• NETControl

    Dla zdalnego sterowania praktycznie każdej liczby urządzeń.

    Opis

    OPTICODEC 7600, 7200, 7400 i MusicTAXI z poziomu jednego, lub większej liczny stanowisk PC, jest potrzebne również oprogramowanie NETControl.
    Oprogramowanie NETControl jest wersją 32-bitową pod MS Windows 98/2k/XP.

  • Opticodec 7600

    Seria Opticodec składa się z koderów potokowych OPTICODEC 7600 i OPTICODEC 1010.

    Opis ogólny

    OPTICODEC 7600 to nasz montowany do raka 19” koder przeznaczony dla takich transmisji, jak Life Contributions, STL, czy rezerwa SATELITE poprzez ISDN/X.21-V.35 i TCP. Obsługuje on kodery takie jak G.711 - G.722 - MPEG 1 Layer 2 - MPEG 1 Layer 3 - AETA ADPCM Mono i Stereo - LINEAR AUDIO over IP za pomocą protokołu EBU SIP.

    NET CONTROL to z kolei nasz bogaty w możliwości program zdalnego sterowania, dodawany do każdego OPTICODEC 7600.
    OPTICODEC 7600 został skonstruowany i wyprodukowany przez firmę ORBAN Europe GmbH w Niemczech, zgodnie z najwyższymi standardami produkcyjnymi.
    OPTICODEC 1010 Opticodec-PC Streaming Audio Encoder wykorzystuje technologie kodowania AAC/aacPlus.
    Standaryzowany obecnie jako MPEG-4 High Efficiency AAC (HE AAC), aacPlus jest połączeniem technologii MPEG AAC i Coding Technologies' SBR (Spectral Band Replication). To połączenie zwiększa skuteczność MPEG AAC prawie dwukrotnie. Dzięki temu aacPlus jest w stanie zapewnić transmisję potokową oraz pliki w formacie 5.1 surround ściągane przy 128 kbps, w formacie stereo o jakości CD przy 48 kbps, jak również w formacie stereo o znakomitej jakości przy 32 kbps. Ten poziom skuteczności udostępnia nowe zastosowania na rynkach transmisji komórkowej, internetowej i cyfrowej.

    ORBAN OPTICODEC 7600, opracowany i skonstruowany przez nasz niemiecki zespół inżynierów w Ludwigsburgu, jest następnym krokiem naprzód w transmisjach audio za pośrednictwem ISDN - X.21 - V.35 oraz TCP/IP. ORBAN OPTICODEC 7600 to naturalny spadkobierca jednego z najczęściej używanych koderów MusicTAXI.
    OPTICODEC 7600 to nadzwyczaj potężny w możliwości koder, wykorzystujący najnowsze układy MOTOROLA DSP (nie używamy procesorów PC). Dzięki naszej unikatowej funkcji AUTOMATIC CODEC DETECT, nie musisz się już więcej zastanawiać, jaki koder znajduje się po drugiej stronie.
    Kilka lat temu rozpoczęliśmy współpracę z AETA France, w wyniku czego zapewnialiśmy pełną kompatybilność AETA 4SB ADPCM. AETA ADPCM to doskonały koder dla transmisji imprez sportowych. Jego opóźnienie jest mniejsze od 7 ms.
    Używając OPTICODEC 7600 z LAN/WAN/ATM/Internet, na pewno zaakceptujesz naszą aplikację zdalnego sterowania NETControl pod Windows 2000/XP. NETControl pozwala na kontrolowanie/konfigurowanie i podłączanie dowolnego kodera ORBAN OPTICODEC podłączonego do swojej sieci.
    OPTICODEC posiada interfejs 3x ISDN (64 - 384 kbps) , 1x X.21/V.35 - 10/100 BaseT – Interfejs Alarm/Control - Remote Port / Ancillary Data Port poprzez RS232 lub USB Full speed - External Sync po BNC - AES/EBU oraz Analog I/O na XLR.

  • Opticodec PC 1010

    „Genuine Radio” ™ AAC / HE-AACv1/ v2 / aacPlus Streaming z firmy Orban – światowego lidera w przetwarzaniu dźwięku emisyjnego dla radia, TV, i emisji DBS
    Koder najwyższej jakości AAC/HE-AACv1/HE-AACv2

    Opis


    OBSŁUGUJE TERAZ:

    • Serwer RTMP Flash Media
    • Serwer RTMP Wowza Media
    • Serwery RTSP/RTP QTSS/DSS
    • Serwery mobilne RTP Real/Helix ™
    • Serwery TP/ICY SHOUTcast ™ / Icecast2

    PE-Professional Edition

    • Ulepszony interfejs użytkownika
    • Obsługuje więcej odtwarzaczy i urządzeń, niż każdy inny koder.
    • Obsługuje bezpośrednie kodowanie potokowe MPEG-4 Adobe Flash.
    • Obsługuje transmisję potokową do WSZYSTKICH multimedialnych telefonów komórkowych.
    • Obsługuje transmisję potokową do Apple iPhone / iPod Touch.
    • Wykorzystuje oparte na standardach kodeki i protokoły AAC/HE-AACv1/HE-AACv2.
    • Zapewnia najlepszą jakość dźwięku przy użyciu technologii Dolby / Coding Technologies AAC/HE-AAC.
    • Zapewnia najbardziej ekonomiczną transmisję potokową.
    • Zapewnia najbardziej niezawodną transmisję potokową.
    • Obsługuje oparty o standardy udział metadanych PAD.
    • Obsługuje Microsoft Windows® XP / Vista / 7 / Server 2003 / Server 2008 32/64-bity.
    • Bezpieczna transmisja potokowa DMCA, zgodnie z DMCA § Subparagraph (C)(vi).
    • Pliki NIE są zapisywane na komputerach/urządzeniach klienta.
    • Nie jest wymagana licencja transmisji potokowej w przeciwieństwie do MP3.

    Opticodec-PC to pierwsze oprogramowanie kodujące MPEG-4 AAC/HE-AACv1/HE-AACv2 aka aacPlus™ dla wysokiej jakości transmisji potokowej audio. Opticodec-PC oferuje najważniejszą właściwość, jakiej oczekuje od produktu kodującego podstawowy nadawca – jakość dźwięku dla potrzeb rozrywki przy ekonomicznych przepływnościach bitowych.
    AAC/HE-AACv1/HE-AACv2 aka aacPlus™ zmienił sposób postrzegania transmisji potokowej i netcastu audio. Przy określonej przepływności bitowej brzmieniowo bije bowiem na głowę wszystkie dostępne do tej pory kodery. Jest to doskonała cecha w przypadku dużego natłoku struktur internetowych i mobilnych przekazów.

    To oprogramowanie pozwala nadawcom dostarczać zawartości zakodowanej za pomocą koderów Coding Technologies® AAC / HE-AACv1 / HE-AAC v2 / aacPlus, szeroko uznanych za dostarczające najwyższej jakości audio przy najniższych możliwych przepływnościach bitowych. Strumienie zakodowane za pomocą Opticodec-PC mogą być odbierane przez wiele odtwarzaczy, wliczając w to Adobe Flash, RealPlayer®, Winamp, Apple QuickTime oraz iTunes, jak również wiele odtwarzaczy iPhone, jak choćby Tuner2 HiFi. Strumienie mogą być słuchane na Tuner2, serwisie Directory dla strumieni AAC / HE-AACv1 / HE-AAC v2. Pozwala to koderowi potokowemu Opticodec-PC na dostarczanie słuchaczom dźwięku o najwyższej dostępnej jakości.
    Przez ostatnich 30 lat opatentowana technologia Orban Optimod pomagała większości nadawców radiowych i telewizyjnych kształtować swoje brzmienie, a co za tym idzie przyciągać i utrzymywać przy sobie odbiorców. Profesjonalna karta dźwiękowa PCI Orban Optimod-PC 1101, opracowana dla mediów transmisji potokowej, udostępnia przetwarzanie dźwięku „genuine radio”™ dla nadawców Internetowych, zapewniając profesjonalne, o płynnie kontrolowanej jednorodnej głośności. Mając trzy wbudowane układy DSP, które zapewniają korekcję, AGC, wielopasmową kompresję i ograniczanie ze śledzeniem wstępnym, Optimod-PC 1101, zwłaszcza w połączeniu z technologią kodowania HE-AAC/aacPlus, dostarcza wygładzonego i przetworzonego strumienia audio o stałej głośności o dużej jednorodności i sile przebicia, takiej samej, jak w przypadku profesjonalnego radia FM.

    Opticodec-PC jest dostępny dla Microsoft Windows® XP / Vista / 7 i Server 2003/2008 32/64-bitów. Dostarcza strumieni kompatybilnych z otwartym standardem RTSP/RTP free Darwin Streaming Server, dostępnym dla wielu platform jak Linux®, FreeBSD®, Sun Solaris®, Microsoft Windows® i Apple Macintosh®, popularnych serwerów HTTP/ICY free Nullsoft SHOUTcast™ i Icecast2, dostępnych dla Microsoft Windows®, Linux®, FreeBSD® i Sun Solaris®, jak również serwerów Adobe Flash, Adobe Flash Media Server i Wowza Media Server Pro.

    Opticodec-PC obsługuje również udziały PAD czasu rzeczywistego (Program Associated Data) i PAG (Program Associated Graphics). Mogą one zawierać takie informacje, jak nazwa programu, opis, wykonawcę utworu i jego tytuł, jak również logo i okładkę, przekazywane za pomocą kilku standardowych protokołów. Odbiorcy mają zatem zapewnione znakomite brzmienie, z użytecznymi informacjami o programie przekazywanymi na żywo.
    Oprócz funkcjonalności karty dźwiękowej i przetwarzania dźwięku, Optimod-PC 1101 stanowi dwa niezależne urządzenia dźwiękowe, mając jedno wejście analogowe stereo, dwa wejścia cyfrowe AES3 / SPDIF, jak również dwa wejścia Wave, posiadając przy tym również wygodny mikser. Wszystkie wejścia mogą być przy tym przełączane i miksowane ze sobą. Dzięki wbudowanym konwerterom częstotliwości próbkowania, dwa wejścia cyfrowe mogą przyjmować i miksować ze sobą źródła asynchroniczne. W praktyce pięć wejść może być używanych na przykład do informacji lokalnych, informacji sieciowych, kanału głosowego i dwóch odtwarzaczy wave, co czyni z Optimod-PC serce „stołowego studia netcastu”. Dzięki oddzielnemu mikserowi dźwięku przetworzonego i dwom mikserom dźwięku nie przetworzonego, wejścia w dowolnej kombinacji mogą być przetwarzane, bądź też przekazywane do wejścia Opticodec-PC bez przetworzenia – użytkownik zawsze może wybrać jak intensywne przetwarzanie ma być zastosowane dla dźwięku (jeśli w ogóle ma być zastosowane). Ponieważ 1101 stanowi sobą dwa niezależne urządzenia dźwiękowe, to systemy wstawiające np. reklamy nie wymagają użycia dwóch oddzielnych kart dźwiękowych. Wszystkiego można zatem dokonać za pomocą Optimod-PC 1101.

    W porównaniu do MP3, koder Opticodec-PC's aacPlus zapewnia więcej, niż 60% poprawy jakości audio w stosunku do przepływności bitowej, redukując w ten sposób pasmo przepływności sieciowej i odpowiednio do tego koszty. Przy przepływności 32 kbps, strumienie Opticodec-PC są bliskie jakości FM, bez „podwodnego” charakteru brzmienia popularnych koderów pracujących z tą przepływnością bitową. Wielu słuchaczy preferuje jakość audio strumieni 48 kbps HE-AACv2 w porównaniu z emisją FM i innymi koderami.
    Rynek od dawna domagał się radiowej jakości dźwięku przy niskich przepływnościach transmisji w Internecie i przy odtwarzaniu plików audio. Pierwszy raz w tym młodym przemyśle połączenie przetwarzania audio Optimod i Opticodec-PC zapewniło transmisji internetowej taką samą fakturę brzmieniową, jak przy klasycznej emisji FM. Można zaryzykować przenośnię, że transmisja potokowa to napęd, a Opticodec-PC to paliwo, które wypchnie nadawcę na czoło wyścigu.
    „Transmisja potokowa stała się właśnie dochodowa” powiedział Rusty Hodge z ośrodka netcastu SomaFM po pierwszym przesłuchaniu kodera aacPlus przy przepływności 32 kbps. Netcaster i ceniony inżynier emisyjny Gary Blau opisał to z kolei jako „przełom w jakości, na jaki czekaliśmy”.

  • Opticodec-PC 1020

    Kodowanie plików AAC/HE-AAC/aacPlus™ z firmy Orban – światowego lidera w przetwarzaniu dźwięku emisyjnego dla radia, telewizji i emisji DBS

    Opis

    OBSŁUGUJE TERAZ:

    • MPEG-2 ADTS
    • MPEG-4 ISMA
    • MPEG-4 3GPP

    Opticodec-PC FE to oprogramowanie kodujące audio MPEG-4 AAC/aacPlus™ o bardzo wysokich możliwościach. Opticodec-PC FE udostępnia najważniejsze możliwości, jakich oczekuje netcaster od produktu kodującego pliki – jakość dźwięku na poziomie rozrywki przy ekonomicznych wielkościach plików.

    Oprogramowanie Opticodec-PC FE pozwala na dostarczanie plików zakodowanych za pomocą kodera Coding Technologies® AAC / HE AAC / aacPlus, oferującego najwyższą z możliwych jakość dźwięku przy możliwie najniższej przepływności bitowej. AAC/aacPlus™ zmienił sposób odbierania dźwięku przy niskich przepływnościach. Przy określonej przepływności bitowej przewyższa jakością dźwięku wszystkie pozostałe dostępne bieżąco kodery. W porównaniu z MP3, koder Opticodec-PC's aacPlus zapewnia większą, niż 60% poprawę jakości dźwięku w odniesieniu do przepływności bitowej, zmniejszając wymogi co do pasma potokowej transmisji sieciowej i odpowiednio do tego również koszty. Przy 32 kbps strumień Opticodec-PC ma jakość zbliżoną do FM, bez pływającego, rozmytego charakteru innych koderów pracujących z taką właśnie przepływnością bitową. Wielu słuchaczy preferuje nawet jakość strumieni 48 kbps w porównaniu z FM i innymi koderami.

    Plików zakodowanych za pomocą Opticodec-PC można słuchać przy użyciu odtwarzaczy RealPlayer® 10, QuickTime 6.5, bądź Winamp 5.08, jak również Apple iTunes razem z iPod® i wszystkich innych urządzeń komórkowych 3GPP wyposażonych w AAC/aacPlus. Opticodec-PC FE jest idealny dla podcasterów i może wręcz kodować dzwonki, które są nowym ważnym źródłem dochodów dla wydawnictw i domów produkcyjnych.

    Opticodec-PC FE jest dostępny dla środowiska Microsoft Windows® XP/2003 Server. Bezkompromisowa obsługa MPEG-4 i 3GPP oznacza, że bez względu na docelowe urządzenie, lub serwer, koder plików Opticodec-PC utworzy prawidłowo obsługiwany plik, zawsze odtwarzany prawidłowo, a opcje tagowania pozwolą na sprawdzenie tytułu i wykonawcy na komputerze PC bądź mobilnych urządzeniach komórkowych.

    Procesor audio Orban Optimod-PC obecny w karcie PC jest znakomitym towarzystwem dla Opticodec-PC FE. Przez ostatnich 30 lat, opatentowana technologia Orban Optimod pomagała wszystkim nadawcom radiowym i telewizyjnym kształtować swoje brzmienie tak, żeby przyciągać i utrzymywać przy sobie możliwie najwięcej słuchaczy. Orban Optimod-PC 1100, profesjonalna karta dźwiękowa PCI, opracowana dla mediów transmisji potokowej, zapewnia przetwarzanie audio „genuine radio”™ dla nadawców internetowych. Posiadając trzy wbudowane procesory DSP karta ta pozwala na dokonywanie korekcji, AGC, wielopasmowej kompresji oraz ograniczania ze śledzeniem wstępnym, a dzięki połączeniu z technologią kodowania aacPlus, dostarcza wygładzonego, profesjonalnie brzmiącego strumienia audio o wyrównanej głośności, spójności i sile przebicia, takiej samej, jak w przypadku komercyjnego radia satelitarnego i FM.

    Optimod-PC zazwyczaj przetwarza plik wyjściowy pod kątem spójności i dynamiczności brzmienia, ale również posiada programy, które pozwalają na wykonanie jedynie prostego ograniczania zabezpieczającego. Oprócz funkcjonalności karty dźwiękowej i przetwarzania audio, Optimod-PC posiada również mikser o jednym wejściu analogowym, dwóch wejściach cyfrowych AES3 / SPDIF, jak również jednym wejściu wave, które to wejścia mogą być ze sobą miksowane. Dzięki wbudowanym konwerterom częstotliwości próbkowania, dwa wejścia cyfrowe mogą przyjmować i miksować dwa źródła asynchroniczne. W praktyce można zatem używać czterech wejść dla wiadomości lokalnych, sieciowych, kanału głosowego i odtwarzacza wave, co czyni Optimod-PC sercem „biurkowego studia produkcyjnego”. Dzięki niezależnemu mikserowi sygnału „przetworzonego” i „nieprzetworzonego”, dowolne z sygnałów wejściowych, w dowolnej kombinacji, można przetwarzać, lub przesyłać nieprzetworzone do wejścia Opticodec-PC – użytkownik zawsze może dokonać wyboru, jak intensywne przetwarzanie ma zostać zastosowane (o ile ma być) dla audio.

    Rynek od dawna domagał się radiowej jakości dźwięku przy niskich przepływnościach transmisji w Internecie i przy odtwarzaniu plików audio. Pierwszy raz w tym młodym przemyśle połączenie przetwarzania audio Optimod i Opticodec-PC zapewniło transmisji internetowej taką samą fakturę brzmieniową, jak przy klasycznej emisji FM. Można zaryzykować przenośnię, że transmisja potokowa to napęd, a Opticodec-PC to paliwo, które wypchnie nadawcę na czoło wyścigu.

  • Optimod 6300

    Trzy procesory w jednym

    Opis

    • Bezkompromisowy łańcuch przetwarzania sygnału dla transmisji cyfrowej i mediów
    • Studyjny AGC (z ograniczaniem szczytowym dla zabezpieczania STL)
    • Procesor słuchawkowy dla redaktorów prowadzących.

     Orban 6300 jest wysokiej jakości, wielofunkcyjnym procesorem audio stereo dla radia cyfrowego, cyfrowej telewizji, netcastu, zabezpieczania łączy STL, zabezpieczania łączy satelitarnych oraz dla cyfrowego masteringu. Ze swoim pasmem 20 kHz, 6300 jest następcą popularnego procesora Orban OPTIMOD-DAB 6200, oferując jednak ulepszone algorytmy przetwarzania, jak również większą wszechstronność.
    Nowa technologia Orban PreCode™ manipuluje kilkoma aspektami audio w celu zminimalizowania zjawisk spowodowanych kodekami o niskiej przepływności, zapewniając spójną głośność i fakturę dźwięku pomiędzy różnymi źródłami. Istnieje kilka programów fabrycznych dopasowanych specjalnie do kodeków o małej przepływności.

    W zastosowaniach dla dźwięku towarzyszącego obrazowi, wbudowany w 6300 algorytm CBS Loudness Controller™ zapobiega zmianom głośności pomiędzy poszczególnymi źródłami, zapewniając spójność i zwiększając zadowolenie odbiorców. Poczynając od oprogramowania V2, 6300 również udostępnia miernik głośności CBS Loudness Meter i obsługuje metadane Dialnorm Dolby Digital®, co powoduje, że jest doskonały dla przetwarzania subkanałów ATSC wówczas, gdy procesor Orban 8585 Optimod-Surround przetwarza kanał główny – algorytm przetwarzania w 6300 jest teraz identyczny z algorytmem w 8585 2.0.

    Dzięki wszechstronnemu kierowaniu sygnału 6300 może być używany jako studyjny regulator AGC, procesor dla cyfrowego radia, cyfrowej telewizji i netcastu, jak również jako procesor słuchawkowy o małym opóźnieniu dla redaktora prowadzącego. Każde z jego trzech wyjść (analogowe stereo x1; cyfrowe AES2 x2) może wysyłać jeden z następujących sygnałów:

    • Poszerzanie stereo, korekcja i AGC bez ograniczania ze wstępnym śledzeniem
    • Poszerzanie stereo, korekcja i AGC z ograniczaniem
    • Poszerzanie stereo, korekcja i przetwarzanie wielopasmowe (dwu- i pięciopasmowe wraz z AGC) bez ograniczania
    • Poszerzanie stereo, korekcja i przetwarzanie wielopasmowe (dwu- i pięciopasmowe wraz z AGC) z ograniczaniem

    Typowe zastosowanie:

    • 6300 zastępuje AGC w procesorze Optimod przy nadajniku i zapewnia zabezpieczające ograniczanie dla łącza STL. Wyjście cyfrowe #1 wysyła ograniczony szczytowo sygnał z AGC do wysterowania STL. AGC jest wyłączony w procesorze Optimod przy nadajniku.
    • AGC w 6300 wykorzystuje tę samą dwupasmową, bramkowaną okienkowo matrycową technologię, co AGC w procesorach Orban Optimod 2300, 5300, 8300, 8382, 8400, 8500, 9300 i 9400. Z tego powodu może dokładnie zastąpić AGC w tych urządzeniach i może pomóc obsłużyć wszystkie cyfrowe połączenia w obiekcie. Ponieważ AGC w 6300 jest bardziej zaawansowany, niż AGC w procesorach Optimod 2200, 8200 i 9200, to 6300 może poprawić działanie tych starszych produktów zastępując ich AGC.
      A co więcej, ponieważ 6300 obsługuje programy, które mogą być zdalnie wywoływane, to może być synchronizowany automatycznie z programami antenowymi procesora Optimod przy nadajniku Optimod, z chwilą ich zmiany w ramach rozkładu dnia.
      Przetwarzanie wielopasmowe w 6300 jest takie samo, jak zastosowane w torze procesora Optimod-Surround 8585 2.0 i brzmi identycznie. Oprócz tego jest podobne do przetwarzania używanego w torze cyfrowego radia procesora Optimod-FM 8500, a AGC w 6300 i 8500 są z założenia identyczne. Dla ułatwienia dopasowania brzmienia w 8585, 8400 bądź 8500, 6300 udostępnia programy o takich samych nazwach, jak w tamtych procesorach. Jeśli korzystasz z programu fabrycznego w 8400 bądź 8500 po stronie nadajnika, to możesz wywołać program o takiej samej nazwie w 6300, co jest gwarancją, że brzmienie pozostanie takie samo, jak w przypadku użycia 8400 bądź 8500 z własnym AGC.
    • Wyjście cyfrowe #2 wysyła ograniczony szczytowo, przetworzony wielopasmowo sygnał dla wysterowania kodera netcastu (w rodzaju Orban Opticodec-PC), nadajnika radia cyfrowego, lub nadajnika cyfrowej telewizji.
    • Wyjście analogowe wysyła przetworzony wielopasmowo sygnał o małym opóźnieniu (~5 ms) bez ograniczania szczytowego dla wysterowania słuchawek prowadzącego program w studio. Jest to szczególnie użyteczne na stanowiskach HD Radio™, kiedy to wysterowanie słuchawek sygnałem antenowym nie jest możliwe z powodu opóźnienia.
    • Dwa niezależne ograniczniki ze śledzeniem wstępnym w 6300's mogą być przełączane na pracę z płaską charakterystyką, lub z krzywą preemfazy 50µ­s bądź 75µ­s w celu zabezpieczenia toru sygnału z preemfazą, w rodzaju typowego analogowego łącza mikrofalowego STL.
    • Ponieważ technologia ograniczania ze wstępnym śledzeniem użyta w 6300 pracuje optymalnie dla kanałów transmisyjnych z płaską charakterystyką (jak większość kanałów cyfrowych), to 6300 nie jest w stanie zapewnić przetwarzania głośności dla kanałów radiowych z preemfazą. Dla tych zastosowań należy używać jednego z procesorów Orban Optimod-FM. Dla telewizji analogowej z nośną fonii FM użyć należy procesora Optimod-TV 8382.
      Poczynając od oprogramowania V2, procesor 6300 zawiera programy dla telewizji analogowej stosującej dla nośnej fonii FM z preemfazą 50µs lub 75µs. Pozwala to na nabycie 6300 dla analogowego nadajnika TV i kontynuację jego używania po przestawieniu się na transmisję cyfrową.

  • Optimod 8585

    Przetwarzanie dźwięku telewizyjnego Orban.
    Brzmienie, które przyciąga i utrzymuje słuchaczy.

    Opis

    Doświadczenie pokazuje, że masowy widz telewizji oczekuje od dźwięku dwóch rzeczy: słowo mówione powinno być komfortowo zrozumiałe, a reklamy nie powinny być denerwująco głośne w porównaniu z resztą programu.

    Posiadacze kina domowego chcieli by mieć z kolei możliwość oglądania filmów fabularnych z zachowaniem sygnału o pełnej dynamice. Ale również i ci widzowie zazwyczaj odbierają telewizję w mniej aktywny sposób, jeśli oglądają różne masowe programy rozrywkowe. Żeby jednak telewizja była znośnym elementem domowego życia, dźwięk telewizyjny nie może przeszkadzać tym członkom rodziny, którzy nie są zainteresowani oglądaniem (nie wspominając już o sąsiadach w domach wielorodzinnych). Z wielu powodów rozpiętość dynamiki dźwięku, istotna dla zrozumiałości programu, nie powinna przekraczać zakresu 15 dB w domowych warunkach odsłuchowych. Sygnały dźwiękowe i efekty akustyczne powinny być oczywiście jeszcze cichsze.


    Zagadnienie głośnych reklam jest szczególnie istotne. Emitowanie denerwująco głośnych reklam jest w Stanach Zjednoczonych zabronione przepisami Federalnej Komisji Łączności. W wyniku zażaleń widzów ta komisja FCC dwukrotnie badała ten problem.
    Firma Orban doskonale rozumie te zagadnienia. Od 1980 roku dostarczamy nadawcom telewizji analogowej procesory dynamiki w standardzie przemysłowym: OPTIMOD-TV 8180, 8182, 8282 i 8382. W 1998, wprowadziliśmy OPTIMOD-DAB 6200 – dwukanałowy procesor dostosowany specjalnie do kanałów cyfrowych, wykorzystujących kompresję stratną w rodzaju Dolby AC-3, używaną dla transmisji ATSC. Nasz model 6300, wprowadzony w roku 2006, jest dwukanałowym procesorem drugiej generacji dla kanałów cyfrowych z DTV, DAB i netcastingiem włącznie.

    Typową praktyką w telewizji analogowej jest podawanie całości dźwięku do pojedynczego emisyjnego procesora audio, który automatycznie kontroluje średnią modulację i stosunek poziomu szczytowego do średniego, wygładzając przejścia pomiędzy różnymi elementami programu. Zwykła kompresja i ograniczanie szczytów nie jest w stanie tego dokonać.
    Poczynając od modelu 8182, wszystkie procesory OPTIMOD-TV są wyposażone w algorytm CBS Loudness Controller™. Algorytm ten, opracowany po 15 latach badań psychoakustycznych w laboratoriach CBS, precyzyjnie ocenia wartość odbieranej głośności w określonym fragmencie emitowanego materiału. Jeśli głośność przekracza ustalony próg, to algorytm automatycznie redukuje ją do tego progu. Algorytm CBS został wypróbowany pod względem swojej skuteczności podczas przetwarzania milionów godzin emitowanych programów i znacząco zmniejszył ilość skarg widzów.

    W języku ITU, algorytm CBS LC polega na „krótkookresowych” pomiarach głośności, uwzględniających uśrednianie słuchu ludzkiego – około 200 ms. Czas ataku algorytmu CBS jest wystarczająco krótki, żeby zapobiec słyszalnym i denerwującym wyskokom głośności – uderzenia dźwięku po jakich widzowie sięgają natychmiast po pilota. Sama regulacja głośności jest tu zawsze łagodna i nie przeszkadzająca. W przeciwieństwie do „długookresowego” pomiaru i regulacji głośności, algorytm CBS LC zakłada, że dany fragment  emitowanego materiału, którego średnia głośność jest akceptowalna stosownie do długookresowego pomiaru głośności, może mieć jednak krótkie odcinki, których głośność musi zostać zredukowana, ponieważ zbytnio się wybijają. Mimo że głównym zastosowaniem tego przetwarzania jest regulowanie głośności reklam, to inne źle zmiksowane fragmenty również na tym zyskują (dobrym przykładem są tutaj brawa z gwizdami).

    Skuteczna automatyczna regulacja głośności dla maksymalnie 7.1 kanałów
    Od wielu już lat nasi klienci telewizyjni prosili nas o przetwarzanie dla dźwięku przestrzennego o jakości OPTIMOD, z możliwością niezależnego przetwarzania lokalnych wstawek informacyjnych, pogodowych i sportowych. Nasi klienci wiedzą dobrze o tym, że nie ma substytutu dla tak płynnej, naturalnie brzmiącej regulacji, jaką tylko może zapewnić OPTIMOD, zwłaszcza z materiałem głosowym.
    Reakcją firmy Orban na te prośby był model 8585. Ten następnej generacji procesor OPTIMOD udostępnia funkcje i regulacje niezbędne dla maksimum ośmiu kanałów jednocześnie. Pozwala to na osiągnięcie najwyższego zadowolenia widzów przy cyfrowej emisji radiowej, cyfrowej telewizji i netcastingu.

    Procesor 8585 posiada dwu- i pięciopasmowe przetwarzanie o jakości OPTIMOD dla wielokanałowej (surround) emisji i netcastingu dźwięku. Dzięki wszechstronnym manipulatorom nachylenia kompresji i limiterowi ze śledzeniem wstępnym o jakości masteringowej, model 8585 jest idealny dla masteringu audio w produkcjach radiowych, jak również przy produkcjach przewidzianych dla takich mediów jak DVD i Blu-ray.

    8585 wywodzi się z technologii popularnego procesora OPTIMOD 6300 i przenosi ją na wyższy poziom z przetwarzaniem surround, które odzwierciedla najnowsze psychoakustyczne badania w odbiorze głośności. Wbudowany w 8585 algorytm CBS Loudness Controller pracuje w trybach dwu- i pięciokanałowym. Trzecia generacja ulepszeń pozwoliła na zmniejszenie irytacji odbiorców w dużo większym stopniu, niż sama tylko prosta regulacja głośności, dzięki wyeliminowaniu słyszalnego pompowania głośności.

    8585 to dwa procesory w jednym, co pozwala na przetwarzanie sygnału surround dla kanałów 7.1 lub 5.1, jak również kanału 2.0 (odpowiednik przetwarzania OPTIMOD 6300), który może pracować samodzielnie z własnym algorytmem CBS Loudness Controller. A dodatkowo wyjście procesora 2.0 może być mieszane z przednimi kanałami lewym i prawym przetwarzania surround, dzięki czemu Loudness Controller i ograniczniki ze śledzeniem wstępnym przetwarzania surround kontrolują głośność i poziom szczytowy zmiksowanego materiału. Wbudowane mierniki CBS Loudness Meters pokazują subiektywną głośność przetwarzania zarówno kanału surround, jak i kanału 2.0.

    Procesory wielokanałowy i 2.0 mogą pracować z niezależnymi parametrami przetwarzania, jak choćby czasy powrotu. I tak na przykład przetwarzanie 2.0 może być ustawione dla względnie intensywnego przetwarzania materiału wiadomości, natomiast główne przetwarzanie może pracować bardziej zachowawczo korygując niezauważalnie materiał sieciowy i reklamy.
    Ponieważ przetwarzanie 2.0 posiada własny kontroler głośności i ograniczniki szczytowe, innym ważnym zastosowaniem może być przetwarzanie subkanałów w telewizji cyfrowej. Przetwarzanie 2.0 może również pracować w trybie dwukanałowym mono, przetwarzając albo jeden kanał stereo, albo też dwa subkanały mono.

    8585 został oparty na flagowej platformie sprzętowej Orban. Posiada ona graficzny interfejs użytkownika oparty na wyświetlaczu LCD z aktywną matrycą o wielkości ćwiartki VGA, ułatwiając wszelkie ustawienia i regulacje wykonywane z płyty czołowej 8585. Dla zminimalizowania latencji i uzyskania najwyższej niezawodności, 8585 wykorzystuje podwójną architekturę sprzętową. Swobodnie skalowalne 24-bitowe układy DSP wykonują całość przetwarzania audio, natomiast oddzielne mikrokontrolery obsługują funkcje sterujące i interfejsu użytkownika. Nawet jeśli zawiodą te kontrolery, to 8585 będzie w dalszym ciągu przetwarzać audio w prawidłowy sposób.

    Minimalna latencja w pełni przetworzonego sygnału wynosi 21 ms, co może zostać dokładnie dopasowane do jednej ramki dowolnego standardu wideo. Wyjście słuchawkowe o niskiej latencji (zawierające całość przetwarzania, ale bez ograniczania szczytowego) posiada latencję ok. 6 ms.

  • Optimod-FM 8300

    Optimod-FM 8300 to umiarkowany cenowo procesor z wieloma właściwościami przetwarzania dźwięku, które do tej pory były dostępne tylko dla posiadaczy modelu 8500.

    Opis

    8500 uzyskał opinię procesora FM zapewniającego najlepszą spójność emisji i najklarowniejsze brzmienie mowy. 8300 odziedziczył te właściwości. Wysoka jakość dźwięku to najważniejsza cecha modelu 8300 – brzmienie które przyciąga słuchaczy dzięki dopieszczonej, nadzwyczaj profesjonalnej prezentacji, niezależnie od formatu i materiału źródłowego. Nadzwyczajna wszechstronność pozwala na ustawienie faktury brzmienia procesora zgodnie z własnymi potrzebami, przy czym wynikowa charakterystyka brzmieniowa będzie zawsze spójna i konsekwentna, niezależnie od audycji, czy źródła sygnału. Znaki towarowe są nieodłącznym elementem rozwoju biznesu, a żadne inne procesory nie mają takiej spójności i konsekwencji, charakteryzującej Twoje brzmienie, jak urządzenia Optimod.

    W przypadku 8300 twoje charakterystyczne brzmienie to właściwie program w tym procesorze. Za pomocą regulacji jednym tylko pokrętłem Less/More można dopasować do swoich potrzeb dowolny program fabryczny, uzyskując czytelność bez niepożądanych skutków przetwarzania stosownie do wymogów konkurencyjnego rynku. Tryb pełnej edycji Full Control daje dużą elastyczność dalszego kształtowania brzmienia. I wreszcie, jeśli jesteś nieustraszonym ekspertem od przetwarzania brzmienia antenowego, to możesz skorzystać z trybu Advanced Control do przekształcania programów na tym samym poziomie, co programiści z firmy Orban.

    Ta wszechstronność czyni z 8300 nadzwyczajną propozycję dla dowolnego formatu. Jego pięciopasmowe przetwarzanie jest idealne dla dowolnego formatu muzyki pop (nawet dla najbardziej konkurencyjnego i agresywnego CHR), natomiast liniowe fazowo przetwarzanie dwupasmowe daje nadzwyczaj transparentne brzmienie dla muzyki klasycznej, jazzu klasycznego i dla nadawców preferujących naturalne brzmienie. Niezależnie od potrzeb, optymalizowana technologia procesora 8300 zapewnia niezwykle wysoką modulację średnią i pokrycie dla określonego poziomu subiektywnej jakości.

    Wszechstronność nie ogranicza się tylko do brzmienia. Wbudowany w 8300 dekoder stereo, cyfrowe wejścia i wyjścia AES/EBU, jak również analogowe wejścia i wyjścia umożliwiają niekłopotliwe zainstalowanie urządzenia na dowolnym stanowisku emisyjnym, niezależnie od tego, czy 8300 jest ulokowany w studiu, czy też przy nadajniku. Ostre ograniczenie pasma do 15 kHz oznacza, że można korzystać z nieskompresowanego cyfrowego łącza STL dla przesłania sygnału przetworzonego w 8300 ze studia do nadajnika bez strat głośności na antenie – nie ma potrzeby używania łącza STL o częstotliwości próbkowania 44.1 lub 48 kHz.

    Jeśli chciałbyś ulokować 8300 z dala od studia, to bardzo przydatne okażą się jego trzy oddzielne porty zdalnego sterowania – GPI, szeregowy RS232 i wbudowany port Ethernet dla sieci TCP/IP. Port szeregowy i Ethernet są obsługiwane przez dostarczoną razem aplikację 8300 PC Remote Control. Ta wysoce graficzna aplikacja pod Windows pozwala na znacznie więcej, niż operacje wykonywane z płyty czołowej 8300, czyniąc zdalne sterowanie bardzo przyjemnym.
    Wbudowana automatyka oparta na zegarze czasu rzeczywistego umożliwia zaprogramowanie dziennej sekwencji automatycznego przetwarzania sygnału. Można również sterować znacznie większą liczbą parametrów roboczych w 8300; ten zestaw funkcji 8300 w pełni wykorzystuje komputerową architekturę sterującą przetwarzaniem DSP.

    Jeśli zastanawiałeś się nad latencją w związku z koniecznością wysterowania sygnałem antenowym słuchawek redaktora prowadzącego w terenie, to zauważysz, że niskolatencyjne przetwarzanie w 8300 (5 ms opóźnienia) w pełni uszczęśliwi prowadzącego. Możesz też używać latencji optymalnej (15 ms opóźnienia) dla uzyskania najbardziej konkurencyjnego brzmienia, które to opóźnienie będzie wystarczająco niewielkie dla większości redaktorów.

  • Optimod-FM 8500

    Przewidziany do przetwarzania sygnału dla analogowego FM (choć nie tylko), procesor Optimod-FM 8500FM jest identyczny z flagowym modelem Orban 8500 i może zostać łatwo rozszerzony u posiadacza do pełnej funkcjonalności 8500.

    Opis

    Został on oparty na wypróbowanym, konkurencyjnym brzmieniu modelu 8400 w wersji 3, z dodanymi właściwościami, które uczyniły go idealną propozycją dla stacji FM, zwłaszcza tych, które chciałyby w przyszłości rozszerzyć przetwarzanie o HD Radio®, Eureka 147 (DAB), czy netcast. Przebudowaliśmy kryjące się „pod maską” wszystkie układy elektroniczne, stosując najnowsze elementy. Podwoiliśmy również zasoby przetwarzania DSP, dzięki czemu DSP nie tylko obecnie obsługuje nowe funkcje, ale zapewnia również wygodny zapas dla przeszłych usprawnień DSP.

    Wykorzystujący wszechstronne pięciopasmowe i dwupasmowe przetwarzanie dla transmisji analogowej FM, 8500 zapewnia możliwie najbardziej konsekwentne przemysłowe brzmienie, od ścieżki do ścieżki i od źródła do źródła. Ta konsekwencja pozwala na utworzenie własnej sygnatury brzmieniowej stacji radiowej, niezmiennej w czasie i pozwalającej na zidentyfikowanie jej brzmienia.
    8500 udostępnia wzbogacanie stereofonii, korekcję, AGC, kompresję wielopasmową, ograniczanie szczytów o małej intermodulacji, kodowanie stereo i ograniczanie kompozytowe – czyli wszystko to, co muszą mieć do dyspozycji nawet najbardziej konkurencyjne stacje na rynku nadawczym.

    Więcej, niż 20 znakomicie brzmiących, specyficznych pod względem formatu programów fabrycznych stanowi dobry punkt wyjściowy dla własnych ustawień. Można tutaj znaleźć swoje ulubione programy fabryczne z modelu 8400 w wersji 3, plus kilka całkiem nowych, opracowanych przez Boba Orbana i Grega Ogonowskiego, które w zupełności zadowolą każdego nadawcę. I chociaż programy fabryczne są już konkurencyjne po pierwszym uruchomieniu urządzenia, to można je łatwo dopasowywać do potrzeb za pomocą niesłychanie łatwego w użyciu, jednego tylko pokrętła LESS-MORE, bądź też za pomocą więcej, niż 60 zaawansowanych parametrów, których wszechstronność jest w stanie zadowolić nawet najbardziej wyrafinowanych twórców brzmienia antenowego. Jeśli posiadasz już własne programy utworzone dla swojego modelu 8400, to będziesz w stanie idealnie je zaimportować do 8500, zachowując swoje własne starannie przygotowane brzmienie.

    Jeśli skorzystasz ze znakomitego kodera stereo w 8500, opartego na przetwarzaniu DSP, jak również limitera kompozytowego, to możesz być pewien, że dostarczysz sygnału analogowego FM zawsze klarownego i perfekcyjnie ograniczonego szczytowo, z pełnym zabezpieczeniem spektralnym podnośnych oraz RDS/RBDS, niezależnie od wielkości ograniczania kompozytowego.

    Dla tych nadawców HD Radio, którzy preferują użycie oddzielnego procesora dla kanału HD, wbudowane w 8500FM opóźnienie różnicowe (diversity) w torze przetwarzania analogowego znacząco polepsza wszechstronność instalacyjną na stanowiskach HD Radio, zwalniając z konieczności używania linii opóźniającej wbudowanej we wzbudnicę HD Radio. Pozwala to na wykorzystanie do sterowania nadajnika FM wbudowanego w 8500 kodera stereo i ogranicznika kompozytowego, co zapewnia bezkompromisową głośność kanału analogowego. Jeśli wyłączone zostanie opóźnienie różnicowe, to łatwo można stwierdzić że podstawowe całościowe opóźnienie w 8500 zostało skrócone o prawie 4 milisekundy, w porównaniu z 8400. Oznacza to, że odsłuch po antenie stał się jeszcze bardziej komfortowy dla redaktora prowadzącego. Oczywiście zostawiliśmy opcję wyjścia dla odsłuchu słuchawkowego, jaka była w 8400, która ma teraz pomijalne opóźnienie wynoszące zaledwie 2 ms, niezależnie od struktury przetwarzania przy emisji. Dodaliśmy też strukturę o bardzo niskiej latencji, wprowadzoną po raz pierwszy w Optimod-FM 8300. Posiada ona całkowite opóźnienie około 3 milisekund, kosztem mniejszej głośności.

    Połączenie Ethernet jest już standardem, podobnie jak łatwa w użytkowaniu aplikacja do zdalnego sterowania, którą można uruchamiać na komputerach PC pod Windows 2000 i XP, a która pozwala na sterowanie wieloma na raz 8500 w sieci TCP/IP. A oprócz tego wykorzystać można szeregowe sterowanie poprzez RS232 i programowalny port GPI, które dają pełną swobodę włączenia 8500 w infrastrukturę zdalnego sterowania obiektu emisyjnego, niezależnie od tego jaka ona jest.
    Udoskonalenia interfejsu użytkownika widoczne są zaraz po rozpakowaniu. Oparliśmy się na łatwym w użytkowaniu systemie nawigacji za pomocą dżojstyka, pokrętła i przycisków przejętym z 8400 i dodaliśmy do niego jasny, kolorowy wyświetlacz LCD z aktywną matrycą, ułatwiający znacznie programowanie 8500 z płyty czołowej. Przyciągająca wzrok nowa, metaliczno-niebieska stylizacja procesora jest tak samo znakomita, jak jego brzmienie w eterze.
    W przypadku naszych europejskich klientów, kontroler mocy multipleksu drugiej generacji ITU BS-412 znacząco poprawił dokładność przetwarzania, zgodnie ze standardowymi przemysłowymi przyrządami pomiarowymi, zapewniając możliwie największe pokrycie przy jednoczesnej pełnej zgodności ze standardem.

  • Optimod-FM 8500 HD

    Optimod FM-8500HD. Teraz z niezależnym przetwarzaniem dla FM i cyfrowego radia.

    Opis

    Zapewniający przetwarzanie sygnału nieporównywalnie wyważone pod kątem konsekwencji poziomów, głośności i czystego głosu, całkowicie cyfrowy Optimod-FM 8400 był sekretem, jaki krył się za dominującym brzmieniem większości najpopularniejszych stacji FM na światowych rynkach. Jego łatwe w obsłudze programy, trójpoziomowo dopasowywane do własnych potrzeb, stały się preferowanymi przez dyrektorów programowych i inżynierów emisyjnych. Innowacyjny, wiodący w przemyśle model 8400 posiadał opatentowany, interpolowany kosinusowo limiter kompozytowy, pierwsze w przemyśle zintegrowane przetwarzanie sygnału dla radia cyfrowego, jak również pierwszy w przemyśle kontroler mocy multipleksu ITU BS-412 – a wszystko to zintegrowane w wielopasmowym procesorze. Cóż można było zrobić więcej, mając tak wspaniałe pod względem technologicznym i brzmieniowym urządzenie?

    8500 został oparty na wypróbowanym, konkurencyjnym brzmieniu 8400 w wersji 3, z dodanymi właściwościami, które uczyniły go idealną propozycją dla stacji FM, nadających symultanicznie iBiquity's HD Radio®, Eureka 147 (DAB), czy netcast (współdziałając tam szczególnie dobrze z urządzeniem Orban aacPlus® Opticodec-PC® LE). Przebudowaliśmy kryjące się „pod maską” wszystkie układy elektroniczne, stosując najnowsze elementy. Podwoiliśmy również zasoby przetwarzania DSP, dzięki czemu DSP nie tylko obecnie obsługuje nowe funkcje, ale zapewnia również wygodny zapas dla przeszłych usprawnień DSP. Oprogramowanie V2 w 8500 spełniło wreszcie ważną potrzebę: tory przetwarzania sygnałów analogowego FM i cyfrowego radia są obecnie niezależne, za wyjątkiem enhancera stereo i AGC, pozwalając projektantom brzmienia antenowego na znacznie większą swobodę.

    Wykorzystujący wszechstronne pięciopasmowe i dwupasmowe przetwarzanie dla transmisji, zarówno analogowej FM jak i cyfrowego radia, 8500 zapewnia możliwie najbardziej konsekwentne, przemysłowe brzmienie, od ścieżki do ścieżki i od źródła do źródła. Ta konsekwencja pozwala na utworzenie własnej sygnatury brzmieniowej stacji radiowej, niezmiennej w czasie i pozwalającej na zidentyfikowanie jej brzmienia.
    8500 udostępnia wzbogacanie stereofonii, korekcję, AGC, kompresję wielopasmową, ograniczanie szczytów o małej intermodulacji, kodowanie stereo i ograniczanie kompozytowe – czyli wszystko, co muszą mieć do dyspozycji nawet najbardziej konkurencyjne stacje na rynku nadawczym.

    Więcej, niż 20 znakomicie brzmiących, specyficznych pod względem formatu programów fabrycznych stanowi dobry punkt wyjściowy dla własnych ustawień. Można tutaj znaleźć swoje ulubione programy fabryczne z modelu 8400 w wersji 3, plus kilka całkiem nowych, opracowanych przez Boba Orbana i Grega Ogonowskiego, które w zupełności zadowolą każdego nadawcę. I chociaż programy fabryczne są już konkurencyjne po pierwszym uruchomieniu urządzenia, to można je łatwo dopasowywać do własnych potrzeb za pomocą niesłychanie łatwego w użyciu, jednego tylko pokrętła LESS-MORE, bądź też za pomocą więcej, niż 60 zaawansowanych parametrów, których wszechstronność jest w stanie zadowolić nawet najbardziej wyrafinowanych twórców brzmienia antenowego. Jeśli posiadasz już własne programy utworzone dla swojego modelu 8400, to będziesz w stanie idealnie je zaimportować do 8500, zachowując swoje własne, starannie przygotowane brzmienie.

    Skuteczne ograniczenie pasma do 17 kHz na lewym/prawym wyjściu analogowego FM (analogowe bądź AES3) zabezpiecza podnośne RDS/RBDS i pozwala sygnałowi wyjściowemu na przejście przez nieskompresowane łącze STL 44.1 bądź 48 kHz, bez powodowania przerzutów sygnału. Jeśli skorzystasz ze znakomitego kodera stereo w 8500, opartego na przetwarzaniu DSP, jak również limitera kompozytowego, to możesz być pewien, że dostarczysz sygnału dla analogowego FM, zawsze klarownego i perfekcyjnie ograniczonego szczytowo, z pełnym zabezpieczeniem spektralnym podnośnych oraz RDS/RBDS, niezależnie od wielkości ograniczania kompozytowego.

    Przetwarzanie dla radia cyfrowego/netcast (DR) jest obecnie dostarczane standardowo. Zwiększyliśmy podstawową częstotliwość przetwarzania do 64 kHz, tak że wyjście DR może zapewnić pasmo audio do 20 kHz dla tych, którzy je preferują. A co więcej, wbudowane 16-sekundowe opóźnienie różnicowe (diversity) w torze przetwarzania analogowego znacząco polepsza wszechstronność instalacyjną na stanowiskach HD Radio, zwalniając z konieczności używania linii opóźniającej wbudowanej we wzbudnicę HD Radio. Pozwala to na wykorzystanie do sterowania nadajnika FM kodera stereo wbudowanego w 8500 i jego ogranicznika kompozytowego, co zapewnia bezkompromisową głośność kanału analogowego. Przy oprogramowaniu V2 można stosować opóźnienie niezależnie dla dowolnego wyjścia, wysyłającego przetwarzany sygnał FM.

    Przetwarzanie dla cyfrowego radia w 8500 zawiera ograniczanie szczytów ze śledzeniem wstępnym (look-ahead), działające równolegle z ograniczaniem szczytowym w kanale FM. Zoptymalizowaliśmy ograniczenie ze śledzeniem wstępnym tak, żeby można było możliwie najpełniej wykorzystywać kodery o ograniczonej przepustowości bitowej, jakie są zazwyczaj używane w kanale cyfrowym. Przetwarzanie dla cyfrowego radia zabezpiecza koder przed marnowaniem cennych bitów na zniekształcenia, spowodowane ograniczaniem, pozwalając na użycie wszystkich bitów do zakodowania żądanego materiału emisyjnego.

    Ogranicznik ze śledzeniem wstępnym otrzymuje sygnał z łańcucha przetwarzającego, który zawiera drugi korektor, wielopasmowy ogranicznik i mikser pasmowy. Te elementy są niezależne od swoich odpowiedników w łańcuchu przetwarzania FM i mogą być regulowane niezależnie. I co z tego wynika? Otóż uzyskane zostało przetwarzanie optymalizujące brzmienie kanału FM przy jednoczesnym dostarczaniu słuchaczom kanału cyfrowego bardzo klarownego brzmienia, zbliżonego do brzmienia CD.
    Nie zapomnieliśmy też o nadawcach klasycznego analogowego FM. 8500 FM jest tańszą wersją ze wszystkimi właściwościami 8500, lecz bez przetwarzania dla cyfrowego radia. 8500 FM można w każdej chwili poszerzyć u posiadacza o komplet możliwości 8500.
    Jeśli wyłączone zostanie opóźnienie różnicowe, to łatwo można stwierdzić że podstawowe całościowe opóźnienie w 8500 zostało skrócone o prawie 4 milisekundy, w porównaniu z 8400. Oznacza to, że odsłuch po antenie stał się jeszcze bardziej komfortowy dla redaktora prowadzącego. Oczywiście zostawiliśmy opcję wyjścia dla odsłuchu słuchawkowego, jaka była w 8400, która ma teraz pomijalne opóźnienie wynoszące zaledwie 2 ms, niezależnie od struktury przetwarzania przy emisji. Dodaliśmy też strukturę o bardzo niskiej latencji, wprowadzoną po raz pierwszy w Optimod-FM 8300. Posiada ona całkowite opóźnienie około 3 milisekund, kosztem mniejszej głośności.

    Połączenie sieciowe Ethernet jest już standardem, podobnie jak łatwa w użytkowaniu aplikacja do zdalnego sterowania, którą można uruchamiać na komputerach PC pod Windows 2000 i XP, a która pozwala na sterowanie jednocześnie wieloma 8500 w sieci TCP/IP. A oprócz tego wykorzystać można szeregowe sterowanie poprzez RS232 i programowalny port GPI, które dają pełną swobodę włączenia 8500 w infrastrukturę zdalnego sterowania obiektu emisyjnego, niezależnie od tego jaka ona jest.

    Udoskonalenia interfejsu użytkownika widoczne są zaraz po rozpakowaniu. Oparliśmy się na łatwym w użytkowaniu systemie nawigacji za pomocą dżojstyka, pokrętła i przycisków, przejętym z 8400 i dodaliśmy do niego jasny, kolorowy wyświetlacz LCD z aktywną matrycą, ułatwiający znacznie programowanie 8500 z płyty czołowej. Przyciągająca wzrok nowa, metaliczno-niebieska stylizacja procesora jest tak samo znakomita, jak jego brzmienie w eterze.

    W przypadku naszych europejskich klientów, kontroler mocy multipleksu drugiej generacji ITU BS-412 znacząco poprawił dokładność przetwarzania, zgodną ze standardowymi przemysłowymi przyrządami pomiarowymi, zapewniając możliwie największe pokrycie przy jednoczesnej pełnej zgodności ze standardem.

  • Optimod-FM 8600

    Nowy flagowy procesor FM Orban, zaprezentowany na NAB 2010

    Opis

    8 luty 2010 – Orban, światowy lider w przetwarzaniu dźwięku emisyjnego dla TV, radia i i Internetu, zaprezentował na NAB 2010 swój nowy flagowy procesor FM, Optimod-FM 8600.

    8600, będący wynikiem dwóch lat badań dokonanych przez Boba Orbana i zespół inżynierów Orban, zawiera znacząco ulepszoną technologię ograniczania szczytów, zmniejszającą zniekształcenia przy jednoczesnym zwiększeniu energii transjentów i mocy przenoszonego zakresu wysokich częstotliwości. W porównaniu z limiterem kanału FM w procesorze Optimod-FM 8500, nowy limiter szczytowy dostarcza na ogół o 2.5 do 3 dB więcej mocy na wysokich częstotliwościach, co pozwala na zminimalizowanie słyszalnego ubytku wysokich częstotliwości spowodowanego ograniczaniem preemfazy. Perkusja i instrumenty perkusyjne lepiej się teraz wybijają z materiału. Wokale są bardziej wyeksponowane, a mowa bardziej zrozumiała. Zakres wysokich częstotliwości stał się teraz bardziej jedwabisty i przestrzenny. Problematyczne materiały emisyjne, powodujące do tej pory słyszalne zniekształcenia, są obecnie przekazywane w czystej postaci.

    Chociaż nowa konstrukcja daje taką samą głośność co przetwarzanie w modelu 8500, to jednak docelowym zamierzeniem było zapewnienie emisji FM bardziej konkurencyjną pod względem klarowności, energetyczności i otwartego zakresu wysokich częstotliwości, charakteryzujących media cyfrowe, z jakimi teraz musi zmierzyć analogowa emisja FM. Walka na głośność odbywała się w XX wieku, natomiast w XXI wieku głównym konkurentem są media cyfrowe. Dzięki swojemu świeżemu, jasnemu brzmieniu, model 8600 pomaga wyrównać poziom jakościowy pomiędzy analogową emisją FM, a coraz bardziej ekspansywnymi mediami cyfrowymi.

    Oprócz swojego nowego obcinacza, 8600 oferuje ten sam poszerzony zestaw funkcji, co 8500. Podobnie do 8500 oferuje równoległe przetwarzanie dla kanałów cyfrowych, w rodzaju radia HD, nadających symultanicznie ten sam materiał, co analogowe FM. Za wyjątkiem AGC, kanały radia analogowego i cyfrowego są niezależne i oddzielnie regulowane. Kanały radia cyfrowego posiadają nowy ogranicznik szczytów, wykorzystujący częściowo tę samą technologię, co ogranicznik w kanale analogowego FM.
    8600 posiada również przetwarzanie w stylu 8500. Dzięki temu nadawcy mogą używać ulubionych programów z 8500, jeśli tylko będą mieli na to ochotę. A ponieważ opóźnienie pomiędzy wejściem a wyjściem nowego ogranicznika szczytów jest za duże dla zapewnienia prezenterom odsłuchu po antenie, to przetwarzanie w stylu 8500 będzie użyteczne dla tych nadawców, którzy pracują w terenie i nie mogą korzystać z wyjścia kontrolnego o małym opóźnieniu w 8600.
    Niektórzy klienci w krajach stosujących ograniczenia mocy ITU-R 412 MPX mogą mieć potrzebę zastosowania redukcji mocy MPX po obcinaczach, tak, żeby materiał po przetwarzaniu mógł zawierać bardziej „nasycone” brzmienie. 8600 zawiera taką opcję.
    I tak jak w przypadku 8500, dostępny jest tańszy model 8600FM bez przetwarzania dla radia cyfrowego.

    Oto komentarz szefa inżynierów firmy Orban, Boba Orbana:

    „Nowy algorytm ograniczania szczytów w 8600 rozwiązuje istniejący od dawna problem: jak uzyskać mało słyszalne zniekształcenia bez redukcji energii transjentów. Do tej pory musieliśmy uzyskiwać to kompromisowo. I chociaż rozwiązanie jest złożone i mocno wykorzystujące DSP, to rezultat był tego wart: 8600 ma ulepszony każdy z aspektów potężnego, konsekwentnego brzmienia Optimod-FM”.

  • Optimod-PC 1101

    Z założenia Optimod-PC 1101 został opracowany dla profesjonalistów.

    Opis

    • Windows Audio dla profesjonalnych nadawców, zwykłych i Netcastu.
    • Najbardziej uniwersalna profesjonalna karta audio z właściwościami, jakich daremnie można szukać gdzie indziej.
    • Przekazuje słuchaczom możliwie najwięcej doznań.
    • Chroni przed skargami słuchaczy na zmiany głośności i niespójność programu.
    • Teraz są to dwie karty dźwiękowe w jednej, plus jeszcze więcej...

    Posiada wbudowane przetwarzanie sygnału o jakości nadawczej, które jest odpowiednie zarówno dla transmisji na żywo, jak i dla programowania na życzenie. Trzy wbudowane w tę kartę układy scalone DSP Freescale DSP56367 zapewniają słuchaczowi głośne, spójne brzmienie wykonując poszerzanie stereo, automatyczną regulację wzmocnienia (AGC), korekcję, wielopasmową regulację wzmocnienia, kontrolę poziomu szczytowego, oraz kontrolę subiektywnej głośności. A co więcej, karta Optimod-PC jest wyposażona w symetryczne wejścia oraz wyjścia analogowe, które mogą pracować z profesjonalnym poziomem odniesienia +4dBu eliminując przydźwięki i zakłócenia.

    Optimod-PC jest dostępny w dwóch wersjach, 1101 dla szyny PCI, jak również 1101e dla szyny PCIe (PCI Express). Sterownik audio Optimod-PC's pozwala na jego obecność w systemie operacyjnym komputera jako dwóch standardowych urządzeń audio. Pozwala to tym nadawcom netcastu, którzy chcą zmienić wybraną zawartość (jak choćby reklamy w programach utworzonych pierwotnie dla zwykłych nadawców radiowych), na wykonanie tego za pomocą jednej tylko karty dźwiękowej.

    Przetwarzanie audio Optimod-PC jest odpowiednie dla wszystkich cyfrowych kanałów i mediów transmisyjnych. Kształtując odpowiednio sygnał audio, zwiększa konkurencyjność w nadawaniu netcastu, HD Radio® (zarówno w cyfrowym kanale pierwotnym, jak i multicastu), DAB, DRM i innych dedykowanych serwisów cyfrowego radia, FMExtra™ oraz innych cyfrowych podnośnych, pomaga przy masteringu, produkcji audio i przy innych zastosowaniach. A dodatkowo programy zorientowane na wideo wykorzystują wbudowany CBS Loudness Controller™, powodując, że Optimod-PC jest propozycją nie do przebicia dla dźwięku towarzyszącego mono lub stereo, włącznie z HDTV, telewizją cyfrową DVB-x oraz netcastingu audio/wideo.

    Choć pierwotnym zastosowaniem są media o płaskiej charakterystyce, to Optimod-PC zapewnia również ograniczanie preemfazy dla dwóch charakterystyk preemfazy, 50 µs i 75 µs. Pozwala to na zabezpieczanie łączy satelitarnych z preemfazą i podobnych kanałów, tam, gdzie jest potrzebne zabezpieczenie, czy niewielkie przetwarzanie sygnału; jest to również idealne dla użycia do sterowanie ze studia przy pomocy AGC procesora Optimod umieszczonego przy nadajniku.

    Bez przetwarzania Optimod-PC, audio może zabrzmieć głucho, cienko i niespójnie w dowolnej tego kombinacji. Wielopasmowe przetwarzanie w Optimod-PC's automatycznie ustawia poziom i koryguje sygnał wejściowy zgodnie ze standardami rynkowymi, jakich oczekują masowi odbiorcy. Pomaga ono również przezwyciężyć zakłócenia tła akustycznego przy słuchaniu w pojazdach.

    Od dziesięcioleci nadawcy wiedzą, że takie wygładzone, starannie wyprodukowane brzmienie przyciąga uwagę słuchaczy, a Orban od dawna jest przecież dostawcą numer jeden samodzielnych emisyjnych urządzeń przetwarzających dla profesjonalnych nadawców na całym świecie. Dla komercyjnych nadawców wydanie ponad 10000 USD na wykreowanie ich brzmienia za pomocą procesora Optimod nie jest problemem! Przetwarzanie audio pozwala przecież na stworzenie środowiska, bądź nastroju audio. A renoma nadawcy zależy przecież od liczebności rzeszy słuchaczy; nadawcy wiedzą dobrze, że kompromisowe przetwarzanie audio jest błędem.

    Profesjonalni nadawcy radiowi nigdy nawet nie próbują wchodzić na antenę bez przetwarzania audio. Wiedzą, że jest to bardzo ważny aspekt swojego programu. A starannie obrobiona zawartość jest tym, co przyciąga słuchaczy i nie pozwala im odejść gdzie indziej. Od roku 1975 algorytmy Optimod zdominowały światowy rynek profesjonalnego przetwarzania dźwięku dla radia i telewizji i oczywiście są stale od tego momentu udoskonalane. OPTIMOD-PC pozwala na włożenie tej technologii do komputera.

    Istnieje wiele urządzeń regulujących wzmocnienie/szczyty sygnału, jak również wiele oprogramowania, wykonującego przetwarzanie dynamiki. Wiele z tych narzędzi zostało opracowanych dla potrzeb studia nagraniowego, jako urządzenia efektowe, czy też do przetwarzania poszczególnych mikrofonów lub ścieżek instrumentalnych. Manipulatory tych narzędzi wymagają starannego ustawiania dla określonego przetwarzanego materiału – nie są to procesory typu „ustaw i zapomnij”. A co więcej, większość z nich nie przetwarza zmiksowanego materiału bez powodowania słyszalnych efektów ubocznych, szczególnie w przypadku materiałów skrajnie zróżnicowanych pod względem poziomu.

    Idealny emisyjny procesor audio powinien być „widoczny, ale niesłyszalny” Algorytmy przetwarzające Optimod jednocześnie pilnują wzmocnienia i szczytów sygnału zarówno pod względami artystycznymi i muzycznymi, jak i pod kątem zachowania naturalności, dając wrażenie, że przetwarzanie nie miało miejsca. A co więcej, algorytmy Optimod w inteligentny sposób adaptują się do wejściowego materiału dźwiękowego. Jeśli już OPTIMOD-PC zostanie dostrojony do faktury dźwiękowej wymaganej dla formatu nadawania radiowego, lub netcastowego (co jest znacząco ułatwione dzięki wielu specyficznych dla formatów programom w OPTIMOD-PC), to będzie dostarczać znakomitej jednorodności, niezależnie od poziomu i faktury pierwotnego materiału emisyjnego. Automatyczna regulacja wzmocnienia i korekcja OPTIMOD-PC dają spójne brzmienie, natomiast precyzyjna regulacja szczytów maksymalizuje głośność. Zbyt buczące basy są łagodzone, z kolei słaby, cienko brzmiący bas jest wzmacniany, a wysokie częstotliwości są zawsze obecne i jednorodne pod względem poziomu.
    Dzięki Optimod-PC nadawca netcastu, który chciałby zmaksymalizować rzeszę swoich odbiorców, nie będzie musiał tego robić za pomocą wtyczek programowych, które zużywają moc obliczeniową CPU, czy nie nadających się do tego celu studyjnych wtyczek nagraniowych. Optimod-PC oferuje w karcie komputerowej pełne przetwarzanie Optimod o jakości nadawczej, jako alternatywę do samodzielnych konwencjonalnych urządzeń. Dzięki ścisłej integracji z komputerem PC, Optimod-PC udostępnia więcej możliwości, niż jakikolwiek samodzielny procesor. Zawiera on również dwa cyfrowe wejścia z możliwością dodawania niesynchronicznych źródeł, dwa wyjścia cyfrowe, jak również emulację karty dźwiękowej, pozwalającą na komunikację Optimod-PC poprzez system operacyjny z aplikacjami pracującymi na komputerze.

    Dla zapewnienia optymalnego brzmienia, głośności i kontroli szczytów, należy przetworzyć cyfrowo internetowy sygnał audio jeszcze przed jego zakodowaniem. Odpowiednie przetwarzanie wstępne ma wiele wspólnego z przetwarzaniem dokonywanym dla DAB, HD Radio™, masteringu CD, czy cyfrowego satelity.

    Netcasting profesjonalnej klasy wymaga przetwarzania audio podobnego do nadawania FM (chociaż istnieje tu kilka ważnych różnic w ograniczaniu szczytów, z powodu różnych charakterystyk w kanale FM z preemfazą i w percepcyjnie kodowanym kanale netcastu). Słuchacze zasługują na otrzymanie najlepszej możliwej jakości i spójności, jakiej można dostarczyć. A dobre przetwarzanie audio to jedna z ważniejszych rzeczy, jakie oddzielają amatorów od zawodowców.

    Konwencjonalne procesory audio dla AM, FM, czy dźwięku telewizyjnego, używające preemfazy/deemfazy oraz obcinających ograniczników szczytowych, nie pracują dobrze z percepcyjnymi koderami audio – jak choćby koder potokowy Orban Opticodec-PC® MPEG-4 AAC/HE-AACv2. Ograniczanie preemfazy/deemfazy w tych procesorach niepotrzebnie ogranicza zapas poziomu dla wysokich częstotliwości. A co więcej, ich obcinające ograniczniki tworzą zniekształcenia składników wysokoczęstotliwościowych, których percepcyjne nie zakodują. Żadne z tych urządzeń nie posiada ponadto tak pełnego zestawu funkcji audio i sterujących, jakie znajdują się w Optimod-PC.

    Obcinanie szczytów brzmi źle zwłaszcza w kanałach cyfrowych bez kompresji, ponieważ te kanały nie używają preemfazy/deemfazy dla zredukowania słyszalnych zniekształceń. Zamiast obcinania szczytów OPTIMOD-PC wykorzystuje ograniczanie ze śledzeniem wstępnym dla zabezpieczenia kanału przed przesterowaniem szczytów.

    Technologia Orban PreCode™ manipuluje kilkoma aspektami audio w celu zminimalizowania efektów spowodowanych kodekami o niskiej przepływności, przez co zapewnia spójną głośność i fakturę dźwięku pomiędzy różnymi źródłami. PreCode zawiera specjalne algorytmy, które śledzą spektralne rozłożenie energii. Pozwala to na poprawę działania niektórych koderów poprzez redukcję przetwarzania powodującego niekorzystne efekty, nawet wówczas, gdy materiał dźwiękowy był już wstępnie przetworzony przez procesy inne niż Optimod. Istnieje kilka programów fabrycznych dopasowanych specjalnie do kodeków o małej przepływności.

    W przeciwieństwie do niektórych procesorów wstępnych, które powodują słyszalne skutki, PreCode nie niszczy i nie pogarsza energetyczności i żywości muzyki. Zamiast tego PreCode zachowuje równowagę artystyczną pomiędzy żywością brzmienia a redukcją skutków ubocznych, w myśl zasady, że kuracja nie może być bardziej szkodliwa od choroby.

    Optimod-PC jest również doskonałym procesorem do masteringu, oferując kompresję wielopasmową o łagodnym kolanie i regulacjami nachylenia i kolana dostępnymi niezależnie dla każdego pasma. Za kompresją następuje ogranicznik o niskich intermodulacjach ze śledzeniem wstępnym, który pozwala na osiągnięcie typowo 12 dB redukcji wzmocnienia bez zauważalnych efektów ubocznych – limiter ten jest nadzwyczaj głośny i klarowny brzmieniowo.

    Cyfrowe miksowanie jest szczególnie ważne dla tych nadawców, którzy muszą kontrolować zawartość komercyjną i wstawki. W przeciwieństwie do większości kart dźwiękowych, Optimod-PC pozwala na miksowanie ze sobą źródła analogowego, dwóch źródeł cyfrowych i dwóch źródeł Wave. I tak na przykład można wykorzystywać system odtwarzający na komputerze i używać trzech wejść sprzętowych dla mikrofonu, wstawek reklamowych i wstawek sieciowych. Można też używać oprogramowania do emitowania reklam na tym samym komputerze, jako głównego systemu odtwarzającego, a drugiego wejścia Wave w Optimod-PC do niezależnego skierowania do karty wyjść drugiego systemu odtwarzającego . W większości przypadków nie będzie potrzebny zewnętrzny mikser, co powoduje, że Optimod-PC jest bardziej ekonomicznym systemem niż tania karta dźwiękowa połączona z dużym zestawem zewnętrznego sprzętu. Jest to również idealne dla produkcji podcastowych.

    Dla zastosowań w rodzaju wstawiania reklam, API zapewnia kompletną zdalną administrację przez TCP/IP i/lub połączenie szeregowe. Aplikacja Optimod-PC Service obsługuje serwer terminala TCP/IP, a interfejs szeregowy pozwala na zewnętrzne sterowanie kart Optimod-PC zarówno z programowego klienta terminala Telnet/SSH, specjalnej aplikacji, bądź też z rozwiązania sprzętowego w rodzaju Broadcast Tools SRC-16. Wszystkie manipulatory miksera i systemu w Optimod-PC są dostępne za pomocą prostych ciągów znakowych. Można więc ustawiać i kontrolować poziomy, ustawiać brzmienie procesora, zapamiętywać i wywoływać programy itp. Obecne jest również zabezpieczanie hasłem.

    Optimod-PC dostarczany jest z więcej, niż 20 wspaniale brzmiącymi programami fabrycznymi, które ułatwiają tworzenie faktury brzmieniowej odpowiedniej dla docelowych słuchaczy. Jeśli trzeba dopasować program do własnych potrzeb, to można skorzystać początkowo z pokrętła LESS-MORE, a jeśli jest to niewystarczające, to posłużyć się można ponad 50 parametrami dla doprowadzenia brzmienia do perfekcji. Dogłębny interfejs Optimod-PC nie blokuje użytkowników w miarę wzrastania doświadczenia, udostępniając wszystkie szczegóły wówczas, gdy potrzebne jest bardzo staranne uzyskanie znakomitego brzmienia.

    W porównaniu z nieprzetworzonym audio można oczekiwać znaczącego zwiększenia głośności po przetwarzaniu w Optimod-PC (za wyjątkiem audio ze współcześnie masterowanych płyt CD, które są często nadmiernie przeprocesowane podczas masteringu). Nadawcy z założenia wierzą w to, że duża głośność w porównaniu z innymi stacjami przyciąga słuchaczy, którzy taką stację odbierają jako bardziej energetyczną, niż konkurencja. Zakładamy również taką samą filozofię przy netcastingu.

    Ważne jest zrozumienie, że normalizacja szczytowa, czy średnia pliku nie jest tym, czego dokonuje przetwarzanie w OPTIMOD-PC. Normalizacja to ustawienie głośności dla całego pliku. Jest to odpowiednik jednorazowego ustawienia pokrętła głośności. W przeciwieństwie do tego przetwarzanie w OPTIMOD-PC stale reguluje równowagę spektralną i głośność dla uzyskania jednorodności brzmieniowej i głośności, jakie charakteryzują Twoje brzmienie. Jest to szczególnie ważne podczas przechodzenia od jednego elementu programu do drugiego i jest jedną z kluczowych technik, jakiej używają najważniejsze stacje radiowe na rynku do uzyskania swojej dopieszczonej faktury dźwiękowej.


    Rysunek 1-1: Nieprzetworzone audio

     

     


    Rysunek 1-2: To samo audio przetworzone przez OPTIMOD-PC

     

    Rysunek 1-1 pokazuje 15-minutowy odcinek materiału audio wysyłanego z miksera emisyjnego jednej z większych radiowych stacji nadawczych w Los Angeles. Materiał źródłowy zawiera muzykę, mowę i reklamy. Zwraca uwagę duża niespójność poziomu szczytowego i średniego pomiędzy różnymi źródłami programu. Na rysunku 1-2 widać ten sam materiał po przetworzeniu OPTIMOD-PC za pomocą programu Gregg. Tutaj widać, że poziom materiału jest spójny pomiędzy różnymi źródłami.

    Materiał audio może być więc dzisiaj przetwarzany i ujednolicany za pomocą tego „turbo-doładowywanego”, ekonomicznego rozwiązania.