żywością brzmienia a redukcją skutków ubocznych, w myśl zasady, że kuracja nie może być bardziej szkodliwa od choroby.

    Optimod-PC jest również doskonałym procesorem do masteringu, oferując kompresję wielopasmową o łagodnym kolanie i regulacjami nachylenia i kolana dostępnymi niezależnie dla każdego pasma. Za kompresją następuje ogranicznik o niskich intermodulacjach ze śledzeniem wstępnym, który pozwala na osiągnięcie typowo 12 dB redukcji wzmocnienia bez zauważalnych efektów ubocznych – limiter ten jest nadzwyczaj głośny i klarowny brzmieniowo.

    Cyfrowe miksowanie jest szczególnie ważne dla tych nadawców, którzy muszą kontrolować zawartość komercyjną i wstawki. W przeciwieństwie do większości kart dźwiękowych, Optimod-PC pozwala na miksowanie ze sobą źródła analogowego, dwóch źródeł cyfrowych i dwóch źródeł Wave. I tak na przykład można wykorzystywać system odtwarzający na komputerze i używać trzech wejść sprzętowych dla mikrofonu, wstawek reklamowych i wstawek sieciowych. Można też używać oprogramowania do emitowania reklam na tym samym komputerze, jako głównego systemu odtwarzającego, a drugiego wejścia Wave w Optimod-PC do niezależnego skierowania do karty wyjść drugiego systemu odtwarzającego . W większości przypadków nie będzie potrzebny zewnętrzny mikser, co powoduje, że Optimod-PC jest bardziej ekonomicznym systemem niż tania karta dźwiękowa połączona z dużym zestawem zewnętrznego sprzętu. Jest to również idealne dla produkcji podcastowych.

    Dla zastosowań w rodzaju wstawiania reklam, API zapewnia kompletną zdalną administrację przez TCP/IP i/lub połączenie szeregowe. Aplikacja Optimod-PC Service obsługuje serwer terminala TCP/IP, a interfejs szeregowy pozwala na zewnętrzne sterowanie kart Optimod-PC zarówno z programowego klienta terminala Telnet/SSH, specjalnej aplikacji, bądź też z rozwiązania sprzętowego w rodzaju Broadcast Tools SRC-16. Wszystkie manipulatory miksera i systemu w Optimod-PC są dostępne za pomocą prostych ciągów znakowych. Można więc ustawiać i kontrolować poziomy, ustawiać brzmienie procesora, zapamiętywać i wywoływać programy itp. Obecne jest również zabezpieczanie hasłem.

    Optimod-PC dostarczany jest z więcej, niż 20 wspaniale brzmiącymi programami fabrycznymi, które ułatwiają tworzenie faktury brzmieniowej odpowiedniej dla docelowych słuchaczy. Jeśli trzeba dopasować program do własnych potrzeb, to można skorzystać początkowo z pokrętła LESS-MORE, a jeśli jest to niewystarczające, to posłużyć się można ponad 50 parametrami dla doprowadzenia brzmienia do perfekcji. Dogłębny interfejs Optimod-PC nie blokuje użytkowników w miarę wzrastania doświadczenia, udostępniając wszystkie szczegóły wówczas, gdy potrzebne jest bardzo staranne uzyskanie znakomitego brzmienia.

    W porównaniu z nieprzetworzonym audio można oczekiwać znaczącego zwiększenia głośności po przetwarzaniu w Optimod-PC (za wyjątkiem audio ze współcześnie masterowanych płyt CD, które są często nadmiernie przeprocesowane podczas masteringu). Nadawcy z założenia wierzą w to, że duża głośność w porównaniu z innymi stacjami przyciąga słuchaczy, którzy taką stację odbierają jako bardziej energetyczną, niż konkurencja. Zakładamy również taką samą filozofię przy netcastingu.

    Ważne jest zrozumienie, że normalizacja szczytowa, czy średnia pliku nie jest tym, czego dokonuje przetwarzanie w OPTIMOD-PC. Normalizacja to ustawienie głośności dla całego pliku. Jest to odpowiednik jednorazowego ustawienia pokrętła głośności. W przeciwieństwie do tego przetwarzanie w OPTIMOD-PC stale reguluje równowagę spektralną i głośność dla uzyskania jednorodności brzmieniowej i głośności, jakie charakteryzują Twoje brzmienie. Jest to szczególnie ważne podczas przechodzenia od jednego elementu programu do drugiego i jest jedną z kluczowych technik, jakiej używają najważniejsze stacje radiowe na rynku do uzyskania swojej dopieszczonej faktury dźwiękowej.


    Rysunek 1-1: Nieprzetworzone audio

     

     


    Rysunek 1-2: To samo audio przetworzone przez OPTIMOD-PC

     

    Rysunek 1-1 pokazuje 15-minutowy odcinek materiału audio wysyłanego z miksera emisyjnego jednej z większych radiowych stacji nadawczych w Los Angeles. Materiał źródłowy zawiera muzykę, mowę i reklamy. Zwraca uwagę duża niespójność poziomu szczytowego i średniego pomiędzy różnymi źródłami programu. Na rysunku 1-2 widać ten sam materiał po przetworzeniu OPTIMOD-PC za pomocą programu Gregg. Tutaj widać, że poziom materiału jest spójny pomiędzy różnymi źródłami.

    Materiał audio może być więc dzisiaj przetwarzany i ujednolicany za pomocą tego „turbo-doładowywanego”, ekonomicznego rozwiązania.

     

jesteśmy przedstawicielem

Shure - mikrofony i słuchawki
Meyer Sound - nagłośnienie
DiGiCo - konsolety cyfrowe
Systemy interkomowe
Tascam - sprzęt studyjny
Symetrix - procesory dźwięku
Tannoy - nagłośnienie
LabGruppen - wzmacniacze
Lake - wzmacniacze
Orban - procesory emisyjne
DiGiGrid - akcesoria
TiMax
AtteroTech
Stewart Audio